Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

FACTORY TOUR: Ako sa vyrábajú bicykle Kenzel

Kenzel patrí medzi štvoricu najsilnejších slovenských značiek bicyklov. Vo svojich priestoroch však bicykle nielen montuje, no časť z nich aj vyrába.
Biker

V sídle firmy na okraji Hurbanova sme mali jedinečnú možnosť vidieť ako vznikajú pravé slovenské bicykle.


Každý oceľový bicykel Kenzel začína svoj život ako obyčajná trubka.


Trubky treba ohnúť do požadovaných tvarov.


Trubky ohýba výkonný ručne obsluhovaný hydraulický stroj.


Jednotlivé trubky treba ďalej pripraviť na zváranie.


Fréza do nich vyreže polkruhové profily, aby trubky zapadali do seba.


Miesta, v ktorých sa naraz zbieha viacero trubiek si žiadajú komplikované profilovanie.

Podobne vznikajú aj trubky na stavbu vidlíc.


Budúce nohy vidlice sa vložia do stolice, a premazávaná fréza do nich vyreže vybratia na krk vidlice.


Každý pracovník má na starosti jednu časť procesu. Nohy vidlice sú pripravené na zváranie.


Trubky sa po stovkách kusov prepravujú vo veľkých kovových bedniach do ďalšej budovy, kde sa budú zvárať dokopy.


Každý rám sa vyskladá zo špecifických trubiek v prvej zváračskej stolici, a jednotlivé trubky sa privaria k sebe len niekoľkými bodmi, aby rám držal pokope.

Sústredenie. Skoro ako vy keď pozeráte do telefónu.

Bodovo zvarené rámy.


U každého rámu treba pred finálnym zváraním skontrolovať rovnosť, prípadne ho trochu presvedčiť do roviny pomocou gumeného kladiva.


Rám je pripravený na konečné zváranie, ktoré vykonáva ďalší zvárač na nastaviteľnej stolici. Tá nedovolí trubkám uhnúť sa. Stolicu treba prestaviť na každý model bicykla, aj na každú veľkosť z neho.


Ak by bolo podľa nás, každý z rámov by sme zalakovali len čírym lakom. #industrial


Pozvárané rámy sa ešte raz rovnajú na stolici.


Zo sedlovej trubky treba vyfrézovať zbytky po zváraní, aby sa dovnútra dala hladko zasunúť sedlovka.


Rámy sú pripravené na transport do lakovne – opäť len pár desiatok metrov vedľa.


Rovnakým procesom prejdú aj vidlice. Stenčovanie, ohýbanie a frézovanie má na starosti prvá výrobňa, zváranie druhá.


Niektoré časti sa zvárajú ručne – napríklad pätky a návarky na ráfikové brzdy.


Pán zvárač v akcii.


Zváracie drôty tu musia ísť na kilá.


Poznáte tie hipsterské fotky naaranžovaného #workspace? Tento naaranžovaný nie je.


Heavy metal.


Spoj medzi nohami a krkom zvarí za pár sekúnd stroj.


Uwaga! Jest gorące!


Toto pracovisko bolo prázdne. Skúste poslať životopis.


Prvá časť výroby sídli v budovách bývalého družstva.


Tá ďalšia prebieha už vo veľkej čerstvo postavenej hale.


Kenzel vyrába aj vlastné ráfiky. Nielen na svoje bicykle, ale aj pre mnohé ďalšie značky, ktoré si na ne dajú svoju vlastnú nálepku.


Kolesá do tejto haly prichádzajú najprv ako niekoľko metrov dlhé rovné profily.


Tento stroj dlhý profil navinie do obručí rôzneho priemeru podľa výslednej veľkosti kolies.


Ďalší stroj kontinuálnu obruč rozreže a výsledkom sú tri ráfiky.


Aj z odrezkov by ste si postavili rovnejšie ráfiky, než kedysi boli na zjazdových bicykloch po jedných pretekoch.


Ráfiky sa následne znitujú dokopy.


Tento stroj pomocou hydruailicky ovládaných tŕňov naraz vyrazí všetkých (_vložte číslo, nám sa to rátať nechce_) otvorov na niple.


Diery, keď ešte neboli dierami.


Do niektorých ráfikov sa diery vŕtajú. Tento stroj ich vŕta štyri naraz, následne o pár stupňov otočí ráfik, a navŕta ďalšie štyri.


Niektoré veci sa v Kenzeli dejú za zatvorenými dverami. Napríklad frézovanie brzdných plôch na steny ráfika.


Vkladanie špíc do náboja nezvládne žiadny stroj. Šikovné ženské ruky sú ten správny nástroj.


Každý pracovník má svoju jasnú úlohu. Bicykel tak prejde doslova desiatkami rúk.


Vypletanie je súhrou človeka a stroja.


Stroju treba podať tú správnu špicu. Nipel a uťahovanie už zabezpečí sám.


Vypletené kolesá čakajú v rade na strojové centrovanie.


…pravdepodobne oveľa presnejšie, ako hocičo, čo sa kedy podarilo s centrovacím kľúčom nám.


Stánok Kenzelu na tohtoročnom BikeFeste sa volal Kráľovstvo Kolieskovo. Kde ich to len mohlo napadnúť…

Ako do práce chodia zamestnanci Kenzelu?


Nová montážna hala evidentne ráta s ďalšou expanziou.


Prácu a oddych delí len tenká žltá čiara.

Navrhnúť bicykel, a o pár týždňov vidieť ako ho hneď za oknom kancelárie skladajú, musí byť pocit obrovského zadosťučinenia.


Surové rámy sa zatvoria do tohto boxu, ktorý z nich otryská nečistoty.


#umenie. Tiež malé guličky, ktorými sa otryskávajú rámy.


Čisté rámy pripravené na lakovanie.


Rámy a ďalšie komponenty pomaličky kolujú na posuvnom páse.


Všetko je zavesené tak, aby nič nebránilo nanášaniu práškového laku. Na závitoch na brzdy sú ochranné záslepky.


Uwaga! Jest tiež gorące!


Prášková farba sa nanáša ručne.


Jednotlivé čiastočky laku ku kovu priľnú vďaka opačnému elektrickému náboju.


Práškový lak vyzerá pred vypaľovaním drsne. Drsnejšie ako hocikto v Thor Steinar mikine.


Hladkú textúru získa až po pobyte v peci.


Ďalším krokom je naniesť na rám nálepky. Ideálne tie správne, keďže možností na výber je celkom dosť.


Nálepky sa lepia ručne. Na niektoré príde ešte finálna vrstva číreho laku, niektoré sa prelakovať nemusia.


Niektoré nálepky si Kenzel vie vytlačiť sám. Robí to však primárne pri testovaní dizajnu.


Potlačiť sa dajú aj farebné zvončeky. Biela farba sa v UV tlačiarni nanáša ako prvá, a následne všetky farby s ďalšou vrstvou bielej, aby nepresvitala.


Zvončeky patria do rozširujúcej sa ponuky komponentov a doplnkov pod značkou Kenzel.


Hotové rámy čaká posledná zastávka – montáž komponentov.


Komponenty pochádzajú zo skladových priestorov v druhej časti novej montážnej haly.


Každá krabica je plná desiatok a stoviek rôznych dielov.


#officegoals


Každý pracovník má opäť pridelené konkrétne časti bicykla, ktoré montuje a posúva ďalším.


Bicykle sa medzi jednotlivými montážnikmi pomaly posúvajú na bežiacom páse.


Vyrábať bicykle je poslanie.


Vyrobené bicykle putujú do skladových priestorov, v ktorých ešte pred pár mesiacmi sídlil predchodca novej veľkej montážnej haly.

Veľa bicyklov.


Ešte viac bicyklov.


Medzi chodbami a miestnosťami po strop plnými bicyklov je ukryté aj malé fotoštúdio určené na fotenie bicyklov do katalógu a na web. Týmto zdravím majiteľov vydavateľstva. Idú Vianoce a poslúchal som.


A to je koniec cesty bicyklov Kenzel. Stačí ich len zabaliť do krabíc…


…naložiť do auta, a odoslať zákazníkom.


…ešte, že sme za ne mohli nazrieť.

Novinky na sezónu 2018 nájdete TU.

Foto: Filip Stifler Nagy

Aktuality

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Včera 18:49 Wout van Aert si pri hrozivom páde zlomil rebrá aj kľúčnu kosť.

Van Aert mal tento rok dva veľké ciele – monumenty Okolo Flámska a Paríž-Roubaix. Na žiadnom z nich sa však nezúčastní pre početné zranenia, ktoré utrpel na klasike Dwars door Vlaanderen.

Včera 17:24 Matteo Jorgenson je prvým Američanom, ktorý vyhral klasiku Dwars door Vlaanderen.

Belgickú klasiku poznačil hrozivý hromadný pád 68 pred cieľom, po ktorom museli previezť do nemocnice Wouta van Aerta a na zemi skončil aj Mads Pedersen a osem ďalších jazdcov.

Včera 17:03 Demi Vollering môže byť prvou cyklistkou s miliónovou zmluvou, po sezóne končí v tíme SD Worx.

„V našom tíme nemôžeme mať dve pretekárky takejto úrovne,“ povedal šéf tímu Danny Stam po nedávnom predĺžení zmluvy s Lotte Kopecky.

Zavrieť reklamu