Neviete, koľko je 1,5 metra? V tom prípade si radšej ani nesadajte za volant
Vieme, že veľká väčšina vodičov sa správa voči cyklistom rozumne a ohľaduplne. Po zverejnení príspevku o tom, že 86% Slovákov by podporilo zákon o 1,5-metrovom odstupe pri predbiehaní, sa však spustila poriadna diskusia plná absurdných komentárov a netolerancie.
Viackrát sa dokonca objavila myšlienka, že si vodiči predsa nemajú ako odmerať presný 1,5-metrový odstup.
Roman napísal: „Budeme voziť meter v aute a každého obiehaného merať, či sme dodržali odstup. Blbosť ako ochrnutý plavčík.“ Martin zase: „Sorry, nemám meter v oku.“
Celé to však nie je o presnom dodržaní 1500 milimetrov odstupu pri predbiehaní, ale o tom, aby si vodiči dávali pri cyklistoch pozor a je jedno, či necháte odstup 1,5 alebo 3 metre. Nebojte sa, ak dáte cyklistom o niečo viac priestoru, nič tým nepokazíte.
Ak skutočne nemáte odhad, koľko je 1,5 metra, tak by ste radšej za volant ani nemali ani sadať. Ale je nám jasné, že každý príčetný človek dokáže odhadnúť, koľko to je a ide iba o hlúpu výhovorku.
Nejde o nič iné, iba o toleranciu a rešpektovanie cyklistov, ktorí majú rovnaké právo byť na cestách ako autá.
- 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách
- 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách
Zaznel však aj názor, že je to „nekontrolovateľné, a tým pádom aj zbytočné“. Napríklad v Španielsku je však bežné, že polícia kontroluje šoférov, či jazdia pri cyklistoch opatrne, takže až také nekontrolovateľné to určite nie je.
A či je to zbytočné? Väčšina krajín Európskej únie by nesúhlasilo. Ak je niečo zákonom stanovené, už len podvedome si na to budete dávať pozor a ak by ešte pribudli na cestách aj značky, určite by si dávali vodiči väčší pozor a cyklisti by sa cítili bezpečnejšie.
Jeden z komentujúcich napísal, že „Na 1,5 m odstup potrebujete aj kvalitné komunikácie.“ Nie, nepotrebujete. Stačí vám na to trochu tolerancie a zdravý rozum.
Ak sa aj cyklista náhodou vyhýba rozbitej krajnici, môžete na pár sekúnd spomaliť, počkať a predísť ho, keď to bude bezpečné. Alebo v prípade, že nejde žiadne auto oproti, pri predchádzaní pokojne prejdite do protismeru. Opäť ide iba o zbytočnú výhovorku bez žiadnej logiky.
Špeciálne ocenenia za svoj komentár získavajú dvaja diskutéri Juraj a Peter.
Juraj napísal: „Príčetný človek nejde 30 [km/h] na bicykli po ceste kde auta chodia 90. Príčetný človek potom nie je spomínaný v novinách ako obeť tragickej nehody. Cyklisti sú ako českí turisti v Tatrách, mnohí si za svoje nešťastie môžu sami…“
Zdôvodňovať či obhajovať v roku 2021, kedy sa v civilizovanom svete obmedzuje autodoprava a kladie sa dôraz na alternatívne spôsoby dopravy, prečo patria cyklisti na cesty rovnako ako autá, nám príde už skutočne trochu absurdné.
Ocenenie pre najväčšieho ignoranta dostáva kamionista Peter, ktorý cyklistov skutočne nemá v láske, keďže napísal: „Keď bude zákaz leginkovým *uzíkom íst po ceste 1. triedy a hlavných ťahoch, nech si guľky otláčajú na cyklistických cestičkách a ne*ebu sa mi pred kamión a ešte dvaja vedľa seba debatujú, a keď zatrúbiš, ešte ti ukazujú fakáče! Vtedy ich beriem natesno návesom a s trúbenim pod plynom a pusteným ostrekovačom!“
A toto bol iba rýchly výber z diskusného krúžku pod príspevkom na našom facebooku, v ktorom sa stretli najväčší odborníci na dopravu.
Vaše komentáre