Prieskum: 86% Slovákov by podporilo zákon o 1,5-metrovom odstupe pri predbiehaní
Počas letných mesiacov je na cestách zvýšený počet cyklistov. Vodiči áut, prosíme vás, dávajte si na cestách pozor na cyklistov, buďte obozretní a ohľaduplní. Cesty patria bicyklom rovnako, ako autám. Ďakujme!
Vieme, že veľká väčšina vodičov sa správa voči cyklistom rozumne a ohľaduplne. Problém je však tých zopár hlupákov.
Peter Sagan týmto vodičom odkázal: „Mali by si uvedomiť, že musia nechať cyklistom pri predbiehaní priestor 1,5 metra.“
Agentúra NMS Slovakia zverejnila výsledky prieskumu, z ktorého vyplýva, že až 86% Slovákov by jednoznačne podporilo zákon o 1,5-metrovom odstupe pri predbiehaní.
„V súvislosti s niekoľkými nešťastnými udalosťami, ktoré sa počas aktuálnej sezóny udiali na slovenských cestách, sme zisťovali, či by Slováci podporili zákon, ktorí by vodičovi prikazoval obiehať cyklistu s 1,5m rozostupom,“ píše agentura NMS na svojom facebooku.
Podľa NMS vy tento zákon podporili častejšie práve tí Slováci, ktorí zaregistrovali minimálne jednu nešťastnú udalosť stretu cyklistu a auta za posledné obdobie.
Zákonom stanovený bezpečný odstup 1,5 metra pri predchádzaní cyklistov je však bežnou praxou v takmer všetkých krajinách Európskej únie a začiatkom roka 2021 ho schválili aj v Česku.
Europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová spustila petíciu za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov, ktorú podpísalo viac ako 21-tisíc ľudí.
- 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách
- 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách
Nehôd stále pribúda
Bohužiaľ, v roku 2021 sme zaznamenali na cestách mnoho nehôd, pri ktorých prišlo k stretu áut s cyklistami. Niektoré sa skončili tragicky.
V máji prišlo o obrovský cyklistický talent a skvelého človeka Adriána Babiča, ktorý tragicky zomrel pri tréningu po tom, ako mu vodič auta nedal prednosť a zrazil ho.
Slovenský reprezentant a pretekár Dukly Banská Bystrica Martin Chren utrpel početné zranenia po zrážke s autom. Opäť išlo o prípad, že vodička nedala cyklistovi prednosť v jazde.
Tragická nehoda sa stala v Harmanci neďaleko Banskej Bystrice, kde prešiel vodič auta do protismeru a zrazil dvoch cyklistov – matku so synom. Bohužiaľ, 41-ročná žena podľahla zraneniam na mieste.
V júni zrazil vodič cyklistu na prehľadnej ceste medzi Topoľníkmi a Okočom a z miesta ušiel. Cyklista našťastie obišiel iba s vonkajšími poraneniami.
Súd vymeral až po troch rokoch 1,5-ročný trest odňatia slobody vodička, ktorá zrazila autom dvoch cyklistov a, bohužiaľ, následky nehody neprežili.
Tvrdohlaví šéfovia automobilových združení
Na nešťastné i tragické udalosti na cestách zareagovali aj šéfovia slovenských automobilových združení. Ich reakcie sú však skutočne obdivuhodné. Ale nie v pozitívnom zmysle.
Prezident Ústredného automotoklubu Juraj Smrečan si myslí, že nie je vhodné preberať na Slovensko bezhlavo západné modely pri neporovnateľnosti cestných sietí. Ako riešenie navrhol vylúčiť cyklistov z ciest I. triedy.
K negatívnej reakcii ÚAMK SR na cyklistov na cestách sa nedávno pridala aj organizácia Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).
Chceli by, aby boli cyklisti vylúčení z ciest 1. triedy a bočný odstup 1,5 metra pri predchádzaní cyklistov vraj nemá žiadne opodstatnenie.
Šéfa Slovenskej únie vodičov Ján Mlynár povedal v rozhovore so Zuzanou Kovačič-Hanzelovou, že nehody sú náhoda, vodiči nemajú čo zlepšiť a obchádzajú cyklistov s bezpečným odstupom.
„Vodič už nemá čo spraviť. Oni ich obchádzajú s bezpečným odstupom. Že sa stanú také udalosti, ktoré sa stanú, že ho zachytí alebo cyklista zavrávorá, obíde jamu a spadne mu pod kolesá, to už je bohužiaľ len náhoda,“ hovorí v rozhovore Mlynár.
Slovenské zákony cyklistov nechránia
Bohužiaľ, slovenské zákony nedefinujú presnú a bezpečnú vzdialenosť, ktorú by mali dodržiavať vodiči áut pri predchádzaní cyklistov.
„Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla osobitne od cyklistu a chodca,“ píše sa v Zákone o cestnej premávke a zároveň to je jediná úprava v zákone, ktorá spomína predchádzanie cyklistov.
„Táto vzdialenosť pri predchádzaní cyklistu nie je v našom zákone stanovená. Z hľadiska bezpečného obchádzania cyklistu odporúčame však minimálne jeden a pol metra,“ hovorí policajt vo videu, v ktorom vysvetľuje, ako by mali vodiči predchádzať cyklistov.
„Slovenské cesty sú pre cyklistov nebezpečné. A nie je to šírkou ciest. Každý, kto si to mylne myslí, by si mal prísť pozrieť aké úzke sú cesty v Belgicku, v Bruseli a ako sa napriek tomu cítia cyklisti bezpečne. Vodiči ich tolerujú, lebo zákon cyklistov chráni.“
Zákon chceli zmeniť už pred už v roku 2017, neuspeli
Už v roku 2017 sa Lucia Ďuriš Nicholsonová snažila zmeniť cestný zákon, ktorý by chránil cyklistov na cestách, avšak novela neprešla. Dôvod v ich poslaneckom klube znel: „Kvôli dvom mŕtvym cyklistom si predsa nebudeme proti sebe štvať 2 milióny vodičov.“
„Pamätám si, že v roku 2017 sme s Ďuro Droba chceli predložiť zmenu cestného zákona, ktorá stanovila 1,5 metrový odstup od cyklistu pri predbiehaní. Vlastný poslanecký klub nás prinútil novelu stiahnuť. Padali argumenty: kvôli dvom mŕtvym cyklistom si predsa nebudeme proti sebe štvať 2 milióny vodičov.“
Vaše komentáre