Česká novela zákona stanovuje povinnú vzdialenosť 1,5 metra pri predchádzaní cyklistov
Česi už minulý rok v lete rozbehli kampaň za bezpečnosť cyklistov na cestách. Iniciatívu Jeden a pol metra podporili aj Peter Sagan a Paľo Habera.
Tento týždeň poslala česká Poslanecká snemovňa do tretieho čítania zaujímavú novelu zákona o cestnej premávke. Okrem iného sa týka aj bezpečnosti cyklistov na cestách.
Novelu predložil už pred rokom poslanec ČSSD Petr Dolínek s cieľom viac ochrániť cyklistov, ktorých predchádzajú autá, informuje portál idnes.cz.
V českej novele zákona o cestnej premávke je zaradená aj presná definícia, kto je cyklista: ten, kto riadi bicykel. Táto definícia je síce úplne zjavná, avšak je veľmi dôležitá pri stanovení bezpečnej vzdialenosti pri predchádzaní.
Podľa novej novely má byť presne definované, že pri predchádzaní cyklistu motorovým vozidlom musí vodič nechať cyklistovi bezpečný odstup najmenej 1,5 metra pri rýchlosti vozidla nad 30km/h a minimálne 1 meter odstup pri rýchlosti vozidla do 30 km/h.
Takéto predchádzanie musí byť uskutočnené v rámci bezpečnosti ostatných účastníkov premávky, čo znamená, že vodič motorového vozidla nesmie predchádzať cyklistu, ak tento bočný odstup nie je možné dodržať.
- 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách
- 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách
Slovenské zákony, bohužiaľ, nedefinujú presnú a bezpečnú vzdialenosť, ktorú by mali dodržiavať vodiči áut pri predchádzaní cyklistov.
„Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla osobitne od cyklistu a chodca,“ píše sa v Zákone o cestnej premávke a zároveň to je jediná úprava v zákone, ktorá spomína predchádzanie cyklistov.
„Táto vzdialenosť pri predchádzaní cyklistu nie je v našom zákone stanovená. Z hľadiska bezpečného obchádzania cyklistu odporúčame však minimálne jeden a pol metra,“ hovorí slovenský policajt vo videu, v ktorom vysvetľuje, ako by mali vodiči predchádzať cyklistov.
Portál idnes.cz ďalej informoval, že v novele zákona je aj zaradenie všetkých dvojkolesových motorových vozidiel s konštrukčnou rýchlosťou nad 25 km/h do kategórie vodičského preukazu AM.
Táto úprava zákona sa týka elektobicyklov i elektrokolobežek, ktoré budú tým pádom v kategórii malých motoriek, čo znamená, že majitelia budú mať povinné okrem vodičského preukazu aj poistku, registračnú značku a za jazdy helmu.
Vaše komentáre