Test: Fotoaparát Canon EOS R5
Text a foto: Filip Nagy
Uvedenie novinky, ktorej parametre sa už niekoľko mesiacov objavovali v rôznych únikoch informácií, sprevádzali obrovské očakávania. Canon, ktorý si obvykle veľmi dobre stráži hierarchiu modelov a to najlepšie si zámerne necháva len pre to najdrahšie, však nesklamal, a potvrdil sa každý jeden z týchto odhadov.
Aby ste pochopili hype okolo najnovšej plnoformátovej bezzrkadlovky, poďme si ich vecne vymenovať. EOS R5 má rozlíšenie 45 megapixelov, čo je o 15 viac než u ktoréhokoľvek novšieho modelu. Ide teda o foťák do štúdia? Nie tak celkom.
Dokáže totiž snímať až 12 fotiek za sekundu s mechanickou a 20 s elektronickou závierkou, čo je viac, než zvládne ktorýkoľvek iný foťák od Canonu.
Obrovský výkon sa skrýva aj vo video režime, v ktorom dokáže R5 nahrávať až do RAW rozlíšenia 8K pri 30 fps, či 4K pri 120 fps ideálnehoom na ultra slow motion zábery. Hoci Canon promuje najmä tieto parametre, ako fotograf sa ďalej budem držať len hodnotenia nehybných obrázkov. Aj pri nich
Objektív: RF70-200 mm f/2.8 L IS USM
Clona: f11
Uzávierka: 1/1600
Ohnisková vzdialenosť: 124 mm
ISO: 100
Malé rozmery, veľký výkon
Telo zo zliatiny magnézia utesnené voči prachu a vlhkosti na úrovni zrkadlovky 5D Mark IV (v preklade: na väčšinu prehánok dostatočne) vyzerá z mnohých uhlov na nerozoznanie od staršieho kolegu s označením R. Je o niečo menšie ako zrkadlovka, no nie natoľko, aby sa nepohodlne držalo.
Aktuálnych užívateľov zrkadiel poteší návrat joysticku na výber ostriaceho bodu, hoci ten môže prebiehať ešte rýchlejšie cez výklopný dotykový displej s okom na vynikajúcom OLED hľadáčiku so 120 fps obnovovacou frekvenciou, cez ktorý je sledovanie pohybujúceho sa objektu najbližšie tomu optickému, aký som kedy testoval. Nové a pritom staré je aj zadné otočné koliesko známe zo zrkadloviek.
Spolu s ďalšími dvoma na vrchu foťáku sa tak všetky tri parametre expozičného trojuholníka sa dajú ovládať bez predchádzajúceho stláčania tlačidiel. Tie sa, mimochodom, všetky dajú namapovať na akúkoľvek funkciu, na ktorú si pozmyslíte, a tým si foťák prispôsobiť presne podľa svojho gusta. Všetok tento výkon však prichádza so svojou cenou – nielen tou, ktorú zaplatíte za telo.
Objektív: RF15-35 mm f/2.8 L IS USM
Clona: f2,8
Uzávierka: 1/3200
Ohnisková vzdialenosť: 15 mm
ISO: 100
Maximálnu rýchlosť sekvenčného snímania foťák dosiahne len s novou baterkou, hoci doň sediapasujú aj tie staré. Udávanú výdrž 320 snímokkov sa nám síce podarilo prekročiť, no percentá aj tak ubúdajú dosť rýchlo – hoci nie až tak rýchlo ako miesto na karte. Tie má R5-ka dve – primárnu CF Express a záložnú SD. Tie prvé pritom stoja stále naozaj veľa, no sú potrebné na to, aby sekvenčné snímanie dokázalo držať krok s obrovským rozlíšením.
Okrem miznúceho miesta na karte sa množstvo megapixelov prejaví aj vyšším šumom pri extrémnych hodnotách ISO. Ak plánujete často fotiť v naozaj zlých svetelných podmienkach, Canon do sveta spolu s R5 vypustil aj nižší model R6, ktorý si zachováva rovnakú rýchlosť sekvenčného snímania, no s nižším 20-megapixelovým rozlíšením, ktoré bude na low-light scenáre vhodnejšie.
V oboch prípadoch však v takýchto podmienkach pomôže vnútorne stabilizovaný snímač – prvý od Canonu. Ten okrem toho dokáže spolupracovať so stabilizáciou v objektívoch, a tak ešte znásobovať čas závierky, akú ste schopní udržať v rukách bez rozmazania. Canon udáva v kombinácii s niektorými sklami celkom osem stupňov (v praxi až osemkrát pomalší čas) a prvotné skúsenosti ukazujú, že nebude ďaleko od pravdy.
Mimochodom, R5 som testoval so „svätou trojicou“ (15-35, 24-70 a 70-200) najnovšej generácie objektívov na bajonet RF. Ak z nej chcete vyžmýkať maximum, sú práve tieto sklá sú tou správnou cestou.
Objektív: RF 24-70 mm f/2.8 L IS USM
Clona: f4,5
Uzávierka: 1/160 s
Ohnisková vzdialenosť: 24 mm
ISO: 100
Ostrí bezkonkurenčne
Ako športového fotografa ma však u foťákov vždy zaujíma najmä ostrenie – inak povedané, možnosť nazoomovať si fotku na skrutky kotúča mi je na nič, ak je fotka neostrá. A to je, našťastie, lepšie než u ktoréhokoľvek iného foťáku, ktorý mi prešiel rukami, vrátane tých, na ktoré sa spolieham pri svojej každodennej práci.
Rozpoznávanie tvárí, očí, a sledovanie objektu, na ktorý zaostríte, je takmer neomylné, a mimoriadne uľahčuje prácu fotografovi. Zdá sa, že Canon v tomto prípade technológiami naozaj nešetril, a bude zaujímavé vidieť, čo si vlastne necháva v zálohe pre vlajkovú loď na úrovni zrkadlovky 1DX, ktorá pravdepodobne vyjde v najbližšom roku až -dvoch.
Už toto monštrum je totiž to najlepšie nielen v ponuke japonskej značky, ale uchádza sa o titul najvšestrannejšieho foťáku na trhu vôbec. Cena 4500 € je v kontexte doterajšieho portfólia Canonu vysoká, no ak sem môžem zahrnúť aj totálne subjektívny názor, nová R5-ka za to stojí.
Názor testera
R5-ka je tým foťákom od Canonu, na ktorý som celý čas čakal. Teda, odkedy som sa dokázal zmieriť s tým, že éra zrkadloviek bude čoskoro minulosťou. Budú mi po dlhých rokoch fotenia na DSLR chýbať? Hľadáčik je najlepší, aký som kedy mal možnosť vyskúšať, a naspäť je aj môj obľúbený joystick, spolu s ovládaním, ktoré je ešte o niečo bližšie zrkadlovke ako u modelov R a RP.
Ostrí lepšie ako ktorákoľvek zrkadlovka, s ktorou som kedy fotil, a má aj rýchlejšie sekvenčné snímanie. Dokonca mám pri niektorých fotkách pocit, že som si ich ani nezaslúžil. Trafiť ich totiž na zrkadlovku, ktorá má ostriacich bodov menej a sú menej spoľahlivé, by totiž bolo oveľa ťažšie. Jediné, čo mi tedaak bude chýbať, je o niečo robustnejšia konštrukcia – telo by síce malo byť utesnené a kovové, no už na pohľad vyzerá oveľa chúlostivejšie ako robustné hebedo, ktoré bolo u športových fotografov štandardom desaťročia.
Ocenil by som tiež možnosť fotiť na nižšie rozlíšenie (pri tom plnom gigabity na karte miznú veľmi rýchlo) a možnosť limitovať rýchlosť kontinuálneho snímania – jednoducho občas v rámci šetrenia miesta na karte urobiť z R5-ky horší foťák, než v skutočnosti je, čo by teoreticky mohla vyriešiť niektorá z budúcich aktualizácií firmvéru.
Aj tak však po dvoch týždňoch strávených s touto novinkou, keďdy som ju od prvého dňa používal na fotenie komerčných zákaziek, viem, že som práve napísal test svojho nového hlavného foťáku. Možno aj dvoch.
*všetky vzorové fotky boli fotené do JPEG-ov (RAW konvertor zatiaľ neexistuje) a prešli minimálnou úpravou.
Vaše komentáre