Kolesá s dušami vyhrali etapu Tour de France po prvýkrát od roku 1992 a s dušami jazdí aj Sagan
Julian Alaphilippe prežíval veľmi emotívne svoju výhru druhej etapy na Tour de France 2020 a svoje víťazstvo venoval svojmu zosnulému otcovi.
Podarilo sa mu vyhrať krásnym útokom 13 km pred cieľom a bol najsilenejší aj v záverečnom šprinte. Alaphilippe však pravdepodobne netušil, že sa mu podarilo dosiahnuť nielen výhru v etape, ale po 28 rokoch prepísal históriu Tour de France.
Od roku 1992 sa totiž nikomu nepodarilo vyhrať etapu s dušami. Naposledy sa to podarilo v roku 1992 Claudiovi Chiappuccimu v 13. etape Tour.
V posledných rokoch sa skôr rozširoval trend jazdenia na bezdušových plášťoch a zaznamenali aj niekoľko výhier, avšak veľká väčšina pretekárov zostáva stále verných galuskám.
Nové kolesá Specializedu sú iba pre duše
Sponzor tímu Deceuninck-Quickstep je Specialized, ktorý nedávno predstavil s novým pretekárskym bicyklom Tarmac aj karbónové kolesá Roval Rapide a Alpinist CLX.
Nové kolesá s vysokými ráfmi sú veľmi široké kvôli aerodynamike, avšak na prekvapenie mnohých, nie sú prispôsobené pre bezdušové plášte ani galusky.
- TdF 2020: Program, etapy, favoriti, časový harmonogram a dôležité čísla
- TdF 2020: Sledujte detailne šialené výkony pretekárov na Strave
- TdF 2020: Na týchto bicykloch sa bude pretekať (+foto a špecifikácie)
- TdF 2020: TV program priamych prenosov, live streamy a časy začiatkov etáp
- Galusky: Ide o uzavretú trubicu (prierez v tvare „O“), ktorá sa lepí špeciálnym lepidlom na ráfik. Pretekári ich jazdia najmä pre výhodu nižšej váhy a možnosti (chvíľkovej) jazdy aj na defekte.
- Bezdušové plášte: Plášť je umiestnený na kolese, ktoré musí byť prispôsobené pre bezdušové plášte – tzv. „tubeless ready“. Do plášťu sa naleje špeciálny tmel, ktorý utesní únik vzduchu a zároveň dokáže ihneď zalepiť menšie diery, ktoré vzniknú počas jazdy.
- Duše: Klasika. Do plášťu sa jednoducho vloží duša, ktorú iba nafúkate. Nič sa nikam nelepí a nepoužíva sa žiadny tmel.
Duše má aj Peter Sagan
U nových kolies Roval zostala iba možnosť klasických duší, ktoré môžu mať pri správnom tlaku nižší valivý odpor v porovnaní s galuskami, a práve preto ich niektorí jazdci uprednostňujú pred galuskami.
Julian Alaphilippe mal pri svojom víťazstve kolesá Roval Alpinist CLX a plášte S-Works Turbo Cotton. Aké mal duše, bohužiaľ, nevieme.
Podľa fotiek to vyzerá, že rovnakú výbavu majú aj pretekári tímu Bora-Hansgrohe s Petrom Saganom, u ktorí majú oba druhy kolies Rapide i Alpinist.
Kolesá Alpinist CLX zdieľajú mnoho s modelom Rapide CLX – sú uspôsobené iba pre kotúčové brzdy, duše, majú rovnaké náboje, špice, hmotnostný limt, záruku i cenu. Rozdiel je vo výške ráfikov – Alpinist sú nižšie, ľahšie a menej aero ako Rapide.
Alpinist sú 33 mm vysoké, 26,3 mm široké a vážia 1 248 gramov (562 g predné, 686 g zadné).
Rapide sú rozdielne vpredu a vzadu. Predné má výšku 51mm a vonkajšiu šírku v strede až 35 mm. Zadné má výšku 60 mm a šírku 30 mm. Hmotnosť páru je 1 416 gramov.
Či už uvidíme vyhrávať ktoréhokoľvek pretekára Bora-Hansgrohe či Deceuninck-Quickstep, všetci jazdci týchto tímov majú v plášťoch duše.
Vaše komentáre