Česi rozbehli kampaň za bezpečnosť cyklistov na cestách, ambásadormi sú aj Peter Sagan a Paľo Habera
V Česku sa začal rozbiehať projekt Jeden a pol metra, ktorý upozorňuje na bezpečnosť na cestách pri predbiehaní cyklistov šoférmi áut.
Iniciátormi projektu sú český profesionálny cyklista tímu NTT Pro Cycling Roman Kreuziger spolu s manželkou.
„Je najvyšší čas urobiť osvetu, aby si vodiči áut uvedomili, že si môžu ublížiť aj sami sebe,“ hovorí Kreuziger v rozhovore pre portál Aktualne.cz.
„Rešpektujme sa, ide o život. Chceme zlepšiť bezpečnosť cyklistov i motoristov na cestách a dosiahnuť, aby vodiči predbiehali cyklistov vo vzdialenosti 1,5 metra,“ hovoria slogany iniciatívy Jeden a pol metra.
Nie je to iba o profesionálnych cyklistoch
„Nie je to iba o profesionálnych cyklistoch. Je veľmi veľa rodín, ktoré radi jazdia cez víkendy na bicykloch a týka sa to aj babičky, ktorá si ide do obchodu pre rožky. Vodiči áut si častokrát ani neuvedomujú, keď cyklistu obídu v blízkej vzdialenosti, tvorí sa tlaková vlna a môže to skončiť veľmi zle,“ hovorí ďalej Roman Kreuziger.
„Za posledných 20 rokov sa mi nestalo, že by som dostal do tváre vodu z ostrekovačov a za posledný mesiac sa mi to stalo niekoľkokrát. Neviem, čo si tým vodiči dokazujú, ja si akurát vyčistím okuliare a môžem ísť ďalej. Výnimkami sú asi iba Španielsko a Taliansko, kde sú vodiči ohľaduplnejší, ale inak je to vo zvyšku Európy veľmi podobné,“ opisuje svoje skúsenosti český cyklista.
„Ak vodič stretne niekde na úzkej ceste traktor, tiež ho nebude vytláčať z cesty, ale počká za ním. Cyklisti sú súčasťou premávky, a preto sa k nim treba správať rovnako, ako k ostatným.“
- 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách
- 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách
Projekt reprezentujú aj Sagan a Habera
Ambasádormi projektu sú aj dvaja Slováci – Peter Sagan a spevák Paľo Habera. Okrem nich reprezentujú iniciatívu českí cyklisti Petr Vakoč, Jaroslav Kulhavý a motocyklový pretekár Filip Salač.
Paľo Habera hovorí v spote: „Prosím vás, buďte ku každému opatrní, keď ho predchádzate. Myslite na to, že môže to byť kľudne aj majster republiky v cyklistike, ale zrazu sa môže niečo stať, môže náhodou spadnúť.“
„Buďte vždy od toho, koho predchádzate aspoň meter a pol. Vidíte, že sú pred vami neistí cyklisti, dávajte pozor. Tak isto rodiny, sú tam deti. Myslite na to, že sú to všetko vaši priatelia.“
Prečo Jeden a pol metra?
Je dokázané, že jeden a pol metra je bezpečná vzdialenosť na predchádzanie. Ak ide cyklista rýchlosťou okolo 25 km/h a na cestách je povolená rýchlosť 90 km/h, pri predchádzaní s odstupom 1,5 metra by tlaková vlna cyklistov nemala ohroziť.
„Ak cyklistu predbehne auto s odstupom iba pol metra, hlavne vodiči veľkých áut by si mali uvedomiť, že cyklista na to nemusí byť pripravený a môže ho to stiahnuť pod zadné kolesá vozidla,“ vysvetľuje Kreuziger.
„Keď máte pri predbiehaní pravé kolesá na stredovej čiare, tak si môžete byť istý, že takáto vzdialenosť je bezpečná.“
Projekt Jeden a pol metra je momentálne cielený najmä na Česko a Slovensko, no v budúcnosti by ho radi prepojili aj s ďalšími európskymi krajinami,
Celý rozhovor s Romanom Kreuzigerom o iniciatíve Jeden a pol metra:
Vaše komentáre