Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Auto nie je (vždy) váš nepriateľ: 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách

Rovnako, ako medzi vodičmi, aj medzi cyklistami sa nájdu jedinci, ktorí sa na cestách správajú nezodpovedne a ohrozujú bezpečnosť seba i okolia.
Martin Sarvaš

Keďže sme vydali článok 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách, musíme to trochu vyvážiť.

Rovnako, ako medzi vodičmi, aj medzi cyklistami sa nájdu jedinci, ktorí sa na cestách správajú nezodpovedne a ohrozujú bezpečnosť seba i okolia. Preto sme spísali desať pravidiel, ktoré by mali cyklisti na cestách dodržiavať.

1. Rešpektujte zákon

Dodržujte pravidlá o cestnej premávke. Platia pre vás rovnako, ako pre každého účastníka premávky. Noste helmu, reflexné prvky a ideálne aj zadné červené blikajúce svetlo aj počas dňa.

2. Auto nie je váš nepriateľ

Skúste sa nemyslieť automaticky na autá ako na nepriateľa, pretože takýmto spôsobom sa problémy medzi cyklistami a vodičmi iba prehĺbia.

Keď si spočítate dokopy, koľko áut vás počas trojhodinovej jazdy predbehne, a z toho celého počtu sa nájdu traja, ktorí vás akýmkoľvek spôsobom ohrozia, tento pomer je dosť rozdielny. Samozrejme, nechceme tým „tých troch“ vodičov ospravedlniť za nebezpečnú jazdu, ale skôr iba poukázať, na fakt, že nie každý za volantom je nepriateľom cyklistov.

3. Vedľa seba jazdite, ak je vás viac ako 6

Podľa novely Zákona o cestnej premávke, ktorá platí od 1. marca 2022 je pri jazde skupiny od 6 cyklistov povolená jazda vedľa seba.

Neznamená to však, že musíte ísť vedľa seba stále. A už vôbec to neznamená, že môžete ísť vedľa seba, keď idete štyria. Ide o vašu vlastnú bezpečnosť.

Ak už si chcete na chvíľu pokecať či jazdiť vedľa seba, spravte to na nefrekventovanej ceste, na ktorej vidíte dostatočne ďaleko pred seba i za sebou a kontrolujte, či neprichádzajú autá. Keď uvidíte auto za vami, zaraďte sa ihneď za seba a vyhnete sa tak zbytočným konfliktom.

4. Jazdite na kraji cesty. Chodníky aj priechody sú pre chodcov

Zákon jednoznačne stanovuje: „Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici.“

Keď jazdíte na cestách, snažte sa držať v pravej časti cesty a ak má širokú krajnicu, vrámci vlastného bezpečia jazdite za čiarou. Samozrejme, ak sú na ceste rozbité úseky, pokojne ich obíďte stredom cesty, no predtým sa rozhliadnite za seba, či nie je blízko za vami auto.

Pozor si dajte na jazdu po chodníku. Aj nemáte do 10 rokov, jazda po chodníku je zakázaná. Chodníky sú pre peších chodcov a to isté platí pre priechody pre chodcov. Ak chcete prejsť cez cestu cez priechod pre chodcov, zídite z bicykla a potlačte ho tých pár metrov.

5. Predvídajte a používajte „smerovky“

Auto ukázalo najprv smerovkou vľavo a vzápätí zmenilo smer i smerovku doprava.

Pri jazde po cestách by ste mali zapnúť akýsi šiesty zmysel a vedieť predvídať, čo sa v premávke môže stať. Autá totiž môžu začať prudko brzdiť, zmeniť smer jazdy či predbehnúť vás vo vašej blízkosti. Musíte s tým rátať a vedieť, že čokoľvek sa môže stať.

Ako smerovky používajte ruky. Keď odbočujete vpravo, včas upažte pravú ruku, aby ste, či už cyklistom alebo autám za vami, ukázali, že budete meniť smer jazdy. Pri odbočovaní vľavo upažte ľavú ruku.

6. Plánujte trasy s rozumom

Nejazdite na frekventovaných hlavných cestách a vyhnete sa zbytočnému ohrozeniu seba samého. Na Slovensku máme kopec vedľajších ciest, ktoré nemajú hustú premávku a určite si tam užijete jazdenie omnoho viac.

Vieme, niekedy sa frekventovaným cestám nedá vyhnúť, ale skúste ich používať čo najmenej a iba na presun na menej frekventované cesty.

7. Bicykel majte pod kontrolou

Nemusíte to síce vedieť úplne ako Peter Sagan, keď preskočil cez Cancellaru na Paríž-Roubaix 2016, ale nejaký ten skill na bicykli by ste mali mať.

Toto je čisto vaša zodpovednosť. Keď si sadnete na bicykel a vyrazíte na cesty do premávky, mali by ste mať bicykel plne pod kontrolou. Znamená to tiež, že musíte vedieť pohotovo reagovať, zabrzdiť či vyhnúť sa prekážkam.

V mestách i mimo nich máme na Slovensku často cesty pripomínajúce tankodrom a absencia cyklociest a cyklopruhov by potrebovala vlastnú kapitolu. A preto, vrámci vlastnej bezpečnosti, by ste mali vedieť, či máte dostatočné zručnosti na to, aby ste sa vedeli na bicykli bezpečne pohybovať v premávke.

A ak neviete, ktorou páčkou sa radí na ľahší prevod a ktorá je predná a zadná brzda, do premávky určite nechoďte!

8. Červená znamená STOP

Na červenú sa stojí!

Ide o ďalší výňatok zo zákona, ale myslíme si, že si zaslúži zdôraznenie. Stáva sa totiž, že cyklisti niekedy z nepochopiteľného dôvodu odignorujú červené svetlo na semafore a prejdú cez križovatku na červenú.

Toto jednoducho nesmiete robiť. Na červenú zastavte, pokojne obíďte autá aj z pravej strany (áno, môže sa to) a počkajte na zelenú. Tých pár sekúnd vás skutočne nezabije.

Ak prejdete križovatkou na červenú, neohrozujete tým iba seba, ale aj všetkých, ktorí majú na križovatke zelenú, či už ide o chodcov alebo autá, a môžete tak spôsobiť dopravnú nehodu.

9. Ukážte vodičovi, či vás môže predbehnúť

Stáva sa, najmä na kľukatých cestách v kopcoch, že auto spoza vás nevidí, či niečo ide v protismere a bojí sa vás predísť.

Počkajte si na úsek, kedy vidíte dostatočne ďaleko, či niečo nejde naproti a rukou jednoducho ukážte šoférovi za vami, že má voľnú cestu. Poteší sa aj on aj vy, že vás môže bezpečne predísť.

10. Správajte sa slušne, rešpektujte aj autá

Cesty patria cyklistom rovnako, ako autám. Platí to pre obe strany rovnakým dielom.

Na cestách sa nesprávajte arogantne a rešpektujte druhých, či už vodičov alebo cyklistov. Dbajte na svoju bezpečnosť, ale aj na bezpečnosť druhých okolo vás.

Arogantným správaním sa nevraživosť medzi cyklistami a šoférmi určite nevyrieši. Začnite od seba, správajte sa slušne a rešpektujte pravidlá cestnej premávky.

Aktuality

22.11.2024 Na Kráľovu hoľu povedie najvyššie položená cyklotrasa svojho druhu v strednej Európe.

Cyklotrasa s dĺžkou 12 km a prevýšením 1000 metrov by mala byť dokončená do roku 2026.

22.11.2024 Päť etáp pretekov Okolo Álp 2025 ma celkové prevýšenie až 14 700 metrov.

Organizátori pretekov zverejnili trasy etáp, ktoré povedú cez  územia Euregia v Tirolsku, Južné Tirolsko/Alto Adige a Trentino. (Cyclingnews)

22.11.2024 Amatérsky cyklista prekonal rekordy v stúpaniach Mortirolo a Stelvio, a chcel by zmluvu s profesionálnym tímom.

„Dúfam, že z toho vyplynie nejaká príležitosť,“ hovorí Jack Burke po tom, čo dosiahol najlepší čas v aplikácii Strava (KOM) na Mortirole. Burke sa tiež vyjadril, že sa chce pokúsiť prekonať rekord Tadeja Pogačara na francúzskom stúpaní Col de la Madone.

22.11.2024 Slovensko zažilo historický cyklokrosový víkend európskej úrovne v Šamoríne.

Na pretekoch Európskeho pohára v cyklokrose zvíťazila Viktória Chladoňová a na európskom šampionáte mládežníckych kategórii získala zlato Karolína Hajduková.

22.11.2024 Vrátia sa bicykle Lapierre do WorldTour?

Zdá sa, že francúzska značka bicyklov sa po ukončení 22-ročného partnerstva s tímom Groupama-FDJ v roku 2023 vráti na najvyššiu úroveň cyklistiky s tímom dsm-firmenich PostNL. (Wielerflits)

Zavrieť reklamu