Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Trek Top Fuel 9.9 2020

Limity tohto bicykla sú omnoho ďalej ako limit mnohých iných pretekárskych XC bicyklov.
Hodnotenie: 4/5
8 999
Martin Sarvaš

Verdikt: Nový Trek Top Fuel je agresívne pretekárske XC-čko, s ktorým budete na Strave kradnúť KOM-y na výšľapoch, ale aj v zjazdoch.

Plusy: Rýchla odozva karbónového rámu; Pruženie funguje výborne aj do kopca; Nízka váha – iba 11 kg; Na pretekársky XC bicykel má celkom agresívnu geometriu a pri zjazde je veľmi hravý.

Mínusy: Zamykanie pruženia sa niekedy zasekávalo; vysoká cena; Systém Knock-Block môže niekomu prekážať.

Trek oznámil, že obľúbený rad celoodpružených XC bicyklov Top Fuel dostal nový dizajn, vyšší zdvih a úplne novú geometriu vhodnú nielen na preteky. Predchádzajúce modely Top Fuel mali 100 mm vidlicu a 100 mm zadný zdvih, zatiaľ čo v prípade nového modelu sú tieto čísla vyššie, 120 mm vpredu a 115 mm vzadu.

Rám

Nový Top Fuel má nastaviteľnú geometriu Mino Link, vnútorné vedenie káblov Control Freak aj systém Active Braking Pivot, vďaka ktorému odpruženie funguje aj pri brzdení. Spojením prepracovaného rámu a technológie odpruženia tak vznikol stabilný bicykel s úžasnou odozvou na preteky i jazdu len tak pre zábavu.

Na novom ráme nájdeme podobné dizajnové prvky ako na trailových bicykloch Trek vrátane pevnej a zároveň ľahkej spodnej rámovej rúrky Straight Shot s technológiou Knock Block, ktorá rám chráni pri pretáčaní riadidiel a korunky vidlice.

Vďaka upgradu dizajnu sa zo pretekárskeho špeciálu stal všestrannejší horský bicykel, ktorý sa hodí na preteky v cross country, rekreačné výlety do terénu, ale zvládne aj jazdu v ťažšom teréne. Nielen väčšími zdvihmi, ale aj geometriou sa prispôsobil na agresívnejšiu jazdu, má dlhší rázvor kolies a hlavne položenejší hlavový uhol.

Komponenty

Keď si tento bicykel skúsite pridvihnúť, máte skôr pocit, že držíte cestný bicykel ako celoodpružené XC-čko, keďže váži iba niečo cez 11 kg. V špecifikácii modelu 9.9 asi skutočne nenájdete nič, čo by mohlo robiť pri jazde problémy.

12-rýchlostné radenie SRAM XX1 Eagle je presné a rýchle, aj keď SRAM sa asi nikdy nezaprie tým, že jeden prevod bude jednoducho vždy vydávať zvuky, ktoré úplne nechcete počuť. O pruženie sa stará spoľahlivé kombo od Foxu – vidlica Factory 34 (120 mm) a tlmič Factory Float (115 mm). Vidlica a tlmič sa dajú v jednom momente a naraz zamknúť diaľkovo z riadidiel.

Skvelá vec je teleskopická sedlovka, ktorú síce pretekári nevedia oceniť, ale v skutočnosti všetci vieme, že pohodlie a zážitok zo zjazdu so zasunutou sedlovkou je jednoducho neporovnateľný s jazdou, keď vám sedlo neustále „brnká“ v rozkroku.

Keďže má tento bicykel stále výrazný charakter pretekára, všetko, čo môže byť, je z karbónu. Nielen rám, ale aj komponenty. Brzdové páčky, kolesá, kľuky i riadidlá. Komponenty Bontrager už tradične skvele fungujú a sú pohodlné.

Jazda

Keď si zapnete tretry do pedálov Top Fuelu a rozbehnete sa, máte pocit, akoby ste vyštartovali do vesmíru. Odozva rámu je neskutočná a v momente zareaguje na silnejšie šliapnutie do pedálov. Do kopca sa na ňom ide skvele a zamknutie vidlice s tlmičom som využíval úplne minimálne.

Je trochu nepraktické, že sa nedá zamknúť iba samotný tlmič a vidlica nechať odomknutá. Napriek tomu som nemal pocit, že by som pri šliapaní, či už v stoji, alebo sede, strácal energiu v pružení. Skôr naopak, vidlica s tlmičom výborne tlmili všetky nerovnosti, takže som nestrácal trakciu ani v rozbitom teréne.

Trailový jazdec by si možno povedal, že zdvihy 120 – 115 mm budú pri zjazde málo. Opak je pravdou. Bolo to viac než dosť a opäť sa potvrdzuje pravidlo, že ak je dobre spravená geometria a systém pruženia, veľkosť zdvihu nie je až taká podstatná.

Na trailoch bol bicykel rýchly, hravý a keďže váži iba 11 kg, pri každej príležitosti sa odlepoval od zeme. 29-palcové kolesá prešli celkom v pohode aj cez strmý rockgarden, kde už však bicykel začínal narážať na svoje limity. To je však úplne v poriadku, keďže limit tohto bicykla je zjavne aj tak omnoho ďalej ako limit mnohých iných pretekárskych XC bicyklov.

Na novom Top Fueli som strávil dlhé hodiny a ide skutočne o veľmi pohodlný bicykel, s ktorým sa viete pri zamknutom tlmení poriadne rozbehnúť aj na asfaltkách.

Špecifikácia
  • Rám: OCLV Mountain Carbon karbónový
  • Vidlica: Fox Factory 34 Step-Cast 120 mm
  • Tlmič: Fox Factory Float 115 mm
  • Pohon: SRAM XX1 Eagle 1 x 12, kľuky SRAM XX1 Eagle Carbon
  • Kolesá: ráfiky Bontrager Kovee Pro 30 carbon, plášte Bontrager XR3 Team Issue 29 x 2,4”
  • Brzdy: SRAM Level Ultimate (180/160 mm), karbónové páčky
  • Rajdy/Predstavec: Cannondale C2 Flat 760 mm/Cannondale C3
  • Sedlovka/Sedlo: teleskopická Bontrager Line Elite/Bontrager Montrose Elite

(Bicykel na fotke je model Top Fuel 9.8, ktorý sa odlišuje v špecifikácii od nami testovaného modelu 9.9.)

Viac informácií na webe www.trekbikes.com

Vaše komentáre

Aktuality

13:04 Video: Red Bull Rampage na ležiacom bicykli? Seth Stevens vraví, prečo nie?

Množstvo ľudí o ležiacom bicykli ani nepočulo a už vôbec by ich nenapadlo jazdiť na jednom takom v strmom a technicky náročnom teréne, v miestach kde sa jazdí legendárne freeride podujatie Red Bull Rampage. Seth Stevens však takýto nápad dostal, vzal so sebou techniku a kameru a vydal sa pokoriť túto šialenú výzvu.

Včera 14:06 Pogačarov hlavný cieľ v roku 2025? „Tadej túži po Sanreme viac ako po čomkoľvek inom,“ tvrdí športový riaditeľ tímu UAE.

Fabio Baldato hovorí o tom, ako prežíval víťazstvo Tadeja Pogačara na Giro d’Italia aj o cieľoch Slovinca pre budúcu sezónu. (InBici)

Včera 13:48 „Vyzerá to, akoby vôbec netrpel.“ Antonio Tiberi spomína na stúpania s Tadejom Pogačarom na Giro d’Italia.

Len 22-ročný Tiberi má za sebou úspešnú sezónu skončil na Giro d’Italia tesne pod pódiom a vybojoval biely dres pre najlepšieho mladého jazdca. Mladý Talian si spomína na momenty, kedy na Gire súperil proti Tadejovi Pogačarovi. (Sky Sports)

Včera 13:22 Ešte nikdy nebol takto vyčerpaný. Jonas Vingegaard opisuje, ako ho fyzicky „zničila“ Tour de France 2024.

„Cítil som, že po Tour jazdím už len na úplné zvyšky energie. Bolo to úplne posledné, čo som mal v sebe,“ hovorí Vingegaard, ktorý skončil na Tour v celkovej klasifikácii na druhom mieste. (Ekstra Bladet)

Včera 12:59 Video: Najlepšie momenty úvodného kola Svetového pohára v cyklokrose v Antverpách.

Pozrite si, ako vyhrali Eli Iserbyt a Fem Van Empel prvé preteky série Svetového pohára v cyklokrose v sezóne 2024/25.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu