Test: E-bike KTM Macina Lycan 273
Plusy: Rýchlo akceleruje
Mínusy: Krátky reach v kombinácii so strmším hlavovým uhlom znižujú stabilitu v rýchlosti; vidlica, brzdy, kolesá ani plášte nezodpovedajú vyššej hmotnosti a zotrvačnosti e-biku; s nízkym stredom nevie stúpať do technických výšľapov tak, ako by inak mohol.
Verdikt: Relatívne agilný e-bike, no to, čo pomáha šetriť hmotnosť, mu zároveň podkopáva sebavedomie v teréne.
Vymieňa stabilitu za agilitu
Macina Lycan má spomedzi e-MTB v ponuke KTM najnižší zdvih a tomu zodpovedá aj živšie ovládanie či zvolená výbava. Práve preto mu však dochádza dych, hneď ako sa k hmotnosti motora a batérie pridá gravitácia.
Rám
Hoci aj toto KTM sleduje klasický model „batérie tam, kde zvykne byť fľaša“, bolo zároveň jediným bikom osadeným systémom Bosch z viacerých, ktoré sme testovali, u ktorého nám nehrkala 500 Wh batéria.
Tlmič sa stláča nadol a smerom dozadu cez otvor v sedlovej rúrke a tak pomáha ťažisko udržať v strede a nízko. V ponuke sú štyri veľkosti, no reach na každej z nich je na pomery moderných trailbikov dosť krátky.
- Návod: 10 rád pre cyklistov, ako efektívne využiť čas v koronavírusovej karanténe
- Koronavírus: Mám sedieť doma v karanténe alebo môžem ísť jazdiť?
Komponenty
Motor Bosch s výkonom 250 W sa prebudí k životu po otočení vetcho vyzerajúcimi kľukami KTM. Jedna z nich bola dokonca ohnutá už pri vybaľovaní z krabice.
Na celkom preplnených 740 mm rajdoch nájdete centrálnu jednotku Intuvia s displejom a ovládanie motora na ľavú ruku. Okrem nich sa tu nejak napchalo aj radenie, ovládanie teleskopky a dvojpáčkové diaľkové uzamykanie vidlice RockShox Revelation RL.
Tá má tenké 32 mm vnútorné nohy a relatívne jednoduché vnútornosti. Náboje v šírke Boost síce dodávajú kolesám tuhosť navyše, no 25 mm ráfiky a 2,35-palcové plášte vyzerajú pri ostatných bikoch plusovými kolesami subtílne. Aby ste predišli precvaknutiu duše, treba ich tiež fúkať na vysoké tlaky.
Jazda
Bike v korporátnych farbách KTM má tie ľahké kolesá a „rýchle plášte“, takže akceleruje citeľne rýchlejšie v porovnaní s inými bicyklami. Ľahšie je aj udržať ho v pohybe, ak sa batéria vybije či ak prekročíte 25 km/h limit a motor sa odpojí. Lepšie je na tom len Focus s motorom Shimano.
Na strmých výšľapoch treba podraďovať s citom, keďže prehadzovač Shimano nedokáže reťaz nadvihnúť na väčší pastorok 11-46-zubovej kazety tak hladko ako konkurencia od SRAM-u. Motor Bosch už tiež tradične patrí k tým hlučnejším.
Technické výšľapy sú ľahšie vďaka ľahkým kolesám a strmšiemu hlavovému uhlu – položenejšie bicykle majú tendenciu vypadnúť zo stopy. So 740 mm rajdami sa tiež ľahšie pretkáva pomedzi stromy. V zákrutách však musíte rátať s dlhou 490 mm stavbou a s tým súvisiacim polomerom zatáčania. Mimoriadne nízky stred zavesený vo výške 315 mm tiež potrápi konce kľúk o zem.
Hoci je ťažisko odpruženia umiestnené pekne centrálne a nízko, so strmším hlavovým uhlom a krátkym reachom je Macina Lycan stále nervóznejším bikom ako iné. So štíhlou vidlicou a úzkymi rajdami sa bicykel tiež trochu ťažšie presviedča, aby šiel, kam chcete vy.
Menšie 180 mm kotúče nedokážu vždy efektívne zastaviť 23 kg masu. Krátky tlmič v kombinácii s väčšou pákou vzdialeného zadného kolesa limitujú jeho schopnosť požierať väčšie nárazy a v náročnejšom teréne dôjde zadnému odpruženiu dych skôr ako u iných bicyklov.
Zdá sa nám, že väčšine jazdcov by lepšie sadol model Kapoho LT 273. Ten síce je o niečo ťažší, no so 160 mm zdvihom, vidlicou RockShox Yari a 760 mm rajdami by mal tvrdší terén zvládať lepšie.
Špecifikácia
- Rám: hliníkový Motor: 250 W Bosch Performance Line CX, 500 Wh batéria, displej Intuvia
- Vidlica: RockShox Revelation RL Boost 130 mm
- Tlmič: RockShox Monarch RC2 125 mm
- Pohon: Shimano Deore XT, prehadzovač Shimano SLX 11-rýchlostný, kľuky KTM Kappa
- Kolesá: ráfiky DT Swiss E512, náboje Shimano XT Boost, plášte Schwalbe Nobby Nic SnakeSkin TL Easy 2,3“
- Brzdy: Shimano SLX (180/180)
- Rajdy/Predstavec: KTM Team Rizer 740 mm/KTM Team KT 60 mm
- Sedlovka/Sedlo: KS Lev DX 100 mm/Selle Italia Nepal
- Hmotnosť: 23,1 kg
- Viac info: www.ktm-bikes.at
Vaše komentáre