Test: Felt Edict 5
Verdikt: Má zopár ťažkých a lacných komponentov, no karbónový rám je prirodzene rýchly s veľmi dobrým odpružením.
Detaily
Znižovač ceny
Oceľové nohy pridávajú vidlici Recon na hmotnosti, no celých 120 mm zdvihu chodí hladko a dostatočne kontrolovane na to, aby rýchly Edict nespomaľovali.
Vycibrený rám
Nová celokarbónová kostra je výnimočne tuhá a odpruženie s lacným tlmičom chodí prekvapivo dobre.
Lacné brzdy
Náš testovací kúsok bol osadený nie práve najlepšími Magurami, no produkčná verzia dostane lacné a jednoduché, no spoľahlivé brzdy Shimano.
Plusy
Ľahký a perfektne tuhý karbónový rám, ktorý si zaslúži, aby ste ho postupne osádzali lepšími komponentmi.
Poddajné, a pritom efektívne odpruženie, ktoré netreba nastavovať.
Celkom dobré kolesá a pohon.
Mínusy
Ťažká vidlica a základné brzdy
Edict bol vždy rýchly bike, no jeho najnovšia verzia je ľahšia a tuhšia zároveň. Odpruženie maká, ako má, a páči sa nám aj ovládanie. Ak si chcete bike postupne vylepšovať, pokojne siahnite aj po tejto najnižšej verzii. Základ má výborný.
Rám
Rám je o 200 g ťažší ako najvyššia verzia UHC Ultimate na topmodeli Edict FRD. Zároveň je však o 250 g ľahší ako minuloročný topmodel. Vrátane tlmiča váži 2 125 g. Zadná stavba so štandardom Boost je kratšia o 14 mm a zároveň tuhšia o 20 percent.
O 24 percent narástla aj tuhosť v oblasti hlavovej rúrky. Felt bike osadil 120 mm vidlicou, ktorá ukladá hlavový uhol na príjemných 69 stupňov a horná rámová rúrka predĺžená o 15 mm posúva reach na modernú úroveň. Nájdete tu aj vedenie na kabeláž elektronického radenia Di2.
Komponenty
Takýto kvalitný rám na takomto lacnom biku nevyhnutne znamená zopár kompromisov vo výbave. Pri jazde ich však našťastie takmer nepocítite, možno okrem hmotnosti. Kľuky Race Face roztáčajú jednoduchý, no fungujúci pohon SRAM NX 1 x 11.
Relatívne široké ráfiky spolu s plášťami Schwalbe držia dobre, no pridávajú gramy navyše. Ťažká je aj vidlica RockShox Recon, no za tú cenu chodí dostatočne hladko a kontrolovane. Brzdy Magura, ktoré ste možno zahliadli na fotke, nahradia na produkčnom biku lacné, no akceptovateľné Shimano M365 so 180 mm kotúčom vpredu.
Jazda
Niektoré komponenty sú zrelé na výmenu rovno z krabice, no celkový dojem z jazdy je až prekvapivo pozitívny. Vzduchový tlmič RockShox Deluxe R nemá žiadne externé nastavenia okrem odskoku, no po prvotnom nastavení sag-u sme sa ho prakticky nemuseli dotknúť.
Poddajný chod zadnej stavby bez čapu spolu s tlmičom uchyteným na ložiskách (nie klzných puzdrách, ako je to štandardom) bike doslova prisávajú k zemi. Krátka zadná stavba zase minimalizuje množstvo neodpruženej masy, s ktorým sa odpruženie musí vysporiadať.
Bez akéhokoľvek nastavenia kompresie, ktoré by bránilo toku oleja, dokáže tlmič lepšie kontrolovať väčšie a rýchlejšie nárazy. Od približne dvoch tretín chodu odpruženie výrazne tvrdne, a preto sa pod pedálovaním nikdy príliš neprepadne, a pritom na nerovnosti reaguje pekne poddajne. Nikdy sme nepocítili potrebu siahnuť po (neexistujúcej) páčke pomalej kompresie.
Sekcie, kde sa treba poriadne oprieť do pedálov, najlepšie ukážu, aký tuhý je nový rám po celej jeho dĺžke. Bike môžete páčiť za rajdy z celých síl pri šprinte zo štartovej línie aj cez tú cieľovú a vmanévrovať ho do agresívnych stôp na obiehanie.
Nájsť limit trakcie predného plášťa Rocket Ron v novej Addix verzii dá zabrať. Drží veľmi dobre a 25 mm široký ráfik umožňuje podhustiť ho do blata. Objem plášťa tiež pomáha posunúť priemerný výkon vidlice na vyššiu úroveň, a tak zvládne všetko okrem naozaj agresívnej jazdy v náročnom teréne.
Zadný plášť Racing Ralph zase drží až podozrivo dobre na to, ako rýchlo sa dokáže odvaľovať. Kolesá samotné sú dostatočne tuhé na to, aby neukrajovali z efektivity rámu. Keď sme ich skúsili vymeniť za tie ľahučké z Giantu, Edict ožil ešte viac, no rozdiel nebol ani zďaleka taký dramatický ako na Treku.
Vaše komentáre