Samonabíjacie radenie a solárne brzdy? Patent Classified predpovedá sci-fi budúcnosť cyklistických sád

Spoločnosť Classified, známa svojím bezdrôtovým dvojrýchlostným nábojom, ktorý eliminuje potrebu prešmykača, si podala patent na samonapájací systém pre bicykel. Ak by sa táto technológia dostala do praxe, mohla by raz a navždy vyriešiť problém vybitých batérií v elektronických pohonoch.
Zdá sa, že Classified pracuje na vývoji elektronického pohonu, ktorého srdcom bude práve ich dvojrýchlostný náboj. Tento systém by sa napájal kinetickou energiou generovanou rotáciou náboja v kombinácii so solárnou energiou.
Patent navyše naznačuje, že do procesu nabíjania by mohla byť zapojené aj kľuky, čím by sa znížila závislosť od externého nabíjania.
Nedávne predstavenie aero kľúk od Classified naznačuje, že firma postupne smeruje k ponuke kompletnej sady.
Patentová dokumentácia, ako býva zvykom, je formulovaná v neurčitom a právnicky komplikovanom jazyku. Opisuje systém, ktorý by zabezpečoval dobíjanie batérií poháňajúcich senzory a mechanizmy radenia.
Zaujímavé však je, že medzi komponentmi sa v texte objavujú aj brzdy, hoci bez bližších detailov.
Aktuálny stav: Elektronické sady sú skvelé, ale stále potrebujú nabíjanie

Hoci sú elektronické sady od Shimano, Campagnolo a SRAM výborne vyladené, všetky majú jednu spoločnú slabinu – batérie treba pravidelne dobíjať.
SRAM si to uľahčil univerzálnymi vymeniteľnými batériami na prehadzovačkách, Campagnolo využíva kompaktný a praktický EPS systém, zatiaľ čo Shimano stavia na interných batériách s dlhou výdržou.
Všetky tieto systémy síce fungujú spoľahlivo, ale jazdec musí sledovať stav nabitia. A povedzme si úprimne – kto aspoň raz nevyrazil na jazdu a neostal zaseknutý na jednom prevode, pretože zabudol nabiť batériu?
Trhu s pohonmi roky dominujú veľkí hráči – Shimano, SRAM a Campagnolo, ale od roku 2021 sa snaží túto zabetónovanú trojicu narušiť Classified.

Ich systém Powershift dokáže ponúknuť rozsah dvojprevodníka, no namiesto prešmykača využíva špeciálny dvojrýchlostný zadný náboj. To znamená, že sa eliminuje nutnosť prehadzovania reťaze medzi dvoma prevodníkmi.
Spočiatku sa Powershift javil ako okrajový produkt, no medzi gravel jazdcami si postupne získal obľubu. Systém sa dnes objavuje na modeloch značiek Ridley, Hunt, ENVE či Mavic.
Na Eurobike 2023 spoločnosti Classified a TRP oznámili partnerstvo na vývoji sady, ktorá ponúka bezdrôtový 1x systém so 16 prevodmi – označovaný ako Classified/TRP Vista. Táto spolupráca naznačuje, že Classified má ambíciu stať sa serióznym konkurentom tradičných výrobcov sád.
Ako by to malo fungovať?

Nový patent od Classified opisuje systém na dobíjanie energie počas jazdy, ktorý využíva magnetickú indukciu. Pri každom otočení kolesa sa vytvára elektrický prúd, ktorý by mohol napájať elektronické radenie a ďalšie komponenty bicykla.
Základom je stator, pevná súčasť elektrického motora alebo generátora, ktorá vytvára magnetické pole. Stator je upevnený na ráme v oblasti pätky kolesa a pri každom otočení kolesa okolo neho prechádzajú magnety pripevnené na rotujúcom kotúči. Tým vzniká elektrický prúd, ktorý môže dobíjať batérie.
Najpravdepodobnejšie by bol tento systém umiestnený priamo na brzdovom kotúči, pričom pri každej otočke kolesa by generoval malé množstvo energie.
Výkon by závisel od počtu magnetov. Hoci patentový nákres neobsahuje veľa detailov, naznačuje, že podobný mechanizmus by mohol byť zabudovaný aj do klúk, čím by sa energia získavala aj zo šliapania do pedálov.

A čo predné koleso? Aj to by mohlo pomáhať s výrobou energie. Stačilo by, aby bol stator upevnený na pevnom bode a magnet na rotujúcej časti.
Pri náboji Classified by bolo logické, keby bol tento systém integrovaný priamo do pevnej osky, kde už teraz sídlia indukčné cievky a batéria.
Patent navyše ukazuje aj solárne panely, malé fotovoltaické články, ktoré by mohli byť umiestnené na radení, povrchu klúk alebo iných častiach bicykla, kde by mohli zbierať slnečnú energiu.
Zaujímavý je aj detail v dokumentácii, kde sa spomína elektronický brzdový senzor, ktorý pri stlačení páky odošle signál do brzdového mechanizmu, čím aktivuje brzdy.
To naznačuje, že Classified skúma aj možnosť použitia bezdrôtových elektronických bŕzd. Či sa však táto technológia dostane do reálneho sveta, ukáže až čas.

Bude z toho realita, alebo len ďalší zabudnutý patent?
Podobné zvláštne a ambiciózne patenty nie sú v cyklistike ničím novým a väčšina z nich sa nikdy nedostane do výroby. Neznamená to však, že by sme ich mali ignorovať.
Hoci neočakávame, že Classified už čoskoro predstaví pohon so solárnymi panelmi, ktorý získava energiu z rotujúcich kolies a ovláda brzdy bezdrôtovo, tento patent naznačuje možný smer vývoja elektronických komponentov.
Stojí za zmienku, že podľa magazínu Forbes až 97 % patentov nikdy neprinesie svojim majiteľom žiadny zisk. Môže ísť len o marketingový ťah zo strany Classified alebo si firma jednoducho chráni nápad, ktorý zatiaľ nie je technologicky pripravený na výrobu.