Nový Trek Madone je univerzálny pretekársky špeciál a znamená koniec top modelov Émonda (detaily, špecifikácie, ceny)
Trek „zabil“ model Émonda ôsmou generáciou pretekárskeho cestného bicyklu Madone. Ide o spojenie nízkej hmotnosti vrchárskeho špeciálu Émonda a aerodynamických vlastností predošlej generácie Madone.
Trek uviedol, že vďaka tomuto spojeniu sa im podarilo vytvoriť „ohromujúci“ univerzálny cestný pretekársky bicykel.
Trek na novom Madone predstavil svoj nový karbón OCLV 900. S využitím nových techník výroby je údajne až o 20 percent pevnejší ako predchádzajúca séria 800 a tiež ľahší.
Vďaka novému karbónu a jednodielnej vidlici údajne ušetrili až 320 g oproti Madone siedmej generácie.
Meno Emonda bude ďalej žiť už len ako cestný bicykel Emonda ALR zo zliatiny hliníka, ale už sa nebude vyskytovať v top modeloch karbónových cestných bicyklov Treku.
Zmenené tvary trubiek
Trek vyvinul u nového Madone sériu nových tvarov trubiek, čím sa zbavuje svojich dlhoročných tvarov Kammtail v prospech toho, čo nazýva Full System Foil.
V porovnaní s predchádzajúcom Madone je väčšina trubiek rámu širšia, vďaka čomu mohli ubrať na materiáli, a teda aj na hmotnosti.
Trek tvrdí, že bicykel je navrhnutý tak, aby optimalizoval prúdenie vzduchu cez celý bicykel a jazdca, a nie na optimalizáciu jednotlivých oblastí bicykla.
Trek tiež vyvinul nové aero fľaše a zodpovedajúce klietky pre Madone, ktoré šetria 3,7 wattu pri rýchlosti 45 km/h v porovnaní so štandardnou okrúhlou fľašou s rovnakou kapacitou. Je zaujímavé, že bicykel je dokonca viac aerodynamický s novými fľašami ako bez nich.
Držiaky na fľašky však nie sú stavané iba pre nové aero fľašky, ale pasujú do nich aj klasické okrúhle bidony.
Nové fľaše sa dodávajú priamo s bicyklami na úrovni SLR. U modelov SL nie sú súčasťou, avšak dajú sa oddelene dokúpiť.
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou Madone s okrúhlymi fľašami a do značnej miery porovnateľnou konštrukciou je nový Madone s aero fľašami údajne o 0,1 wattu rýchlejší pri rýchlosti 35,4 km/h.
Ako sa dalo očakávať, rozdiel je výraznejší pri porovnaní nového Madone s modelom Emonda s údajnou úsporou 11,3 wattu pri rovnakej rýchlosti.
Ľahší karbónový rám
Nová technológia karbónovej zmesi 900 OCLV od Treku, ktorá sa používa u modelov Madone SLR, využíva pri výrobe nafukovaciu formu, ktorá sa používa na ukladanie jednotlivých vrstiev karbónu, čo umožňuje presnejšie a pevnejšie ukladanie. Výsledkom sú ľahšie a odolnejšie rámy.
Umožňuje to tiež väčšiu hustotu karbónových vlákien, vytláčanie prebytočnej živice a redukuje „vrásky“ vo vnútri trubiek.
Použitím tejto novej výrobnej techniky má nalakovaný rám Madone SLR veľkosti M/L hmotnosť 796 g a vidlica váži 350 g.
V porovnaní so siedmou generáciou Madone ide o úsporu 320 g, ale je o niečo ťažší ako rám Emonda SLR s karbónom OCLV 800 v rovnakej veľkosti (698 g).
V kompletnej najvyššej špecifikácii s radením SRAM Red AXS má má nový Madone SLR 9 AXS hmotnosť rovných 7 kg, pričom top model Emonda SLR s rovnakou výbavou mal 6,75 kg.
Madone na úrovni SL má karbón úrovne 500 OCLV, pričom rám váži 1054 g a vidlica má 363 g.
Špičkové bicykle SLR majú tiež nový jednodielny kokpit Aero RSL, zatiaľ čo SL má konvenčný dvojdielny kokpit.
Modely SL sú kompatibilné aj s mechanickými pohonmi, zatiaľ čo SLR sú stavané pre elektronické radenie.
IsoFlow zostáva
Najzaujímavejším prvkom rámu siedmej generácie Madone bol určite netradičný otvor v sedlovej trubke.
Ide o technológiu, ktorú Trek nazýva IsoFlow a jej úlohou je nielen výrazne vylepšiť aerodynamiku rámu, ale tiež umožňovať mierny ohyb sedlovej trubky pre pohodlnejšiu jazdu.
U ôsmej generácie Madone je táto technológia zachovaná, aj keď druhá inkarnácia IsoFlow-u bola mierne zoštíhlená a aerodynamické tvarovanie vylepšené s cieľom znížiť hmotnosť a zlepšiť výkon.
Nový IsoFlow má podľa Treku zlepšenú vertikálnu poddajnosť až o 80 percent.
Menej veľkostí
Rozsah veľkostí Madone bol zoštíhlený z ôsmich na šesť veľkostí. Trek však uvádza, že nové veľkosti pokrývajú širší rozsah výšok jazdcov s menším prekrývaním medzi veľkosťami.
Trek tiež zrušil numerické určovanie veľkosti a nahradili ich písmenovým označením S, M, L a pod.
Veľkosti 54 a 52 cm boli napríklad skombinované do nového bicykla veľkosti M. Predchádzajúci bicykel s dĺžkou 62 cm je teraz pokrytý bicyklom veľkosti XL, ktorý má predĺženú sedlovku.
Číselné veľkosti predošlej generácie a ich ekvivalenty novej generácie Trek Madone:
Trek predtým ponúkal svoje bicykle vo variantoch geometrie H1 (pro/agresívny) a H2 (komfort/odolnosť).
Toto rozdelenie sa odstránilo s modelom Trek Emonda 2021, ktorý predstavil svoj všestrannú geometriu H1.5.
S novým Madone Trek úplne upustil od svojich konvencií pomenovania „H“ a teraz opisuje svoju všestrannú geometriu ako „Road Race“.
Geometria siedmej a ôsmej generácie Madone je veľmi podobná – dosah sa vo väčšine veľkostí mierne znížil a výška rámu sa zvýšila, ale v oboch prípadoch len o niekoľko milimetrov.
Geometria
Pomalší kokpit?
Nový kokpit RSL Aero je menej aerodynamický ako predchádzajúci kokpit u siedmej generácie Madone. Avšak to, ako interaguje s nohami jazdca, má za následok celkovo lepší aerodynamický systém.
Riadidlá sú vo vrchnej časti na brzdových pákach široké 41 cm a v spodnej časti sa rozširujú na celkovú šírku 44 cm.
Samozrejme, že Trek ponúka nový Madone cez projekt Project One, v ktorom si užívateľ sám vyberá špecifikáciu aj dizajn. Trek dokonca uviedol, že u modelov SLR tvorí väčšinu objednávok práve Project One.
Je to výhodné aj v ohľade kokpitu, keďže jazdec si tak môže zvoliť šírku a dĺžku kokpitu, ktorá mu presne vyhovuje.
Modely SLR majú integrovaný kokpit RSL Aero a nižšie modely SL majú klasický dvojdielny kokpit, ktorý sa skladá z predstavca a riadidiel.
Špecifikácie a ceny
Nový Madone je v ponuke vo verzii SLR s karbónovým rámom OCLV radu 900 a v lacnejších špecifikáciách SL s karbónovým rámom OCLV 500.
Najdrahší Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8 stojí 14-tisíc eur, má radenie SRAM RED AXS E1, karbónové kolesá Bontrager Aeolus RSL 51 a váži rovných 7 kg.
Najlacnejšia verzia je Trek Madone SL 5 Gen 8 za 3 499 eur, pričom má vo výbave mechanické radenie Shimano 105 a váži 8,7 kg.
Samotný rám Madone SLR Gen 8 stojí 4999 eur a rám vo verzii SL stojí 2999 eur.
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
- Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
- Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
- Radenie: SRAM RED AXS E1
- Kolesá: Bontrager Aeolus RSL 51, karbón OCLV
- Plášte: Pirelli P Zero Race, 28 mm
- Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
- Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
- Sedlo: Aeolus RSL
- Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,00 kg
- Cena: 14 000 eur
Trek Madone SLR 9 Gen 8
- Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
- Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
- Radenie: Shimano Dura-Ace Di2
- Kolesá: Bontrager Aeolus RSL 51, karbón OCLV
- Plášte: Bontrager Aeolus RSL RD, 28 mm
- Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
- Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
- Sedlo: Aeolus RSL
- Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,08 kg
- Cena: 13 499 eur
Trek Madone SLR 7 AXS Gen 8
- Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
- Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
- Radenie: SRAM Force eTap AXS
- Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
- Plášte: Pirelli P Zero Race, 28 mm
- Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
- Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
- Sedlo: Bontrager Aeolus Pro
- Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,43 kg
- Cena: 9 499 eur
Trek Madone SLR 7 Gen 8
- Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
- Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
- Radenie: Shimano Ultegra Di2
- Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
- Plášte: Plášť Pirelli P Zero Race, 28 mm
- Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom RSL Road OLCV
- Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
- Sedlo: Bontrager Aeolus Pro
- Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,31 kg
- Cena: 8 999 eur
Trek Madone SL 7 Gen 8
- Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
- Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
- Radenie: Shimano Ultegra Di2
- Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
- Plášte: Bontrager R3 Hard-Case Lite, 28 mm
- Kokpit: Riadidlá Bontrager RSL Aero, krbón OCLV / predstavec Trek RCS Pro
- Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
- Sedlo: Bontrager Aeolus Elite
- Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,88 kg
- Cena: 6 499 eur
Trek Madone SL 6 Gen 8
- Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
- Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
- Radenie: Shimano 105 Di2
- Kolesá: Bontrager Aeolus Elite 35, OCLV Carbon
- Plášte: Bontrager R2 Hard-Case Lite, 28 mm
- Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
- Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
- Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
- Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,16 kg
- Cena: 4 999 eur
Trek Madone SL 6 AXS Gen 8
- Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
- Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
- Radenie: SRAM Rival eTap AXS
- Kolesá: Bontrager Aeolus Elite 35, OCLV Carbon
- Plášte: Bontrager R3 Hard-Case Lite, 28 mm
- Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
- Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
- Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
- Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,43 kg
- Cena: 5 499 eur
Trek Madone SL 5 Gen 8
- Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
- Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
- Radenie: Shimano 105 R7100, mechanické
- Kolesá: Bontrager Paradigm SL
- Plášte: Plášť Bontrager R1 Hard-Case Lite, 28 mm
- Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
- Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
- Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
- Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,7 kg
- Cena: 3 499 eur