Hviezdni cyklisti poháňajú lode v americkom pohári plachetníc
Americký pohár (America´s Cup) plachetníc je celkom stará súťaž a v budúcom roku sa na prelome augusta a septembra uskutoční v Barcelone už jej 37. edícia.
Americký pohár je najstaršia súťaž v plachetniciach na svete a koná sa od roku 1851. V priamom súboji sa stretnú vždy dve plachetnice.
Dnes je táto súťaž jednou z najväčších prehliadok technológie aplikovanej v športe, pričom zúčastnené tímy investujú obrovské množstvo peňazí do vývoja tých najlepších plachetníc, ktoré organizátori prirovnávajú k Formule 1 na vode.
V porovnaní s tradičnými plachetnicami využívajú v moderné jachty America´s Cup komplexný hydraulický systém, ktorý umožňuje napínanie plachiet a ich nastavenie podľa smeru vetra, tak aby loď plávala čo najrýchlejšie.
Ovládanie plachiet tradične vykonávali členovia posádky, ktorí ovládali kladky na nastavenie napätia lán pripevnených plachiet k jachte.
Náročná úloha si vyžadovala veľkú silu a výbušnosť, aby bolo možné vykonať rôzne manévre čo najrýchlejšie a minimalizovať tak čas, v ktorom loď prestane využívať silu vetra.
Pravidlá, ako by mali jachty na Americkom pohári vyzerať, sa líšia v každom ročníku a určuje ich víťazný tím.
V nasledujúcej edícii pretekov v nadväznosti na technologický vývoj upravujú posádky polohu svojich plachiet pomocou hydraulického systému. Zároveň sa tento istý systém používa na zdvíhanie a spúšťanie lyžín a plutiev, ktoré umožňujú člnu doslova plávať na vode.
Energia potrebná na aktiváciu hydraulického systému môže podľa pravidiel pochádzať iba z energie generovanej posádkou, takže z mlynov sa stali skutočné ľudské motory.
Nohy sú silnejšie než ruky
https://www.youtube.com/watch?v=TmgnpIYen2w
Z tohto dôvodu bolo potrebné hľadať skutočných kulturistov, veslárov alebo športovcov, ktorí dokážu lodi poskytnúť najväčšiu energiu a výkon.
V nasledujúcich pretekoch v roku 2024 sa počet členov posádky znížil, takže na zabezpečenie potrebnej energie boli kladky nahradené akýmisi statickými bicyklami, čím sa zmenil aj profil pretekára na túto pozíciu. Člen posádky na tejto pozícii sa nazýva Cyclor – kombinácia cyklista a námorník (cyclist – sailor).
To je dôvod, prečo tímy Amerického pohára hľadali na túto pozíciu hlavne dráhových cyklistov. Požiadavky na výkon sú obrovské.
Od cyklistu sa žiada, aby dokázal udržať výkon v priemere 450 W po dobu 20 minút, 580 W po dobu 8 minút a aby bol schopný vyvinúť počas 30-sekundového šprintu výkon 1 100 W.
Cyklistika v tímoch Amerického pohára naberá na dôležitosti taký význam, že dokonca značky ako Campagnolo a SRAM spolupracujú s talianskymi a americkými tímami plachetníc.
Medzi členmi posádky, ktorí sa zapoja do Amerického pohára sú známi bývalí cyklisti ako napríklad Simon van Velthooven, bronzový medailista z keirinu na olympijských hrách v Londýne v roku 2012, alebo trojnásobný olympijský víťaz vo veslovaní Hamish Bond, ktorý sa neskôr stal cyklistom a niekoľkokrát vyhral majstrovstvá Nového Zélandu v časovke a Ashton Lambie, bývalý majster sveta v stíhačke na dráhe.
Otázne je či tím INEOS Britannia, štartujúci v pretekoch America´s Cup využije jazdcov zo svojho profesionálneho cyklistického tímu na zabezpečenie výkonu. Určite by to bol zaujímavý pohľad.