Test: Wilier Filante SLR Hybrid
Vynikajúci e-bike, no s touto cenou si ho užije málokto.
PLUSY
MÍNUSYNaše hodnotenie
Wilier Filante SLR je bicykel, ktorý sedlá pro-Tour tím Astana vrátane šprintérskej hviezdy Marka Cavendisha. Ak by ste ho videli bok po boku s touto elektrifikovanou verziou Hybrid, len ťažko by ste hľadali rozdiely.
Prezrádza ho jedine tvar stredu, kde sídli nabíjací port, a takmer neviditeľné ovládanie iWoc zabudované do predstavca.
Tak ako Orbea, aj Wilier svoj najdrahší e-bike osadil motorom Mahle X20 umiestneným v zadnom náboji. Kompaktný 1 339 g vážiaci motor napájaný malou 236 Wh batériou môžete ovládať aj bezdrôtovo, napríklad cez GPS Garmin.
Hmotnosť nadovšetko
Jasným cieľom značky bolo vyrobiť ten najľahší možný e-bike. Od toho sa odvíja aj malá kapacita batérie, hoci dojazdu je viac ako dostatok. Ale o tom neskôr.
Hmotnosť 10,74 kg je nižšia ako u mnohých lacnejších bicyklov bez motora. Rám samotný pritom váži len 1 100 g, a to vrátane všetkých výstuh potrebných pre zabudovanie batérie, či zosilnenej oblasti stredu a zadnej stavby, ktorá sa musí vysporiadať s pridaným ťahom motora. Krásne ľahká je aj 360 g vidlica.
Tento najvyšší model v ponuke je osadený tým najlepším na trhu. Pohon je zo súpravy Dura-Ace Di2, kolesá sú karbónové, rovnako ako väčšina ostatných komponentov.
Za lacnejší model v línii dáte o tri tisícky menej, ten má však o úroveň nižšiu súpravu a hliníkové kolesá.
Integrovaný kokpit, teda riadidlá a predstavec z jedného kusa, je tvarovaný dokonale. Páčia sa nám sploštená horná časť, aj kompaktný ohyb. Karbón dokáže veľmi efektívne pohlcovať vibrácie z cesty a trochu zmierniť bolesť z prejazdov vybrzdených roliet.
Vzadu s komfortom pomáhajú vynikajúce sedlo ProLogo Dimension a aerodynamicky tvarovaná sedlovka – ako inak – z karbónu.
Z uhlíkových vlákien sú aj 42 mm vysoké ráfiky Wilier. Zvnútra sú široké 21 mm, a teda vhodné aj na oveľa hrubšie plášte ako sériovo osadené rýchle Vittoria Corsa Speed v 28 mm šírke.
Prekvapivý dojazd
Wilier Filante patrí pocitovo k najrýchlejším bicyklom na trhu s veľmi ostrým ovládaním.
Hybrid mu v tomto ohľade môže konkurovať, no Wilier sa predsa len rozhodol ovládanie trochu skrotiť a uvoľniť aj agresívnu jazdeckú pozíciu.
Na našom testovacom XL-ku je oproti analógovej verzii skrátený reach na 389 mm (z 395 mm) a stack zvýšený na 604 mm (z mimoriadne nízkych 571 mm). Výsledkom je jazdecká pozícia príznačnejšia pre rýchly vytrvalostný bicykel namiesto profesionálneho pretekára.
S rovnakým cieľom sú tu aj natiahnutejší 1 013 mm rázvor a o pol stupňa položenejší, 72,5° hlavový uhol.
Filante Hybrid jazdí jednoducho úžasne. Vďaka nízkej hmotnosti sa pohybuje takmer na nerozoznanie od klasického vytrvalostného bicykla. Na rovine a vo zvlnenom teréne sme sa stabilne držali nad 25 km/h limitom asistencie 250 W motora, no nikdy sme nemali pocit, že ťaháme so sebou hmotnosť navyše.
Aj na výšľapoch je relatívne ľahké limit prekročiť a motor odpojiť. Ak mu však dovolíte pomôcť vám, za odmenu vás krútiaci moment 55 Nm rapídne dostane nahor aj dvojcifernými stúpaniami.
Na rozdiel od Orbey, Wilier nemenil vyladenie motora. Prvý režim podpory používa 25 % výkonu, druhý do 50 %. V treťom, najsilnejšom už odomknete od 75 do 200 % podpory – podľa toho, ako sa do pedálov opriete vy sami.
Ani v jednom z módov však nečakajte kopanec do chrbta – skôr veľmi pozvoľné znásobenie vlastnej snahy.
Sprievodná appka monitoruje, ako používate motor a vie vám odporučiť ideálne nastavenia, aby ste z neho vyťažili maximum.
Batéria sa nabije doplna za tri hodiny, čo je o hodinu dlhšie, ako to dokáže Trek. Nabíjačka pritom funguje aj na aktualizácie firmvéru.
Pri pohľade na samotné parametre sme čakali, že Trek s o 100 Wh väčšou kapacitou batérie bude mať oveľa väčší dojazd. V praxi sa nám však na Wilieri podarilo prejsť až 182 km a nastúpať 1 550 výškových metrov.
Filante je jednoducho ľahší, a tak celý systém (vrátane samotného jazdca) funguje efektívnejšie. Dokazuje to aj priemerná rýchlosť 30 km/h na spomínanom výjazde.
Wilieru sa podarilo vyrobiť naozaj výnimočný e-bike, ktorého jazdné vlastnosti by sme ospievali, aj keby žiaden motor nemal.
Trochu nám síce chýbalo diaľkové ovládanie, ako má Orbea, no ani toto riešenie s tlačidlami zabudovanými do predstavca nie je zlé.
- Hmotnosť: 10,74 kg (XL)
- Rám: karbónový
- Vidlica: karbónová
- Pohon: Shimano Dura-Ace Di2 (50/34, 11 – 30)
- Brzdy: Shimano Dura-Ace hydraulické kotúčové
- Kolesá: Wilier SLR42KC karbónové
- Motor: Mahle X20 250 W s 236 Wh batériou, displej Mahle Pulsar One, integrované ovládanie iWoc
- Zvyšok výbavy: karbónový kokpit Filante, karbónová sedlovka Filante, sedlo ProLogo Dimension, plášte Vittoria Corsa Speed 28c