Keď je firma a rodina to isté – Športservis je už 30 rokov na scéne
Športservis vznikol ako rodinná firma už v 90. -tych v Podunajských Biskupiciach, kde obchod sídli dodnes. Majitelia si stále zakladajú na osobnom prístupe k zákazníkom a komunite. V tomto roku Športservis oslavuje 30 rokov na scéne a toto je ich pohľad na dnešnú dobu.
V rozhovore sa dočítate:
- O začiatkoch Športservisu pred 30 rokmi
- O tom aké je to viesť rodinný podnik
- Aké sú hodnoty v Športservise
- Pohľad Športservisu do budúcnosti
Športservis oslavuje 30-ročné jubileum. Ako sa hovorí, históriu si nekúpiš. Ako vlastne vznikol Športservis?
Firmu Športservis založili v roku 1993 pán Janko Kociha st. s manželkou Ankou vo svojom rodinnom dome v Biskupiciach. Začali servisom bicyklov a získali si priazeň prvých zákazníkov. Neskôr vzrástol záujem o súčiastky, tak obetovali svoju obývačku, pristavili pred ňu ďalšiu miestnosť a otvorili prvú predajňu. Po tovar chodili pred svitaním na bicykli s káričkou, aby bolo o deviatej všetko pripravené na otvorenie. Pán Kociha je zásadový človek. Keď niečo zákazníkovi sľúbil, vždy slovo dodržal. Za pevné základy firma vďačí im a s filozofiou Pre zákazníka všetko pokračovali ich deti Nataška a Janko. Predajňa a servis potrebovali väčší priestor pre rast a pohodlie zákazníkov, preto sa rozhodli presťahovať o dve ulice ďalej na Trojičné námestie v Biskupiciach, kde je predajňa dodnes. Postupne sa priestor rozrastal a teraz máme k dispozícii vyše 1 000 m2. Vo firme pracoval aj Nataškin manžel Vilko a teraz je v rodinnom obchode už tretia generácia.
Je to teda rodinná firma. Ako to reálne funguje v rodine, nevznikajú doma konflikty?
Okrem rodičov či súrodencov sú medzi nami aj manželia. Pri takých vzťahoch pre nás rodina a firma znamenajú to isté 🙂 Ale firma je rodinná aj vďaka vzťahom s kolegami. Keď pracujeme spolu viac ako 10 či 20 rokov, znamená to, že sa môžeme na seba navzájom spoľahnúť a dopĺňame sa. Kľúčové situácie riešime spoločne, aby bol každý vo firme stotožnený so smerovaním. Za to, kde sa dnes nachádzame, vďačíme našim kolegom, tým, ktorí sú stále s nami a aj tým, ktorí roky tvorili Športservis a venovali mu kus svojho života.
Oslavovať 30 rokov podnikania nie je také bežné. Čím to je, že Športservis napreduje a ako kamenná predajňa patrí k najväčším predajniam bicyklov na Slovensku?
Je to niekoľko na seba nadväzujúcich vecí – prístup k zákazníkom, kvalita poskytovaných služieb, správny výber značiek a dodávateľov, dostupnosť tovaru a, samozrejme, neustále udržiavanie aktuálnych trendov v cyklistike. Možno to bude znieť ako fráza, ale pre nás je naozaj najdôležitejšia emócia, s ktorou odchádza zákazník. Stále platí, že najlepší marketing je ten, keď vám známy odporučí, kam si máte ísť kúpiť bicykel, pretože tam bol spokojný on. Na to potrebujete mať predajcov a mechanikov, ktorí cítia túto filozofiu rovnako. Majiteľ môže mať predstavu, ako by to malo fungovať, ale najdôležitejší sú kolegovia, ktorí majú kontakt so zákazníkmi. A dovolím si tvrdiť, že momentálne máme v tíme úplne všetkých na najvyššej úrovni. Kľúčové sú aj perfektné vzťahy v našom kolektíve. Takto fungujeme už 30 rokov a verím, že ďalších 30 máme pred sebou.
Teraz máme online dobu. Predávajú sa bicykle cez e-shop?
Počas covidu a nedostatku bikov sme posielali denne niekoľko bicyklov a elektrobicyklov. Teraz, keď je bicyklov všade dostatok, ich posielame menej. Predávame hlavne v predajni. Vždy je lepšie, keď si zákazník bicykel vyskúša, pojazdí pred predajňou, my mu ho upravíme presne tak, ako potrebuje. Mať funkčný e-shop je v dnešnej dobe kľúčové. Osobne si však myslím, že ľudia prichádzajú o zážitok z osobného nákupu. Nikto z predchádzajúcich generácií našej rodinnej firmy sa nepamätá, aký bol obrat v určitom roku, ale zážitky a vzťahy so zákazníkmi nám zostanú navždy. Verím, že časy, keď poznáte svojho miestneho predajcu po mene, tu budú ešte dlho. Aspoň u nás sa o to posnažíme.
Máte nejaké novinky na sezónu 2023?
Máme ich hneď niekoľko. V zime sme nezaháľali a dali sme sa do prestavby predajne. Zo vstupnej miestnosti sme spravili oddychovú zónu, kde si zákazník môže posedieť, dať si kávu, porozprávať sa s predajcom, alebo si prečítať časopis Biker. Tiež sme vytvorili malý detský kútik, kde sa deti môžu zabaviť a rodičia si zatiaľ pokojne nakúpia, čo potrebujú.
Budú v Športservise aj nejaké nové značky?
Jasné, podarilo sa nám získať exkluzívnu značku YETI a superľahké detské bicykle WOOM, z čoho sa veľmi tešíme. Už teraz máme v predajni modely Yeti SB 120, SB 140 a e-bike 160 E, ktoré prestavujeme ako testovacie modely. Spôsob predaja značky Yeti je úplne iný, než na aký sme zvyknutí. Bicykel si najprv otestujete priamo v teréne, kde budete jazdiť. Potom si na mieru vyberiete výbavu a farbu a výlučne váš bicykel priamo vyrobia v Colorade a pošlú ho k nám. Celý proces trvá iba 2 až 3 týždne a vysnívaný bicykel bude tu!
Kam bude smerovať Športservis?
Pôjdeme svojou cestou spojenou s výnimočnými službami a prístupom ku každému zákazníkovi. Chceme predávať s ľudskou hodnotou. Myslím si, že máme ideálne poskladané značky bicyklov a elektrobicyklov pre ozaj širokú klientelu. V exkluzívnych značkách chceme mať silný výber. Na aktuálnu sezónu máme v ponuke značky bicyklov a elektrobicyklov Yeti, Santa Cruz, Scott, Giant, LIV, Focus, Superior, WOOM. Takisto sú pre nás veľmi dôležité slovenské značky CTM a Kellys. V oblečení máme pripravené nové kolekcie od značiek Castelli, Endura, Gore a mnohých iných. Pevne verím, že budeme napredovať, aby sme mohli naďalej zveľaďovať 30-ročnú históriu firmy.
Na záver by som sa chcel úprimne poďakovať všetkým zákazníkom, ktorí nám prejavujú dôveru. Len vďaka nim môžeme povedať, že Športservis je na trhu už 30 rokov.