Ako zvládnuť pumpovanie a skákanie?
Na každom traile sa nájdu aj samostatne stojace vlny či horizonty, ktoré neistému začiatočníkovi dávajú možnosť trochu si skočiť bez toho, aby musel riešiť, či doletí na dopad – žiadny totiž neexistuje.
Práve z tohto dôvodu nebývajú dopady z takýchto „skokov“ práve najpríjemnejšie a nedajú sa porovnať s tým, keď skočíte naozajstný skok a trafíte dopad.
Ak sa teda chcete trochu preletieť a trénovať skákanie, je lepšie nájsť si tzv. lavicu – to je gap bez medzery medzi odrazom a dopadom, jednoducho s plochým vrchom. Môžete tak postupne letieť ďalej a ďalej a dopadať na vrch lavice, až kým raz nedoletíte až na dopad a nezažijete ten nádherný pocit všetkých fyzikálnych zákonov hrajúcich vo váš prospech.
Tip od profíkov: Buďte k sebe úprimní a spomeňte si na nejakú techniku, pri ktorej sa cítite neisto. Možno sú to zákruty na jednu stranu, možno len tie odklopené. Prestaňte sa im vyhýbať a urobte si z nich celodenný cieľ. Spomaľte, koncentrujte sa na techniku, nevzdávajte sa a čoskoro sa z vašej slabosti stane silná stránka.
Skákanie
Skoky sú rôzne, no technika pri nich je viac-menej rovnaká. Menia sa len nájazdová rýchlosť, sila, ktorú dáte do odrazu a načasovanie pohybov tela. Posúdenie toho, akú rýchlosť a silu odrazu potrebujete na to, aby ste skok zvládli, prichádza s praxou.
Okamžite ako sa predné koleso dotkne skoku, zatlačte pokrčením rúk na riadidlá a pokrčením nôh na pedále, aby ste sa týmto náprahom, pripravili na odraz.
Odraz je plynulé vystretie nôh a rúk od momentu, keď sa predné koleso priblíži k hornému okraju skoku, až po moment, keď sa obe kolesá dostanú do vzduchu. Malo by to vyzerať ako výšvih nahor. Snažte nohy vystrieť čo najviac a panvu pritiahnuť k predstavcu.
Vo fáze letu sa uvoľnite a neťahajte za riadidlá, ani na nich netlačte a po celý čas sledujte dopad. Ak máte pocit, že predné koleso je príliš vysoko, mierne pokrčte nohy, čím pritiahnete zadné koleso k sebe a bicykel tak vyrovnáte.
Pri pristátí by bike nemal prudko naraziť o zem, ale plynule doletieť na dopad, čo je lepšie pre bike aj vaše kĺby. Ak bike kopíruje sklon dopadu, mali by ste počuť len také žuchnutie, nie úder.
Náraz pristátia absorbujte ohnutím rúk a nôh, no dajte si pozor, aby ste si nesadli na zadné koleso, ani nenarazili hrudníkom do predstavca.
Potom sa vráťte do základnej pozície, aby ste boli pripravení zvládnuť ďalší prvok na trati.
Odstráňte chyby pri skákaní
Skákanie môže byť oveľa jednoduchšie, ak sa vyhnete týmto štyrom chybám
1. Príliš skorý odraz
Správne načasovanie odrazu je kľúčové. Ak sa odrazíte príliš skoro, hrana odrazu môže nakopnúť zadné koleso bicykla a poslať vás cez riadidlá. Odrážať by ste sa mali až vtedy, keď ste blízko hrany vy, nie vtedy, keď si myslíte, že je blízko nej predné koleso.
2. Ťahanie rukami
Technika pritiahnutia riadidiel má pri určitých skokoch opodstatnenie, napríklad pri whipe, lenže ak ju nerobíte cielene a správne, vyosí vás a spadnete. Preto sa vždy odrážajte nohami, ktoré zatlačíte do odrazu. Rukám dovoľte vystrieť sa prakticky úplne dorovna a riadidlá nijako nepriťahujte. Bike sa tak do vzduchu dostane v priamej línii.
3. Pokrčenie nôh
Ak skáčete v porovnaní s inými jazdcami na tých istých skokoch podozrivo nízko a nedolietavate na dopad, tak zrejme na odraze pokrčíte nohy a skok tzv. zatláčate. Táto technika sa používa, ak idete na daný skok príliš rýchlo a hrozí, že ho preletíte, lenže s tým zatiaľ asi problém nemáte. Na odraze a hneď po ňom by malo byť vaším cieľom dostať boky vysoko a vystrieť nohy. Vyššie postavené bedrá znamenajú, že vyššie bude aj vaše torzo a bike tiež dokáže vyletieť vyššie.
4. Nerovnomerné rozloženie hmotnosti
Nesprávne umiestnené ťažisko je častou chybou pri jazde na biku všeobecne, no práve pri skokoch sa môže vypomstiť. Odraz s ťažiskom vpravo alebo vľavo môže viesť k vyosenému letu vzduchom. Pri prenose ťažiska vpred hrozí dopad na predné koleso, ale ak vystrčíte zadok, tak pri dopade s vystretými rukami nestlmíte náraz a môžete šuchnúť zadkom o koleso. Počas nájazdu buďte v základnej pozícii, ruky a nohy majte mierne pokrčené a ťažisko rovnomerne rozložené nad stredom bicykla.
Zlepšite svoj štýl a techniku
Tieto cvičenia alebo triky prispejú k zlepšeniu vašej techniky a ak ich privediete k dokonalosti tak vyšperkujú váš štýl.
Trackstand
Technika balansovania na stojacom bicykli vás naučí pracovať s ťažiskom aj počas jazdy. Koleso otočte na jednu stranu, stlačte obe brzdy, vystrite nohy a držte ťažisko priamo nad stredom bicykla.
Snažte sa rovnováhu neudržiavať tým, že sa budete vešať za rajdy. Vystrite sa vysoko nad bike, uvoľnite sa a udržte sa na biku čo najdlhšie. Keď začnete strácať balans, niekedy pomáha na sekundu uvoľniť brzdy a nechať bike, aby sa trochu pohol.
Manuál
Jazda na zadnom nielenže vyzerá dobre, no hodí sa aj na trailoch pri prejazde rôznych prekážok a opäť vám pomôže pri práci s ťažiskom.
Teóriu ovláda asi každý – navážiť, no neprevážiť sa dozadu. Prax je však podstatne ťažšia. Najdôležitejšie je zapamätať si, že aby ste udržali predné koleso vo vzduchu, musíte mať ťažisko nízko a tlačiť nohy pred seba, nie ťahať riadidlá dozadu.
Bunnyhop
Vedieť sa aj na rovine odraziť s bicyklom do vzduchu vám otvorí nevídané obzory a zároveň urobí jazdu v teréne bezpečnejšou. Častá začiatočnícka chyba je snaha odrážať sa nohami rovnako, ako keby ste skákali bez biku.
Ide však skôr o prudký manuál nasledovaný prudkým prenesením váhy nahor a vpred, čím sa vám zadné koleso zdvihne samo. Skúste si preto bunnyhop rozdeliť na jednotlivé sekcie a potom ich pospájať a zrýchľovať.
Nose manuál
Alebo tzv. stoppie – zastavenie na prednom kolese. Opäť technika náročná na prácu s ťažiskom aj prednou brzdou. Dôležité je tiež správne načasovanie, kedy odľahčiť zadné koleso a stlačiť prednú brzdu – ideálne, samozrejme, naraz.
Zdvihnúť zadné koleso do vzduchuproblém nie je. Problém je vedieť, ako preniesť ťažisko, aby ste vy ani zadné koleso neskončili okamžite na zemi.
Pumpovanie
Na pumptracku okrem techniky rozvíjate aj kondičku a posilňujete presne tie svaly, ktoré používate na trailoch. Benefity poctivého tréningu na pumptracku pocítite najmä na dlhších zjazdoch – či už v bikeparku, alebo počas pretekov.
1. Na pumptracku musíte pumpovať, pretože vlny sú tak blízko pri sebe, že nemôžete šliapnuť do pedálov bez rizika zachytenia kľukou o zem.
Takže keď začne bike vychádzať na vlnu, zatlačte ruky a nohy do rádiusu (vyšvihnite sa nahor) a keď bike vystúpi na vrchol vlny, uvoľnite ich a nechajte ho prirodzene sa priblížiť k telu.
Keď vlna začne klesať nadol, opäť ho zatlačte do svahu vystretím rúk a zatlačením nôh cez päty nadol.
2. Prudké klopené zákruty na pumptracku by vás nemali spomaliť, práve naopak. Do zákruty vojdite čo najvyššie, zatlačte bike do jej apexu, otočte hlavu a pohľad nasmerujte na výjazd. Potom ruky a nohy vystriete a bike vystrelí zo zákruty rýchlejšie, ako do nej vošiel.
3. Keď sa s pumptrackom trochu oboznámite, začnete si všímať dvojice vĺn, ktoré sa dajú preskočiť. Majú o niečo prudšie na odraz určené nájazdy. Zatlačte bike do rádiusu tak, ako keby ste ho chceli prepumpovať, no na jeho vrchole neabsorbujte energiu biku, ktorá ho chce zdvihnúť do vzduchu a odrazte sa.
Častou chybou sú odrážanie sa ešte pred hranou a pokus o bunnyhop. Vyhodiť by vás mala samotná vlna.