Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Patent Shimana odhalil dizajn prehadzovačky s priamou montážou

Shimano rozhodne nechce zostať za svojím najväčším konkurentom v oblasti pohonu spoločnosťou SRAM, ktorá v minulom týždni predstavila nový typ pohonu.
Matúš Bušík
Patent Shimana odhalil dizajn prehadzovačky s priamou montážou

Patentová prihláška podaná spoločnosťou Shimano dokazuje, že značka pracuje na integrovanej zadnej prehadzovačke podobnej tej, ktorú sme videli na novej sade SRAM T-Type Eagle.

Patentový nákres ukazuje dizajn svorky s prehadzovačkou nasadenou priamo na zadnú stavbu, čím odpadá nutnosť použitia pätky prehadzovačky. Na mieste by mala byť uchytená pomocou pevnej osi.

Patentová prihláška naznačuje, že Shimano prechádza na dizajn podobný priamej montáži zadnej prehadzovačky SRAM T-Type Eagle.

Tak ako pri každej patentovej prihláške sú však konkrétne detaily obmedzené. Poskytuje nám však pohľad na to, kde sa môže budúcnosť špičkových pohonov uberať.

O nových pohonoch spoločnosti SRAM sme vás informovali minulý týždeň:

Stručne ide o:

Úplne nový rad pohonu SRAM T-Type Eagle Transmission má prepracovaný dizajn s priamou montážou, ktorý odstraňuje medzikus pätku prehadzovačky a taktiež nemá skrutky na nastavenie dorazov prehadzovačky.

Inovatívny dizajn s priamou montážou – opísaný ako „najväčší produkt predstavený v histórii SRAM“ má na svedomí, že prehadzovačka sa upína priamo na rám bicykla v oblasti osky zadného kolesa a nie je pripevnená k pätke.

Čo na to Shimano?

Patent Shimano

Patentový nákres Shimano znázorňujúci pevnú osku naskrutkovanú do rámu.

Patentový nákres Shimano ukazuje dizajn pre montáž prehadzovačky „koaxiálne“ na zadné koleso bicykla.

Shimano tvrdí, že účelom patentu je „poskytnúť zadnú prehadzovačku so zlepšenou použiteľnosťou“.

Držiak prehadzovačky je pripevnený koaxiálne k zadnej stavbe.

Kľúčom k tomu je to, čo Shimano opisuje ako „štruktúra uhlovej polohy“. Vyzerá to podobne ako B – skrutka na zadnej strane a pravdepodobne sa použije na počiatočné nastavenie zadnej prehadzovačky .

To by tiež mohlo naznačovať, že dizajn Shimano bude kompatibilný s rôznymi veľkosťami kaziet . Pre porovnanie, prehadzovačka SRAM T-Type Eagle sa zrieka skrutky B, pretože je navrhnutá tak, aby špecificky fungovala s kazetou 10-52t.

Shimano uvádza, že skrutka B zlepšuje použiteľnosť, pretože „umožňuje jednoduché nastavenie uhlovej polohy zadnej prehadzovačky vzhľadom na rám bicykla“.

Na nastavenie uhlového nastavenia prehadzovačky slúži skrutka.

Patentová prihláška zobrazuje potrebný nástroj na nastavenie. Tým sa meria počet zubov na kazete, čo pomáha správne nastaviť prehadzovačku.

Patentový dokument tiež špecifikuje hrúbku dvoch ramien, ktoré sa hodia okolo výstupku. Hovorí sa, že tieto ramená budú mať radiálnu hrúbku aspoň 2 mm, aby sa zvýšila tuhosť zadnej prehadzovačky.

Patent Shimano v porovnaní so SRAM T-Type Eagle

Patent Shimano zobrazuje podobne vyzerajúci dizajn ako zadná prehadzovačka SRAM T-Type Eagle.

Je zjavné, že nákres Shimano zobrazuje dve ramená spájajúce zadný koniec rámu.

Rovnako ako v prípade SRAM T-Type Eagle, patentový nákres Shimano znázorňuje uchytenie závesu do závitu používaného na montáž prehadzovačky, pričom sa prehadzovačka vycentruje okolo konštantného referenčného bodu.

Pred uvedením SRAM T-Type Eagle Transmission predstavila spoločnosť SRAM v roku 2019 štandard univerzálneho závesu prehadzovačky – UDH.

Bicykel musí používať UDH, aby bol kompatibilný s Hangerless Interface SRAM T-Type a naopak akceptoval zadnú prehadzovačku T-Type.

Nákresy Shimano naznačujú podobný dizajn, aj keď v tejto fáze nemôžeme komentovať, ako by to mohlo ovplyvniť dizajn rámu a výrazne aj akúkoľvek krížovú kompatibilitu so štandardom SRAM UDH.

Uvidíme Shimano s priamou montážou?

Táto patentová prihláška naznačuje, že Shimano môže do svojej ponuky horských bicyklov pridať možnosť priamej montáže prehadzovačky.

Na jednej strane sa zdá, že Shimano nasleduje SRAM, ale toto by nebol prvý zásah Shimana do prehadzovačov s priamou montážou – aspoň podľa názvu.

Štandard Shimano Direct-Mount Rear Derailleur (DRD), ktorý debutoval v roku 2012, nahradil horný článok tradičných závesov, spájajúci rám s horným čapom kompatibilných prehadzovačiek.

Existujúci dizajn zadnej prehadzovačky Shimano s priamym pripevnením (DRD) nahradil horný článok tradičných závesov.

Prehadzovačka je však stále namontovaná na medzikuse

Najnovší patent Shimano ukazuje prvý dizajn japonskej firmy, kde je prehadzovačka namontovaná priamo na osku respektíve na zadnú stavbu.

Na to ako sa situácia vyvinie, si budeme musieť počkať. Patentová prihláška nezaručuje konečný produkt a zatiaľ čo prihláška Shimano bola zverejnená v júni 2022, nemáme odkiaľ vedieť, či sa odvtedy niečo zmenilo.

Ale vzhľadom na nedávny krok SRAM s verejným uvedením T-Type Eagle na trh sa priama montáž od Shimana zdá byť pravdepodobnejšia.

Aktuality

16:39 UCI žiada zákaz používania oxidu uhoľnatého na zvýšenie výkonu.

Na základe požiadavky MPCC (Movement for Credible Cycling) zakázať používanie techniky inhalácie oxidu uhoľnatého sa UCI rozhodla požiadať Svetovú antidopingovú agentúru (WADA) o jasné stanovisko k tejto problematike. Zároveň vyzvala tímy a jazdcov, aby túto metódu nepoužívali

15:20 Skupina MTBIKER preberá obchodné aktivity jedného z najstarších slovenských výrobcov bicyklov DEMA.

Informoval o tom priamo majiteľ spoločnosti MTBIKER, aj keď vo svojom príspevku píše, že nejde o akvizíciu a firmy sa dohodli na vzájomnej spolupráci.

14:54 UCI zvyšuje poplatky pre tímy v horskej cyklistike. Výhry však zostávajú nezmenené.

Navýšenie poplatkov sa dotýka tímov najvyššej úrovne tzv. World Series, ktorých je 20 v gravity disciplínach a rovnaký počet týchto tímov je aj v XC kategóriách.

14:40 Scott predstavil nový ultraľahký cestný bicykel Addict RC s hmotnosťou len 5,9 kg.

Prémiový model Addict RC Ultimate váži o 800 gramov menej ako jeho predchádzajúca generácia a s radením SRAM Red AXS a kolesami Syncros Capital SL stojí 12 999 eur.

14:12 Video: Gabriel Wibmer a jeho šialené kúsky na lavičke.

How much do you bench je projekt nemeckého jazdca Gabriela Wibmera a značky Canyon. Gabriel vo videu dokazuje, že na to aby ste sa bavili vám stačí lavička a bicykel.

Zavrieť reklamu