Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Technika jazdy

Ako na pokročilé prejazdy zákrut ?

Naučiť sa správne prechádzať zákruty je celkom ťažké. Možno ešte viac, ako sa naučiť na biku skákať. Ak ste základy tohto umenia zvládli, môžete sa začať učiť pokročilé techniky ich prejazdu.
Matúš Bušík
Ako na pokročilé prejazdy zákrut ?

Ak zvládate správny prejazd zákrutami opakovane, a nielen občas, keď sa to náhodou podarí, môžete v tréningu pokračovať.

V prudších zákrutách bike viac naklápať, v otvorenejších byť uvoľnenejší a sústrediť sa na stopu, skúšať driftovať, zo zákrut vyšliapať, pumpovať a viaceré zákruty za sebou prepájať do jedného plynulého prejazdu.

Pocit z podareného triku alebo prejazdu sa veľmi ťažko popisuje. Neviete celkom, ako ste to urobili, no bolo to úžasné.

Preto keď sa vám niečo podarí raz, neprestávajte a skúšajte to ďalej. Snažte sa zopakovať všetko, čo ste urobili a stavajte na práve nadobudnutom sebavedomí, že to, čo sa podarilo raz, musí sa aj viackrát.

Len tak si vaše telo pohyby „zapamätá“ a je viac pravdepodobné, že to dokážete zopakovať aj nabudúce.

Neničte traily
  • Ak chcete vedieť, ako ďaleko sa vám podarilo predriftovať, stačí sa pozrieť na zem. Presne z tohto dôvodu však driftovanie rýchlo ničí trail, nehovoriac o tom, že vybrzdené zákruty v bikeparkoch aj tak nie sú na učenie to najlepšie.
  • Skúste si preto postaviť vlastný tréningový spot – nič viac ako jednu pravotočivú a jednu ľavotočivú klopenku vlastne nepotrebujete. 

Dajte nohu von

Pravdepodobne sa budete cítiť bezpečnejšie, ak v drifte zložíte vnútornú nohu z pedála a budete ju držať kúsok nad zemou pripravenú došliapnuť, ak by vám bicykel uletel.

Extra body za štýl získate, ak ju jemne potiahnete pätou po zemi ako motokrosár.

Ak bežne jazdíte s nášľapnými pedálmi, na tréning nových zručností si radšej vezmite platformy. Tie vám možno dodajú väčší pocit istoty a je s nimi ľahšie nohu rýchlo z pedála zložiť, alebo z biku zoskočiť a zabrániť pádu.

Najštýlovejšie sú síce drifty s oboma nohami na pedáloch, no na ne máte ešte dosť času.

Prejazd driftom

Vrútiť sa do klopenky a nechať zadné koleso vyhodiť do vzduchu kopu hliny je síce štýlové, ale dôvod, prečo drifty v klopených zákrutách vidíte najmä vo videách najlepších jazdcov, je ten, že nie sú jednoduché.

  • Všetko je o správnom nájazde. Už pred zákrutou musíte pripravovať bike na to, že zadné koleso stratí trakciu. Predným kolesom mierte ďalej do klopenky, než je jej prirodzený nájazd, zatočte prudšie a bike nakloňte viac, než keby ste chceli opísať ideálnu stopu. Viac hmotnosti preneste na vonkajších pedál a plášte postavte až na vnútornú hranu.
  • Keď sa začne zadné koleso šmýkať, inštinkt vám napovie zatočiť na opačnú stranu – tzv. kontra. V skutočnosti je však potrebný oveľa jemnejší pohyb rajdov, než budete na začiatku robiť. Ak chcete drift podržať o niečo dlhšie, budete sa musieť naučiť, kde je limit trakcie bicykla, a veľmi jemnými pohybmi ho udržať tesne za ním.
  • Udržať bike tesne za limitom trakcie, no pred limitom tváre v hline, si žiada množstvo tréningu, ale zároveň sebavedomia. Pomôže, ak si na trénovanie nájdete perfektne vyšejpované klopenky s hladkým povrchom, v ktorých nebudete musieť rátať s nerovnosťami a vybrzdenými roletami. Bike sa tak nebude chcieť náhle vyrovnať či podšmyknúť.
  • Snažte sa držať ťažisko čo najnižšie – čím nižšie budete, tým je nižšia aj šanca, že cez bike preletíte, ak sa náhle zahryzne do terénu. Pád cez bike smerom von je síce nepravdepodobný, no nie nemožný! Ak budete drift príliš kontrovať, alebo ak zadný plášť náhle chytí naspäť trakciu, môže sa to stať, takže pozor.
  • Nafúkajte kolesá – ak sa vám nedarí dostať kolesá do šmyku, skúste ich trochu prifúknuť. Tvrdšie plášte majú menej trakcie. Môžete tiež skúsiť nahodiť staré zjazdené plášte, ktoré ste už chceli vyhodiť. Driftovať na nových plášťoch so zubatým dezénom je oveľa ťažšie, nehovoriac o tom, že ich rýchlo zoderiete.

Odklopené zákruty

Jazda po odklopených úsekoch je tak trochu meditačným cvičením. Skúste nerobiť zbytočné a prudké pohyby, koncentrujte sa na čo najvyššiu stopu a telo držte uvoľnené. Bike bude prirodzene nasledovať.

  • Bez ohľadu na situáciu vždy platí – pozerajte sa tam, kam chcete ísť. Opakujeme to do nemoty, no nie je to také prirodzené, ako sa zdá. Ak sa nebudete koncentrovať na prekážky, ale na stopu medzi nimi a začnete menej rozmýšľať nad tým, ako všelijako môžete spadnúť, budete prekvapení, koľko toho bike zvládne.
  • Aby ste dovolili štupľom na bokoch plášťa zahryznúť sa do podkladu, musíte sa nakloniť viac k svahu. Ak sa v domnení, že tým bránite pádu, snažíte zostať čo najvzpriamenejšie, riziko podšmyknutia kolies sa zvýši.
  • Ťažisko sa snažte držať v strede bicykla, teda zaťažovať rovnako predné aj zadné koleso. Ak jedno z nich zaťažíte príliš, to druhé sa bude šmýkať. Väčšina jazdcov má tendenciu zakláňať sa v teréne, ktorého sa boja, preto lepšie urobíte, ak sa navážite trochu viac dopredu, než je pre vás prirodzené.
  • Väčšinu hmotnosti preneste na vonkajšiu nohu, pomôžete tak plášťom zarezať sa do podkladu. Ak vám zložená vnútorná noha dodáva pocit istoty, pokojne ju dajte dolu z pedála a držte tesne nad zemou.

Ako na switchbacky

Switchbacky – alebo ak chcete, 180-stupňové, často strmé zákruty tesne za sebou – sú už na samotný prejazd mimoriadne náročné aj bez toho, aby bol plynulý a rýchly.

Prejsť ich si žiada už pred prvou rozmýšľať o tej druhej. Ak nie, prvú zákrutu možno prejdete rýchlo, druhú už trafíte len tak-tak a do tretej spravidla vojdete stredom, a tým pádom ju nevytočíte.

  • Najmä ak je zákruta veľmi ostrá, zväčšite si jej polomer tým, že do nej vojdete čo najviac pri jej hornom okraji. Niektorí jazdci dokonca vychádzajú až nad okraj, hoci sú tam kamene alebo korene, a potom ju ostro zarežú dovnútra.
  • Pohyby tela doslova preháňajte! Zadok vytočte von zo zákruty a ramená smerom dovnútra, pomôžete tak bicyklu otočiť sa. Ťažisko dajte na vonkajší pedál, optimálne zaťažte predné koleso a pohľad smerujte na výjazd. Kľúčom je správne načasovanie pohybov tela, pretože musíte konať rýchlo. Ak potrebujete, môžete zložiť vnútornú nohu a zadným kolesom trochu zadriftovať.
  • Po vjazde do zákruty sa hneď pozerajte nielen smerom k jej výjazdu, ale presne na miesto, cez ktoré chcete prejsť, aby ste sa dostali na vonkajší okraj nasledujúcej zákruty. Práve schopnosť dostať sa hneď za výjazdom späť vysoko nad ďalšiu zákrutu je kľúčom k ich správnemu nadväzovaniu. Hneď po výjazde by ste mali dostať telo do neutrálnej jazdeckej pozície, aby ste sa pripravili na natočenie na opačnú stranu.

Vyšliapte zo zákrut na zadnom

Ak však chcete byť na biku nielen rýchli, ale aj štýloví (a my vieme, že chcete!), naučíme vás vyšliapať zo zákruty na zadnom. Predpokladáme, že viete pumpovať aj jazdiť na zadnom, minimálne sa sa na ňom udržať aspoň zopár metrov.

  • Aby ste zo zákruty mohli vyšliapať na zadnom kolese, musíte v nej náhle zrýchliť. Pomôže vám v tom správne trafiť apex zákruty – bod, v ktorom na vás pôsobí najväčšia odstredivá sila a odpruženie bicykla sa chce zanoriť. Nájdite ho a odstredivú silu znásobte tým, že zatlačíte rukami a nohami do bicykla.
  • Keď sa odpruženie po stlačení začne zase vysúvať, bicykel prirodzene zrýchli. Preneste ťažisko dozadu a potiahnite riadidlá tak, ako pri manuáli – jazde na zadnom. Kľuky by ste v tomto bode mali mať vyrovnané a päty spustené nižšie. Pomôžu vám zdvihnúť bike na zadné koleso.
  • Keď ucítite, ako sa predné koleso odliepa od zeme, začnite šliapať do pedálov. Neprestaňte pritom ťahať rajdy dozadu. Zvoľte dostatočne ľahký prevod na to, aby ste nemuseli šliapať príliš silovo. Po niekoľkých rotáciách kľúk vás nadľahčí, ako keby ste robili wheelie, a presne tak to má byť. Ak budete mať príliš ťažký prevod, predné koleso vám spadne nadol.
  • Ak chcete jednoducho vyjsť zo zákruty na zadnom, nemusíte z nej zároveň vyšliapať. Všetko urobte ako v prvých dvoch bodoch, no namiesto pedálovania preneste hmotnosť ešte o niečo viac dozadu a nájdite rovnovážny bod. Je to ešte ťažšie, ako jazdiť na zadnom po rovine, no vyzerá to perfektne. Len nezabudnite mať prst pripravený na zadnej brzde, ak by ste sa navážili príliš dozadu.

Aktuality

22.11.2024 Na Kráľovu hoľu povedie najvyššie položená cyklotrasa svojho druhu v strednej Európe.

Cyklotrasa s dĺžkou 12 km a prevýšením 1000 metrov by mala byť dokončená do roku 2026.

22.11.2024 Päť etáp pretekov Okolo Álp 2025 ma celkové prevýšenie až 14 700 metrov.

Organizátori pretekov zverejnili trasy etáp, ktoré povedú cez  územia Euregia v Tirolsku, Južné Tirolsko/Alto Adige a Trentino. (Cyclingnews)

22.11.2024 Amatérsky cyklista prekonal rekordy v stúpaniach Mortirolo a Stelvio, a chcel by zmluvu s profesionálnym tímom.

„Dúfam, že z toho vyplynie nejaká príležitosť,“ hovorí Jack Burke po tom, čo dosiahol najlepší čas v aplikácii Strava (KOM) na Mortirole. Burke sa tiež vyjadril, že sa chce pokúsiť prekonať rekord Tadeja Pogačara na francúzskom stúpaní Col de la Madone.

22.11.2024 Slovensko zažilo historický cyklokrosový víkend európskej úrovne v Šamoríne.

Na pretekoch Európskeho pohára v cyklokrose zvíťazila Viktória Chladoňová a na európskom šampionáte mládežníckych kategórii získala zlato Karolína Hajduková.

22.11.2024 Vrátia sa bicykle Lapierre do WorldTour?

Zdá sa, že francúzska značka bicyklov sa po ukončení 22-ročného partnerstva s tímom Groupama-FDJ v roku 2023 vráti na najvyššiu úroveň cyklistiky s tímom dsm-firmenich PostNL. (Wielerflits)

Zavrieť reklamu