Chystá sa SRAM uviesť na trh ešte lacnejšie elektronické radenie Apex eTap AXS?
SRAM sa možno pripravuje na predstavenie bezdrôtovej elektronickej skupiny Apex eTap AXS. Naznačujú to dokumenty predložené Federálnej komunikačnej komisii USA (FCC) – orgán, ktorý v USA reguluje bezdrôtovú komunikáciu.
Hoci väčšine dokumentov a fotografií predložených FCC bola udelená dôvernosť, dokumenty zobrazujúce umiestnenie bezdrôtových identifikačných štítkov na kryte radiacej páky na pravej aj ľavej strane odhaľujú, že ide o bezdrôtové elektronické radenie SRAM Apex.
Ako uvádza road.cc, dokumenty predložené FCC naznačujú, že radiace páky sú navrhnuté na bezdrôtovú komunikáciu s inými zariadeniami.
Dokumenty naznačujú, že prehadzovače sú schopné komunikovať cez dva bezdrôtové protokoly, Bluetooth Low Energy (BLE) a Airea. Airea je patentovaný bezdrôtový komunikačný protokol SRAM-u, ktorý používa na ovládanie častí hnacieho ústrojenstva a iných komponentov, ako sú teleskopické sedlovky.
Ďalšie dokumenty obsahujú dve používateľské príručky s názvom „etap-axs-systems-manual_1 z 2“ a „etap-axs-systems-manual_2 z 2“, ktoré potvrdzujú, že je súčasťou radu eTap AXS od SRAM-u.
Je teda pravdepodobné, že táto nová súprava bude nasledovať konvenciu pomenovania iných bezdrôtových elektronických súprav SRAM-u a bude sa nazývať SRAM Apex eTap AXS.
Kde by sa nachádzal Apex eTap AXS v rade SRAM-u?
SRAM doteraz vyrábal svoje bezdrôtové elektronické pohony iba na úrovni Red, Force a naposledy predstavili Rival.
Vzhľadom na to, že Apex je mechanický pod úrovňou Rival, dá sa očakávať, že verzia Apex eTap bude v súlade s cenou a výkonom pod úrovňou Rival eTap AXS.
10-rýchlostná mechanická verzia SRAM Apex bola pôvodne navrhnutá ako možnosť pre jazdcov s obmedzeným rozpočtom a bola zhruba ekvivalentná konkurentovi Tiagra od Shimana.
Apex bol v roku 2016 aktualizovaný, aby priniesol kompatibilitu s jednoprevodníkom a 1 × 11 rýchlosťami a hydraulickými kotúčovými brzdami, ale inak zostal od svojho uvedenia na trh takmer nezmenený.
Dokumenty zaslané FCC neukazujú prehadzovačky ani iné časti, takže zatiaľ je otázne, akú formu bude mať zvyšok radenia Apex eTap AXS.
Každá ďalšia súprava eTap AXS v katalógu SRAM je v súčasnosti 12-rýchlostná, čo znamená, že medzi všetkými komponentmi v rade existuje kompatibilita.
Preto by sa dalo očakávať, že Apex eTap AXS tiež urobí skok z 11 na 12 rýchlosti.
Vzhľadom na to, že pôvodné radenie Red eTap od SRAM-u bolo 11-rýchlostné a stále má vo svojom sortimente ďalšie 11-rýchlostné mechanické skupiny (ako Force, Rival a Apex 1), je tiež možné, že Apex eTap AXS bude uvedené na trh ako 11-rýchlostné.
To by umožnilo spoločnosti SRAM-u využiť svoj existujúci katalóg kompatibilných dielov a komponentov a odlíšiť ho od svojich drahších modelov radenia.
Kedy vyjde SRAM Apex eTap?
Dokumenty zaslané FCC neuvádzajú dátum vydania, ale stojí za zmienku, že keď SRAM predložil podobné dokumenty FCC pred vydaním Rival eTap AXS, radenie bolo oficiálne predstavené len o niekoľko mesiacov neskôr.
Posledné podanie by preto mohlo naznačovať, že sa blíži aj vydanie.
Vzhľadom na to, že spoločnosť Shimano nedávno predstavila svoju doteraz najlacnejšiu elektronickú súpravu Shimano 105 Di2 R7150, SRAM môže rýchlo reagovať s ešte cenovo dostupnejšou možnosťou.