Integrujme s rozumom
Slovo integrácia je v cyklistickom priemysle veľmi obľúbené. V poslednej dobe až príliš obľúbené.
Podobne ako bolo pred pár rokmi 29-palcové koleso, ktoré “dokonale prechádza rozbitým terénom, má lepšiu trakciu a je rýchlejšie”, tak sa teraz výrobcovia bicyklov chvália, ako majú všetko integrované a skryté v ráme.
Väčšina integrovaných komponentov respektíve rôzneho funkčného riešenia integrovaných súčastí bicykla pridáva na čistom dizajne a pekne vyzerajúcom bicykli.
Najzákladnejšie vnútorné vedenie hadíc a bowdenov je už úplným štandardom a kto ho nemá, skutočne si nezaslúži akýkoľvek prívlastok pekného moderného bicykla. Na tomto sa zhodneme asi všetci.
Stále tiež pribúda rámov horských a dokonca aj cestných bicyklov, ktoré majú integrovaný úložný priestor, čo je obzvlášť praktické, pretože zbytočne nemusíte so sebou ťahať na hodinové výjazdy po robote ruksak alebo ľadvinku.
Moderné integrované batérie v e-bikoch sú napríklad tiež veľmi pozitívnym príkladom vhodného využitia integrácie.
Nie každá integrácia znamená dobrá integrácia
Výrobcovia však chcú po novom skryť do rámu úplne všetko a chudáci mechanici si môžu iba s plačom búchať hlavu stenu.
Čoraz častejšie vidno na bicykloch integrované kokpity, čo znamená spojenie predstavca a riadidiel. Nie je to už len záležitosťou cestnej cyklistiky a už aj v pretekárskej sfére cross-country a dokonca aj u nových e-bikov ich vidno stále viac.
Výrobca bicykla si teda vyrobí svoj vlastný kokpit, ktorý je presne prispôsobený pre daný bicykel a nič iné naň nemôžete dať.
Kokpitu z jedného kusu totiž musí byť prispôsobený aj rám a hlavové zloženie. Čiže ak vám nevyhovuje dĺžka alebo čokoľvek iné, ste odkázaný iba na jednu značku a veľmi ľahko sa môže stať, že ani nenájdete presný rozmer, ktorý potrebujete.
A ak sa vám nejakým zázrakom podarí nájsť alternatívu a chcete si kokpit rozobrať a vymeniť, nebude to také jednoduché a základné schopnosti servisu už nemusia stačiť.
Na stĺpik vidlice síce môžete nastoknúť aj klasický predstavec, ale na širokej diere hlavovej trubky by to vyzeralo tragikomicky.
Nepraktická integrácia je viac otravná ako užitočná
Vlani predstavil Scott svoj nový XC pretekársky špeciál Spark RC, u ktorého prebral od značky Bold technológiu integrovaného tlmiča. Je to prvý mainstreamový celoodpružený bicykel so skrytým tlmičom v ráme, ktorý tiež určite pridá vrásku na tvár nejedného mechanika.
Niekedy mám pocit, že výrobcovia zachádzajú s modernými technológiami neopatrne, zbrklo a niekedy až nerozumne, a nemyslia na ľudí, ktorí na ich bicykloch budú jazdiť a budú sa o ne starať.
Hlavne, aby mohli pridať pri predstavení nového modelu o dve slovíčka “integrácia” naviac. Využitie integrácie v rôznych formách dosiahlo v bicyklovom priemysle bod, kedy už prestáva byť užitočná a začína byť poriadne otravná.
Verím a dúfam, že výrobcovia, ktorým ich pokusy o integráciu na prvýkrát nevyšiel a cyklistom skôr spôsobuje vrásky, si vezmú spätnú väzbu od zákazníkov k srdcu.
Vôbec to nemusí znamenať návrat k starým štandardom či technológiám, len o praktické vylepšenie inovácií, ktorými sa všetci tak radi chvália.
Názor vydavateľstva Sportmedia sa nemusí stotožňovať s názorom autora vyjadrenom v komentári.