Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: KTM Ultra Evo DiM

Dokáže mullet konkurovať 29-erom?
Hodnotenie: 3/5
1 499
Biker
Test: KTM Ultra Evo DiM

Naše hodnotenie

Zábavný bike, ktorý by si však zaslúžil zopár lepších komponentov a pestrejšiu ponuku veľkostí.

+PLUSY

  • Mullet kolesá dodávajú hravý charakter.
  • Moderné uhly.
  • Množstvo funkčných prvkov na ráme.

-MÍNUSY

  • Obmedzený výber veľkostí.
  • Reach je z kratších a sedlová trubka zbytočne dlhá.
  • Plášte sú najslabším článkom celej výbavy.

Európske značky nie sú práve najznámejšie dobrými trailovými hardtailmi. Rakúska KTM však vyrába predovšetkým motorky, a tak by mohli o bombovaní dolu kopcom vo vysokej rýchlosti čo-to vedieť.

Rám

KTM Ultra Evo je v tomto teste tak trochu unikát. Kým ostatné biky majú 29-palcové kolesá, Rakúšania sa rozhodli dozadu osadiť menšie. To by malo – tak ako pri iných mullet bikoch (ako sa táto kombinácia zvykne prezývať) – kombinovať zotrvačnosť a priechodnosť terénom veľkých kolies s obratnosťou tých menších.

Hranatý rám je vyrobený z hliníka triedy 6061 a dostupný iba v troch veľkostiach. Reach je vo všetkých z nich skôr z konzervatívnejších – naše L-ko malo len 452 mm. Vyšší jazdci sa teda možno na bike až tak dobre neposkladajú.

Naopak, sedlové trubky patria k tým dlhším (460 mm v L-ku). Nižší jazdci tak zase možno nebudú môcť siahnuť po väčšom ráme s vidinou dlhšieho reachu. Na druhej strane, je tu naozaj položený 65-stupňový hlavový uhol, ktorý zdanlivo len pred niekoľkými rokmi patril na zjazďáky. Sedlový uhol má zase moderne strmých 74 stupňov.

S dobou kráčajú aj Boost rozchod zadnej stavby, sčasti vnútorne vedená kabeláž a držiaky na nosiče či blatníky. Miesta na plášte však nie je veľa a limitom je 2,6-palcový zadný plášť. Na plusky tak môžete zabudnúť. Z výroby tu chýba chránič zadnej stavby, a tak je Ultra pri jazde celkom hlučný.

Komponenty

Výbava nie je zlá, zvlášť vzhľadom k cene, no nič konkrétne vás tu asi nenadchne. Vidlica RockShox Recon Silver RL je vzduchová, so 130 mm zdvihom a externým nastavením tlmenia odskoku a kompresie. Má však tenké, 32 mm vnútorné nohy.

Pohon je zostavený z najlacnejšej 12-rýchlostnej súpravy SRAM SX Eagle s 11 – 50-zubovou kazetou, nie 10 – 52-zubovou, aké nájdete v tých drahších. Dvojpiestové brzdy Shimano MT410 sú čo do výkonu podobné ako na ostatných bikoch v teste.

Ráfiky sú relatívne široké (30 mm vnútorná šírka) a obuté do lacných verzií plášťov Schwalbe Nobby Nic – vpredu 2,6-palcové, vzadu len 2,35-palcové. Potešili nás moderne krátky 50 mm predstavec a moderne dlhá 150 mm teleskopka. Aj fakt, že tu nejaká vôbec je.

Jazda

Benefity menšieho zadného kolesa sú citeľné od prvých metrov na traile. Ovládanie je zábavné a obratné. Cez zatvorené zákruty sa dokáže prepletať so živosťou, aká ostatným bikom v teste chýba. Zadná stavba so 440 mm síce nie je najkratšia, no predné koleso sa dá ľahko odlepiť od zeme a zdvihnúť ponad prekážku.

Do kopca stúpa rovnako ochotne vďaka strmému sedlovému uhlu, ktorý vás posadí do efektívnej pozície na pedálovanie. Reach je síce na papieri krátky, no v kombinácii s dĺžkou zadnej stavby umiestňuje ťažisko jazdca do pekne centrálnej pozície medzi kolesami – minimálne vo výšľapoch, kde sme nemali problém so zdvíhaním predného kolesa, ani s trakciou toho zadného.

S ochotou naberať výškové metre pomáhajú aj osadené plášte. Dolu z kopca sú však najslabšie z celého testu a jednoducho sme tvrdej zmesi gumy neverili, že podrží. Nedovolili nám tak vyžmýkať z hravého potenciálu biku maximum. Plášte nedokážu ani až tak dobre tlmiť nerovnosti, čo je na hardtaile obzvlášť dôležité.

Vidlica pritom chodí celkom citlivo a dostatočne progresívne. Rozbitejšie sekcie však odhalia menšiu tuhosť tenkých nôh, aj nižší zdvih ako na ostatných bikoch. V náročnejšom teréne vypláva na povrch aj nižšia súprava pohonu. Hoci radí spoľahlivo, reťaz predsa len poskakuje trochu viac, ako v o niečo lepších pohonoch Shimano.

Náš testovací jazdec má 173 cm a preňho bolo L-ko tak akurát. Ak ste však narástli viac, alebo jednoducho preferujete dlhšie a stabilnejšie biky, zrejme si z tejto ponuky nevyberiete. Tak či onak však musíme povedať, že na biku sme sa naozaj zabavili. A ak vám sadne, stojí za to si na ňom postupne vymeniť tých pár slabších komponentov za lepšie.

Aktuality

12:27 Video: Quek Shio vytvoril úžasné video zo skladania jeho nového S-Works Stumpjumper.

Malajzijský cyklista a filmový režisér vytvoril skvelé video zo skladania jeho nového bicyklu, pri ktorom využil svoje kreatívne schopnosti strihu videa a montovanie komponentov vyzerá ako zázračný trik.

11:46 Lance Armstrong sa šesť rokov odmietal rozprávať s Tomom Boonenom: Mal som len 20 rokov.

„Každé preteky, kde sme sa stretli, som ho pozdravil: ‚Ahoj, Lance,‘ a on sa len pozeral pred seba, nahnevaný a zamračený. Ja som sa mu len smial – úprimne, to bol najlepší spôsob, ako to zvládnuť,“ opisuje legendárny belgický klasikár.

10:47 Traja jazdci tímu DSM utrpeli zranenia pri páde na tréningovom kempe.

Keď pretekári vracali po tréningu na hotel, Oscar Onley, Chris Hamilton a Tim Naberman spadli. Najhoršie dopadol Hamilton, ktorý má zlomenú kľúčnu kosť a musí podstúpiť operáciu. (DSM)

10:27 Video: Pozrite si, ako vyzerá deň tréningu belgického šampióna Arnauda de Lieho.

Mladý talentovaný Belgičan vám ukáže, ako trénuje tzv. FatMax intervaly a tiež VO2 Max šprinty.

10:09 Sledujte naživo: Mathieu van der Poel dnes štartuje na cyklokrosových pretekoch Svetového pohára v Gavere.

Majster sveta má zatiaľ za sebou dvoje cyklokrosové preteky a dvakrát dominantne vyhral. Preteky Svetového pohára v Gavere môžete sledovať naživo od 15:00 hod.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu