Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Tréning a strava

Systém meračov výkonu Rally: Nové možnosti pre cyklistov on-road & off-road

Garmin v roku 2013 začal nový príbeh v oblasti cyklistiky – meranie výkonu na pedáloch. Na trhu je už rok štvrtá úspešná generácia s názvom Rally. Odpoveď na otázku, prečo Garmin upustil od zaužívaného pomenovania Vector, je veľmi prozaická. Systém Rally už nie je len pre cestných cyklistov, ale i on-road a off-road. Garmin tak otvoril možnosti pre gravel aj MTB jazdcov.
Martin Sarvaš
Systém meračov výkonu Rally: Nové možnosti pre cyklistov on-road & off-road

Výhody powermetra v pedáloch

Spočívajú nepopierateľne hlavne v jednoduchosti a rýchlosti ich montáže. Doslova všetko, čo na to potrebujete, je bežný pedálový kľúč č. 15. Druhou výhodou je, že nie ste viazaný na jednu dĺžku kľuky alebo špecifický systém stredu. Ak máte viac bicyklov, tak vám prenos celého systému zaberie naozaj len minimálny čas.

Bežnou nevýhodou bolo, že ak ste neboli používateľmi tretier a pedálov so systémom Look Keo, tak ste si na ne jednoducho museli zvyknúť. Ak ste jazdili na gravel alebo MTB bicykli, nenašli ste práve veľa systémov na to určených.

Rally všetky tieto obmedzenia odstraňuje. Dostupný je v troch variantoch kompatibilných s rôznymi systémami „rovno z krabice“. Rally RK (Keo), Rally RS (Shimano SPD-SL) a Raly XC (Shimano SPD).

Garmin urobil ešte o krok viac v podobe konverzných kitov, vďaka ktorým môžete svoj powermeter prenášať na pedále, ktoré potrebujete. Pedále sa predávajú v súprave pre meranie na jednej strane (100) a so snímačmi v oboch pedáloch (200). Dostupný je aj konverzný kit na premenu verzie 100 na obojstrannú 200.

Merače výkonu v pedáloch sú asi najviac vystavené možným úderom či poškodeniam. Telo samotného pedála sa predáva aj ako náhradný diel, takže sa dá pri vážnom poškodení jednoducho vymeniť.

Typická je tiež menšia výdrž batérie (približne 120 hodín), a to pre značne obmedzený priestor v okolí osky pedála. Garmin našťastie zostal pri užívateľsky vymeniteľných gombíkových batériách (CR1/3N) a nesiahol po riešení s interným nabíjateľným akumulátorom.

Používanie Rally

Začína sa jednoduchou montážou. V balení nájdete aj súpravu kufrov zodpovedajúcu verzii a všetko potrebné na ich montáž. Pri používaní sa kufre javia na nerozoznanie od originálnych, bez akýchkoľvek problémov pri zapínaní či rozopínaní. Vymeniteľné batérie sú v každom pedáli 1 ks CR1/3N (ak používate obojstrannú verziu).

Ak by ste náhodou z akéhokoľvek dôvodu nevedeli zohnať tento typ, môžete použiť 2 ks LR44/SR44 (2 ks pre každý pedál). V predošlej generácii spôsobovali dvierka batérie problémy, častým používaním vznikala vôľa a batérie zle doliehali.

Tieto komplikácie sú v novej generácii už definitívne odstránené. Kvôli vyššej frekvencii používania Garmin zvolil väčší, 4 mm imbus na otváranie a dvierka sú dostupné ako náhradný diel, keby sa predsa len časom opotrebovali.

Bezdrôtové pripojenie (ANT+ alebo bluetooth) prebieha bezproblémovo. Cez BT môžete pripojiť powermeter k rôznym aplikáciám. Pri pripojení k cyklopočítačom Garmin Edge si bez problémov dokážu zo spárovaného smartfónu s apkou Connect sťahovať aktualizácie pre pedále a odosielať ich priamo do nich.

Táto informácia je celkom dôležitá, pretože Garmin často dolaďuje fungovanie svojich produktov, prípadne pridáva nové funkcie či kompatibilitu s inými zariadeniami. Aktualizácie preto odporúča robiť vždy, keď sú dostupné.

Ďalšie benefity

Garmin udáva presnosť ± 1 %, čo je viac ako ideálne pre tréning aj preteky. Záznam je konzistentný a presný. Treba však upozorniť, že pri rozbehu z úplného pokoja sa údaje zobrazia až po takmer 2 sekundách.

Konverzné kity dokážete namontovať aj sami s použitím bežného náradia. Na inštruktážnom videu to trvalo asi 5 minút, na prvýkrát počítajte tak 10, max. 15 minút práce.

Keď to celé podčiarkneme, tak môžeme povedať, že Garmin Rally si aj napriek vyššej cene oproti konkurencii zaslúžia úplne výnimočné miesto. Vďaka najlepšej kompatibilite v triede možno aj to najvyššie. Čo sa týka montáže, sú neuveriteľne jednoduché a pre tých, čo by ich vedeli využiť na viacerých bicykloch, sú iste voľbou číslo 1.

Aktuality

14:57 Fem van Empel vyhrala v náročných podmienkach cyklokrosové preteky Svetového pohára v Gavere.

Majsterka sveta predviedla po kratšej pauze pre zranenie kolena dominantný výkon a od druhého kola išla na čele osamote až do cieľa. V úvode sa s ňou držala Puck Pieterse, ale po niekoľkých chybách zaostala a napokon skončila tretia za Lucindou Brand.

12:27 Video: Quek Shio vytvoril úžasné video zo skladania jeho nového S-Works Stumpjumper.

Malajzijský cyklista a filmový režisér vytvoril skvelé video zo skladania jeho nového bicyklu, pri ktorom využil svoje kreatívne schopnosti strihu videa a montovanie komponentov vyzerá ako zázračný trik.

11:46 Lance Armstrong sa šesť rokov odmietal rozprávať s Tomom Boonenom: Mal som len 20 rokov.

„Každé preteky, kde sme sa stretli, som ho pozdravil: ‚Ahoj, Lance,‘ a on sa len pozeral pred seba, nahnevaný a zamračený. Ja som sa mu len smial – úprimne, to bol najlepší spôsob, ako to zvládnuť,“ opisuje legendárny belgický klasikár.

10:47 Traja jazdci tímu DSM utrpeli zranenia pri páde na tréningovom kempe.

Keď pretekári vracali po tréningu na hotel, Oscar Onley, Chris Hamilton a Tim Naberman spadli. Najhoršie dopadol Hamilton, ktorý má zlomenú kľúčnu kosť a musí podstúpiť operáciu. (DSM)

10:27 Video: Pozrite si, ako vyzerá deň tréningu belgického šampióna Arnauda de Lieho.

Mladý talentovaný Belgičan vám ukáže, ako trénuje tzv. FatMax intervaly a tiež VO2 Max šprinty.

Zavrieť reklamu