UCI potvrdila, že používanie teleskopických sedloviek je v cestných pretekoch povolené
Po víťazstve Mateja Mohoriča Miláno – San Remo aj za pomoci teleskopickej sedlovky, vydala Medzinárodná cyklistická únia (UCI) vyhlásenie, ktoré objasňuje pravidlá používania tohto vybavenia.
Aero polohu „super-tuck“, pri ktorej sa jazdec položí na vrchnú trubku rámu, UCI zakázala začiatkom roku 2021, ale vyzerá to tak, že najnovšiu pomôcku v zjazdoch vo forme teleskopickej sedlovky nestihne rovnaký osud.
V krátkom vyhlásení UCI uviedla, že teleskopické sedlovky boli schválené na používanie už v roku 2014. Predpisy o odsadení sedla (setback) však stále platia bez ohľadu na to, či je sedlovka zastrčená alebo vo svojej bežnej polohe.
„Komisia UCI pre vybavenie schválila používanie teleskopických sedloviek v súťaži cestnej cyklistiky v roku 2014,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Detaily víťaznej Meridy Scultura Mateja Mohoriča s teleskopickou sedlovkou:
„Ich použitie podlieha pravidlu minimálneho 5 cm odsadenia sedla v článku 1.3.013 Predpisov UCI, t.j. keď je sedlovka nastavená na najvyššiu alebo najnižšiu polohu, musí byť odsadenie sedla plne v súlade s článkom 1.3.013.“
Odsadenie sedla resp. setback je horizontálna vzdialenosť medzi špičkou sedla a stredom pedálovania resp. stredovým zložením.
V článku 1.3.013 sa uvádza, že „vrchol [prednej časti] sedla musí byť minimálne 5 cm od zvislej roviny prechádzajúcej stredovým zložením“, čo je pravidlo, ktoré teoreticky obmedzuje, ako hlboko by jazdec mohol zasunúť sedlovku počas pretekov.
Prečítajte si tiež
- Matej Mohorič: Zničil som cyklistiku, odteraz budú všetci používať teleskopické sedlovky
- Detaily víťaznej Meridy Scultura Mateja Mohoriča s teleskopickou sedlovkou
Mohorič využil teleskopickú sedlovku Fox Transfer SL Performance Elite so zdvihom 60mm. Pri zjazde z Poggia skombinoval túto technologickú výhodu so svojimi elitnými schopnosťami v zjazde a vytvoril si rozhodujúci náskok pred skupinou favoritov vrátane Tadeja Pogačara, Wouta van Aerta a Mathieu van der Poela.
Slovinec po pretekoch povedal, že s tímom pracovali na tomto konkrétnom pláne už počas zimy. Poznamenal tiež, že použitie teleskopickej sedlovky – ktorá umožňovala väčšiu manévrovateľnosť a nižšie ťažisko – je bezpečnejšia možnosť aj pri tréningu.