Návod: Ako dať klopenú zákrutu driftom
Drift
Len pár vecí je na biku štýlovejších, ako stovkou prihučať do klopky a potom nechať zadné koleso vyhodiť do vzduchu tonu hliny. Je však dôvod, prečo drifty v klopených zákrutách vidíte najmä vo videách najlepších jazdcov – nie sú ľahké. Pomaly sa ich nenaučíte a pomôže aj správny podklad s voľnými kameňmi na tvrdom povrchu.
1. Nájazd
Všetko je o správnom nájazde. Už pred zákrutou musíte pripravovať bike na to, že zadné koleso stratí trakciu. Predné koleso mierte ďalej do klopenky, než je jej prirodzený nájazd, zatočte prudšie a bike nakloňte viac, než keby ste chceli opísať ideálnu stopu. Viac hmotnosti preneste na vonkajších pedál a plášte postavte až na vnútornú hranu.
2. Začiatok driftu
Keď sa začne zadné koleso šmýkať, inštinkt vám napovie zatočiť do opačnej strany – tzv. kontra. V skutočnosti je však potrebný oveľa jemnejší pohyb rajdov, než budete na začiatku robiť. Ak chcete drift podržať o niečo dlhšie, budete sa musieť naučiť, kde je limit trakcie bicykla a veľmi jemnými pohybmi ho udržať tesne za ním.
3. Držanie driftu
Udržať bike tesne za limitom trakcie, no pred limitom tváre v hline, si žiada množstvo tréningu, no zároveň sebavedomia. Pomôže, ak si na trénovanie nájdete perfektne vyšejpované klopky s hladkým povrchom, v ktorých nebudete musieť rátať s nerovnosťami a vybrzdenými roletami. Bike sa tak nebude chcieť náhle vyrovnať či podšmyknúť.
4. Noha von
Pravdepodobne sa budete cítiť bezpečnejšie, ak v drifte zložíte vnútornú nohu z pedála a budete ju držať kúsok nad zemou pripravenú došliapnuť, ak by vám bicykel uletel. Extra štýlové body sú za to, ak ju jemne potiahnete pätou po zemi ako motokrosár.
5. Opakovanie
Pocit z podareného driftu je rovnaký ako z prvej jazdy po zadnom. Neviete celkom, ako ste to urobili, no bolo to úžasné. Hneď ako sa vám podarí raz, neprestávajte a skúšajte ďalej. Snažte sa zopakovať všetko, čo ste urobili, a stavajte na práve nadobudnutom sebavedomí, že to, čo sa podarilo raz, sa musí aj viackrát.
Pár tipov
Vysoký tlak
Ak sa vám nedarí odtrhnúť kolesá, skúste ich o niečo prifúknuť. Tvrdšie plášte majú menej trakcie. Môžete tiež skúsiť nahodiť staré zjazdené plášte, ktoré ste už chceli vyhodiť. Driftovať na nových plášťoch so zubatým dezénom je oveľa ťažšie, nahovoriac o tom, že ich rýchlo zoderiete.
Pozícia tela
Snažte sa držať čo najnižšie ťažisko – čím nižšie budete, tým ťažšie bude zhodiť vás z biku, ak sa náhle zahryzne. Pád cez bike smerom von je nepravdepodobný, no môže sa prihodiť, ak budete drift príliš kontrovať alebo ak zadný plášť náhle chytí napäť trakciu, takže pozor.
Správne pedále
Nezáleží na tom, či máte voľné alebo nášľapné pedále. Flaty vám však možno dodajú väčší pocit istoty a je s nimi ľahšie dať nohu rýchlo z pedála a zabrániť karambolu. Najštýlovejšie sú síce drifty s oboma nohami na pedáloch, no na ne máte ešte dosť času.
Buďte ohľaduplní
Ak chcete vedieť, ako ďaleko sa vám podarilo predriftovať, stačí sa pozrieť na zem. Presne z tohto dôvodu však driftovanie rýchlo ničí trail, nehovoriac o tom, že vybrzdené zákruty v bikeparkoch aj tak nie sú na učenie to najlepšie. Skúste si preto postaviť vlastný tréningový spot – nič viac ako jednu pravotočivú a jednu ľavotočivú klopenku vlastne nepotrebujete.
Vaše komentáre