Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Technika jazdy

Ako vyťažiť maximum z plusových kolies

Ako a kde jazdiť na bikoch s balónmi.
Biker
Ako vyťažiť maximum z plusových kolies

Plášte v rozmere 27,5+ majú šírku niekde medzi 2,8 a 3,25 palca, sú teda niekde na pomedzí štandardného plášťa a fatbiku. Okrem 27,5-palcového priemeru existujú na trhu aj plášte v rozmere 29+ či 26+, no sú oveľa zriedkavejšie.

Výhodou 27,5-palcových plusiek v strednom rozmere je to, že po obvode majú približne rovnaký rozmer ako štandardné 29-palcové plášte, teda ponúkajú podobnú priechodnosť terénom. Z tohto dôvodu sa väčšinou vojdú do rámu určeného na 29-palcové kolesá.

Naopak plusové 27,5-ky do rámu na tie štandardné nedostanete. Oproti štandardným 27,5-palcovým plášťom však plusky akcelerujú o niečo pomalšie.

Vďaka vyššiemu objemu plusových plášťov ich môžete o niečo viac podhustiť. Preto dokážu lepšie absorbovať nárazy a sú obzvlášť vhodné na hardtaily. Väčšia styčná plocha gumy s povrchom sa dokáže lepšie prispôsobiť nerovnostiam, ako sú korene či voľný podklad.

Mnohí si myslia, že sú vhodnejšie aj do blata, no opak je pravdou. Plusové gumy sú príliš široké na to, aby sa dokázali prerezať cez blato až k tvrdšiemu povrchu, a štuple sú vo všeobecnosti nižšie. Na trh našťastie v poslednom čase prichádzajú aj plusky s výraznejším dezénom a odolnejšími bočnicami.

Prvé plusové plášte na trhu mali spravidla veľmi tenké bočné steny a nedalo takú námahu vyzuť ich pri agresívnom nájazde do zákruty. Boli tiež náchylné na preseknutie o kameň. Plusové plášte sú ťažšie a drahšie ako štandardné rozmery a majú aj vyšší valivý odpor. Ak ich však zoberiete do správnych podmienok, je na nich perfektná zábava.

Odpruženie

Plusky síce pridávajú pár milimetrov odpruženia, no tento zdvih je nezatlmený – všetku energiu ktorú dostane, vráti. Preto je dobré nastaviť si odskok o stupeň-dva pomalšie ako na obyčajných kolesách.

Plusové plášte pomáhajú absorbovať malé nerovnosti, preto až tak nezáleží na počiatočnej citlivosti odpruženia. Môžete preto trochu pritiahnuť tlmenie pomalej kompresie a využiť lepšiu oporu na tlačenie do klopiek a pumpovanie terénu.

Absorpcia

Plusové plášte absorbujú malé nerovnosti a vibrácie od trailu, preto sú obzvlášť vhodné na celodenné výlety a expedičné výjazdy, pri ktorých oddialia únavu rúk a zadku. Z tohto istého dôvodu dávajú zmysel aj na hardtailoch.

Hmotnosť

Plusové plášte vo všeobecnosti používajú o niečo tenšie kordy ako štandardné plášte. Šetria tak trochu hmotnosti, no zároveň rastie riziko defektu. Niektoré značky pomaly prichádzajú s pevnejšími skeletmi, napríklad Maxxis s líniou EXO Protection. Pár gramov navyše podľa nás za vyššiu odolnosť stojí.

Štýl jazdy

Plusové plášte majú poddajnejšie boky a dajú sa fúkať na oveľa menšie tlaky. Aby ste z nich vyťažili maximum, musíte im prispôsobiť jazdný štýl. Ak patríte medzi silových jazdcov, ktorí sa tešia zo spŕšok hliny vyhodených v každej zákrute, je veľká pravdepodobnosť, že zadný plášť vyzujete.

 

Tlak v pneumatikách

Správny tlak vzduchu v pluskách je ešte podstatnejší ako v štandardných plášťoch – obrovský rozdiel môže byť aj v 1 psi. Ten správny tlak záleží od vašej hmotnosti, jazdného štýlu, konkrétneho bicykla, plášťa aj podmienok.

Nám sa na tvrdšie jazdenie osvedčili tlaky niekde medzi 17 až 20 psi. Ak sme išli na celodenný výlet, kde viac zaváži komfort, fúkali sme plusky na 12 – 15 psi. Ak plášte príliš podhustíte, budú sa zbaľovať pri bočnom nápore. Ak ich naopak príliš nafúkate, guma bude priveľmi pružiť a odrážať bike od nerovností.

 

 

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 18:57 Saracen rozširuje tím o freeriderku Lucy Downs (+video).

V roku 2025 sa talentovaná Angličanka chystá jazdiť na najväčších európskych podujatiach.

Včera 18:16 Video: Bicykle a drahé autá v novom videu Matta Jonesa a Sama Reynoldsa (+galéria).

Dvaja freerideri sa rozhodli preveriť, či môžu luxusné športové autá slúžiť ako dopravný prostriedok na bikový roadtrip naprieč Walesom.

Včera 17:20 SRAM získal patent na systém, ktorý by mohol nahradiť prešmykač.

Inovatívne riešenie sľubuje nielen lepšiu aerodynamiku, ale aj odstránenie konštrukčných obmedzení spojených s tradičnými systémami radenia.

Včera 14:21 Tom Pidcock vyhral druhú etapu AlUla Tour po dominantnom útoku v záverečnom stúpaní.

Pidcock si tak pripísal svoje prvé víťazstvo v drese svojho nového tímu Q36.5 Pro Cycling. Na druhom mieste skončil Rainer Kepplinger a tretí finišoval aktuálny majster sveta v horskej cyklistike Alan Hatherly.

Včera 14:08 UCI zakázala značke Ritchey používať dúhové pruhy na svojich komponentoch.

Po 30 rokoch už komponenty Ritchey zo série WCS nebudú niesť ikonické farby majstrov sveta.

Zavrieť reklamu