Prečo Markovi Cavendishovi padá reťaz po šprintoch?
Mark Cavendish vyhral až štyri etapy na tohtoročnej Tour de France. Podarilo sa mu tak vyrovnať historický rekord Eddyho Merckxa. Obaja majú na konte celkovo 34 etapových víťazstiev na Tour de France.
V šiestej a trinástej etape sa však stala tesne po víťaznom šprinte pri oslave Cavendisha zaujímavá vec – spadla mu reťaz. Cavendishova reťaz sa ledva udržala na prevodníkoch aj pri prvom víťazstve na Tour v 4. etape.
Nebolo to však po prvýkrát. To isté sa mu stalo aj tento rok v apríli pri víťazstve etapy na pretekoch Okolo Turecka.
„Cavendish je taký rýchly a silný, že to nezvláda ani jeho reťaz,“ napísal jeden z fanúšikov.
Otestujte sa: Ako dobre poznáte fakty o Markovi Cavendishovi?
Cavendishova spadnutá reťaz po šprinte v 6. etape:
Cavendishova spadnutá reťaz po šprinte v 13. etape:
Cavendish preteká na špeciáli Specialized S-Works Tarmac SL7, ktorý by mal fungovať dokonale, a to najmä v rozhodujúcich momentoch pretekov. V reálnom svete by ste zaň zaplatili určite viac ako 10-tisíc eur. Kde je teda problém?
Portál cyclingweekly.com sa na to opýtal absolventa oxfordskej univerzity, inžiniera Dova Tate-a, ktorý nedávno vypracoval štúdiu o správaní kolies v skutočných podmienkach na ceste.
„Zaujímavá otázka. Prvá vec, ktorú treba spomenúť je, že Deceuninck-Quick-Step používa kolesá Roval’s Rapide CLX s nábojmi DT Swiss EXP s hviezdicovým systémom v orechu, ktorý je odlišný od klasického západkového systému. Nie som si úplne istý, ako tento orech zareaguje pod takou extrémnou záťažou v šprinte,“ povedal Tate.
Cavendishova spadnutá reťaz po šprinte v na pretekoch Okolo Turecka:
So folks, why did Mark Cavendish’s chain drop the moment he stopped sprinting?
Watch.
Video from GCN+. pic.twitter.com/Lu45nKmQME— Owen Rogers (@OwenRogers) April 12, 2021
Keď si pozriete detail pohybu tela Marka Cavendisha na spomalených záberoch, uvidíte, že jeho šprint je doslova „násilný“.
„Cavendish hneď po šprinte prestane pedálovať, postaví sa a vystrie ľavú nohu, ktorou trochu zaberie proti smeru pedálovania. A práve tento proti-pohyb sa prenesie do pohonu a spadne mu reťaz. Jeho reťaz za už aj tak poriadne natriasa počas celého šprintu, takže skutočne netreba veľa k tomu, aby nadskočila a spadla,“ vysvetlil Tate.
„Keď prestane pedálovať, malé množstvo točivého momentu sa prenesie do náboju a náboj sa pravdepodobne na moment stále točí dopredu spolu s kolesom.“
„Takáto kombinácia – hybná sila reťaze vpred so zastavením či dokonca opačným pohybom kľúk – stačí na to, aby reťaz spadla, keďže už počas samotného šprintu sa poriadne natriasa,“ hovorí Tate.
„Povedal by som, že tam nie je iba jedna jediná príčina, ale ‚dokonalá búrka‘ niekoľkých mikropríčin,“ dodal Dov Tate.
Vaše komentáre