Cyklisti na cestách vadia už aj Únii autodopravcov: Cesty nie sú pre vymaľovaných ‚saganov‘
K negatívnej reakcii Ústredného automotoklubu Slovenská republika na cyklistov na cestách sa pridala aj organizácia Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).
Chceli by, aby boli cyklisti vylúčení z ciest 1. triedy a bočný odstup 1,5 metra pri predchádzaní cyklistov vraj nemá žiadne opodstatnenie.
„Cyklistika s ohľadom na význam, intezitu a objem prepravovaných tonáží kamiónmi na cesty I.triedy jednoducho nepatrí,“ píše UNAS na svojom facebooku. Rovnakú požiadavku uvádza aj UNAS.
„Podľa nášho názoru požadovaný návrh na novelizáciu zákona na bočný odstup 1,5 metra nemá žiadne opodstatnenie,“ píše ďalej UNAS.
Podľa Únie autodopravcov nie je takýto odstup správny, pretože nie je možnosť, ako obísť cyklistu s požadovaným odstupom bez rizika kolízie s oproti idúcim autom.
- Otázky a odpovede, ako jazdiť bezpečne na bicykli
- Ako dobre poznáte dopravné značky, ktoré by mal ovládať každý cyklista?
Bezpečný odstup 1,5 metra pri predchádzaní cyklistov je však bežnou praxou v takmer všetkých krajinách Európskej únie.
Zachovávať bočný odstup aspoň 1,5 metra síce na Slovnskú nemáme v zákone, no odporúča to Polícia SR i Ministerstvo vnútra. Nehovoriac o tom, že ide o záležitosť zdravého rozumu, bezpečnosti, ohľaduplnosti a tolerancie.
Podpíšte petíciu za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov v premávke – podpísať petíciu.
Cesty nie sú pre vymaľovaných ‚saganov‘
Únia autodopravcov tvrdí, že cesty nie sú zábavný park pre vymaľovaných ‚saganov‘, ktorí vraj ohrozujú premávku.
„Cestná sieť nie je zábavný park pre vymaľovaných ‚saganov‘ ohrozujúcich premávku výhradne pre vlastné potešenie celé hodiny, často na preťažených ťahoch EU tranzit systému – tu nejde o babku z Kočkoviec, ani robotníka z Holíča, tí ‚zavadzajú‘ iba v nevyhnutnom rozsahu. Slúži prioritne na zabezpečenie ekonomiky,“ tvrdí takisto UNAS.
Organizácii zjavne najviac vadia cyklisti, pre ktorých je cyklistika nielen dochádzanie do práce, rekreácia, ale aj šport.
„Táto skupina cyklistov jazdí na bicykloch svetoznámych značiek a s nápismi na dresoch svojich novovzniknutých klubov. Lenže si neuvedomujú, že sú to práve oni, ktorí svojim správaním a hlavne bezohľadnou jazdou vytvárajú až priam život ohrozujúce situácie,“ píše UNAS.
- 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách
- 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách
„Nazvať bicyklovanie v množstve exhalátov a prášku z pneu (x-krát karcinogénnejšieho ako decht z cigariet) robením čohosi pozitívneho pre svoje zdravie znie ako nevhodný sarkazmus,“ píše ďalej UNAS.
Policajti vraj tolerujú a len málokedy pokutujú cyklistov, ktorí jazdia v dvojiciach či trojciach vedľa seba. Otázne je, kedy a či vôbec niekedy dostal pokutu či akýkoľvek trest vodič auta za ohrozenie cyklistov.
Áno, podľa zákonu by cyklisti nemali jazdiť vedľa seba, ale skúste sa zamyslieť, či je ľahšie obehnúť skupinku šiestich cyklistov, ktorí idú po dvojiciach za sebou a zaberajú stále menej priestoru ako jedno vozidlo alebo keby išli za sebou a boli by natiahnutí na cca 13-15 metrov.
„Veľmi častým javom, ktorý vidíme na našich cestách je peletónová tzv. balíková skupinová jazda. To je hrubé porušenie § 55 odst. 2 dopravnej vyhlášky, ktorá im prikazuje jazdu jednotlivo za sebou, ale oni jazdia vedľa seba v dvojiciach, alebo aj v trojici pri sebe a takto zaberajú celú šírku jazdného pruhu, čím ohrozujú nielen seba, ale aj iných vodičov motorových vozidiel a ostatných účastníkov cestnej premávky. Naši policajti týchto previnilcov tolerujú a len málokedy pokutujú,“ uvádza UNAS.
Vaše komentáre