Podpíšte petíciu za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov v premávke
Europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová spustila petíciu za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov.
Petíciu môžete podpísať tu. Momentálne má viac ako 21-tisíc podpisov, pričom cieľom je 25-tisíc.
My, dolupodpísaní občania, touto petíciou vyzývame Národnú radu Slovenskej republiky, Vládu Slovenskej republiky, aby urýchlene prijali opatrenia na zvýšenie bezpečnosti najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, cyklistov a chodcov, píše sa v úvode petície.
„Bezpečnosť cyklistov a chodcov na slovenských cestách sa musí zvýšiť,“ píše Nicholsonová na facebooku.
„Denis V. je mladý cyklista, ktorý pred troma rokmi zavesil profi cyklistiku na klinec. Presne vtedy nezodpovedný vodič usmrtil na ceste počas cyklo-tréningu jeho otca. Nedal mu prednosť. Pred pár dňami usmrtil vodič na ceste, počas tréningu Denisovho kamaráta, Adriána Babiča.“
„Dali sme sa s Denisom dokopy a spolu s ďalšími ľuďmi z cyklistiky sme založili petičný vybor a spustili petíciu. Vyzývame Vládu SR a NRSR, aby prijali konkrétne opatrenia na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov. Všetci, ktorí pravidelne bicyklujeme, sme na cestách ohrozovaní. Zákon cyklistov dostatočne nechráni,“ píše ďalej Nicholsonová.
„Zároveň je pravda, že aj medzi cyklistami sa nájde množstvo nezodpovedných ľudí, ktorí porušujú pravidlá a nerešpektujú vodičov. Začíname petíciou za zvýšenie bezpečnosti cyklistov, ale pokračovať budeme v edukácii a vo výzvach samotným cyklistom, aby sa na cestách správali zodpovedne. Na slovenských cestách sa budeme všetci cítiť bezpečne iba vtedy, keď sa naučíme rešpektovať jeden druhého,“ dodala europoslankyňa.
Zákon chceli zmeniť už pred už v roku 2017, neuspeli
Už v roku 2017 sa Lucia Ďuriš Nicholsonová snažila zmeniť cestný zákon, ktorý by chránil cyklistov na cestách, avšak novela neprešla. Dôvod v ich poslaneckom klube znel: „Kvôli dvom mŕtvym cyklistom si predsa nebudeme proti sebe štvať 2 milióny vodičov.“
„Pamätám si, že v roku 2017 sme s Ďuro Droba chceli predložiť zmenu cestného zákona, ktorá stanovila 1,5 metrový odstup od cyklistu pri predbiehaní. Vlastný poslanecký klub nás prinútil novelu stiahnuť. Padali argumenty: kvôli dvom mŕtvym cyklistom si predsa nebudeme proti sebe štvať 2 milióny vodičov.“
- 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách
- 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách
Slovenské zákony cyklistov nechránia
Bohužiaľ, slovenské zákony nedefinujú presnú a bezpečnú vzdialenosť, ktorú by mali dodržiavať vodiči áut pri predchádzaní cyklistov.
„Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla osobitne od cyklistu a chodca,“ píše sa v Zákone o cestnej premávke a zároveň to je jediná úprava v zákone, ktorá spomína predchádzanie cyklistov.
„Táto vzdialenosť pri predchádzaní cyklistu nie je v našom zákone stanovená. Z hľadiska bezpečného obchádzania cyklistu odporúčame však minimálne jeden a pol metra,“ hovorí policajt vo videu, v ktorom vysvetľuje, ako by mali vodiči predchádzať cyklistov.
„Slovenské cesty sú pre cyklistov nebezpečné. A nie je to šírkou ciest. Každý, kto si to mylne myslí, by si mal prísť pozrieť aké úzke sú cesty v Belgicku, v Bruseli a ako sa napriek tomu cítia cyklisti bezpečne. Vodiči ich tolerujú, lebo zákon cyklistov chráni.“
Vaše komentáre