Dlhodobý test: E-bike Specialized Levo SL Comp Carbon
Aj keď možno editoriály, ktoré aj tak nikto nečíta, hovoria niečo iné, už niekoľko rokov som fanúšikov e-bikov a Levo je pre mňa po všetky tieto roky jedným z najlepších na trhu. Keď začiatkom roka Specialized ohlásil menej výkonné, no podstatne ľahšie Levo SL (Super Light), vedel som, že ho musím aspoň na pár mesiacov mať.
Do testu som dostal druhý najnižší model – ten pod ním má totožnú výbavu, no hliníkový rám, vďaka ktorému je o rovnú tisícku lacnejší. V mojej veľkosti XL váži 18,3 kg, čo vzhľadom na celkom lacnú výbavu (k tej neskôr) nie je vôbec, ale vôbec zlé.
Geometria je veľmi podobná Stumpjumperu, a to aj v jednej kľúčovej vlastnosti – krátkosti zadnej stavby, ktorá má vďaka menšiemu motoru len 437 mm – teda o celých 18 mm menej ako na výkonnejšom Leve.
Kým štandardné Levo poskytuje 565W výkon, ktorý si podľa Specializedu môžete predstaviť aj ako štvornásobný výkon oproti vašim vlastným nohám, Levo SL poskytne len dvojnásobnú podporu, konkrétne 240 W a 35 Nm. Kolesá sú 29-palcové a zdvih vpredu aj vzadu 150 mm.
Prvé dojmy
Obával som sa, že Levo SL bude na e-bike príliš slabé a na obyčajný bike zase príliš ťažké. A slabší motor po rokoch na „full fat“ e-bikoch v turbo módoch (áno, ja som jeden z tých) je do prvého kopca skutočne miernym prepleskom. Ak však náhodou začnete mať pocit, že vám vlastne vôbec nepomáha, skúste ho vypnúť a z preplesku sa stane trojkopačka na hrtan.
Odhliadnuc od vyššieho hvizdu (motor je sprevodovaný pomocou ozubených koliesok, nie remeňa ako na Leve, ktoré je tichšie) je jeho asistencia oveľa organickejšia a počas jazdy máte jednoducho pocit, ako keby ste zrazu boli na steroidoch.
Pointu tohto biku však odhalíte, až keď sa zo stúpania stane klesanie. Jeho jazdné vlastnosti sú absolútne neporovnateľné s ktorýmkoľvek iným e-bikom na trhu. Je zábavnejší. Oveľa. Nemyslím si pritom, že sa správa ako klasický Stumpjumper, s ktorým takmer do bodky zdieľa geometriu. Správa sa lepšie.
Terénom stále prechádza s istou dávkou autority vlastnej e-bikom s väčším pomerom odpruženej masy, no pridáva obrovskú dávku agility a dychtivosti odrážať sa, jazdiť po zadnom a flekovať s kontrou do každej zákruty.
Ak existuje bike, ktorý dokáže presvedčiť aj toho najzarytejšieho hejtera e-bikov, toto je on. A som presvedčený o tom, že do roku či dvoch budú podobných bikov na trhu desiatky. Nepotvrdili sa ani obavy z menšej 320Wh kapacity – stav batérie bol po mojom obľúbenom testovacom okruhu rovnaký ako u klasických 500Wh e-bikov.
Slabší motor a nižšia hmotnosť jednoducho vyššiu kapacitu nepotrebujú, a to, či si k biku zadovážim aj prídavný range extender, ktorý pasuje do košíka na fľašu a dodá biku o 50 % kapacity navyše, tiež ešte zvážim.
Čo by mohlo byť lepšie
Pokiaľ ide o cenu, niekde na nete som čítal asi najvernejšie prirovnanie nového Leva SL: „the iPhone of e-bikes“. Tešiť sa síce môžete na to najlepšie na trhu, no pekne si za to zaplatíte. Cena 7299 € za NX-ko, Guide R a Fox Performance je vysoká bez ohľadu na to, či má bike motor alebo karbónový rám, a s vyššími modelmi začne veľmi prudko stúpať.
Nepomáha ani fakt, že prídavná 160Wh batéria stojí 370 €. Chcete ju k biku aj pripojiť? Pripravte si ďalších 30 € za kábel. Chcete ju nabíjať naraz so zabudovanou batériou? To vás bude stáť ešte o 60 € viac. Bike je na trhu unikátny a ak ho chcete, jednoducho budete musieť pristúpiť na pravidlá hry. Napriek tomu všetkému si myslím, že za to stojí.
Tak ako mnohé iné biky aj tento by som najradšej trochu natiahol do dĺžky. Reach 480 mm v XL-ku je skôr z tých konzervatívnejších. Nakoniec sú tu základné brzdy, ktoré by mohli byť o niečo silnejšie napriek tomu, že bike rozhodne nemá takú zotrvačnosť ako 25-kilové e-biky.
Plány do budúcna
Napriek tomu, že výbava je z nižších tried, vo svojej podstate funguje a nič si nevyžaduje okamžitú výmenu. Dokonca ani na svoje obľúbené Maxxisy (Assegai dopredu a DHR II dozadu) objednané z e-shopu už nečakám s takým nadšením – osadené plášte Specialized vôbec nie sú zlé.
Na biku sú tiež prvé sériovo osadené gripy Specialized, ktoré som hneď v prvý deň nevymenil – sú totiž perfektné. Na celom biku som vlastne vymenil len sedlo.
Do odpruženia budem čoskoro vkladať objemové vložky, keďže vidlica aj tlmič sú vyladené trochu lineárne tak, ako prakticky na každom sériovom biku a ruky mi podáva aj 45mm predstavec. Jeho výmenou za trochu dlhší tak efektívne získam pár milimetrov k dobru na dĺžke bicykla.
Špecifikácia
- Rám Specialized FACT 11m celokarbónový, 150 mm
- Vidlica Fox 34 Float Rhythm 150 mm
- Tlmič Fox Float DPS Performance
- Pohon SRAM NX Eagle (1 x 12)
- Kolesá Roval Traverse 29, plášte Specialized Butcher GRID 29 x 2,3 vpredu, Eliminator 2,3 vzadu
- Brzdy SRAM Guide R (200/180 mm)
- Rajdy/predstavec Specialized 780 mm/ Specialized 45 mm
- Sedlovka/Sedlo X-Fusion Manic 170 mm/Bridge Comp
- Hmotnosť 18,3 kg (veľkosť XL, bez pedálov)
- Cena: 7299 €
- www.specialized.com
Vaše komentáre