Zdraviť či nezdraviť? Neexistujúci morálny problém zásadových cyklistov (+anketa)
Je mnoho cyklistov, ktorí si potrpia na vzájomné zdravenie. Ide o zaužívaný zvyk a nepísané pravidlo, ktoré však môžete bez výčitiek porušovať.
Niekto túto etiketu nemusí považovať za svoju občiansku povinnosť a jednoducho vás neodzdraví.
Nemusí to však hneď nutne znamenať, že je to zlý človek alebo namyslený cyklista. Možno vás nepočul, možno má zlý deň, možno sa hanbí a možno sa mu jednoducho nechce.
Čokoľvek z uvedeného je úplne legitímny dôvod na nepozdravenie resp. neodzdravenie. Áno, slušnosť káže odzdraviť, ale neberte to ako nutnú povinnosť.
Z nejakého dôvodu sa cestní cyklisti väčšinou zdravia s cestnými a horskí cyklisti s horskými. Ťažko povedať, kto komu závidí alebo v čom je problém, ale keď sa nad tým trochu zamyslíte, tak problém vlastne nie je nikde. Je to úplne jedno.
Ľudí, s ktorými jazdíte, si vyberáte sami a to, či vás v lese alebo na ceste pozdraví niekto neznámy, vám môže byť úplne jedno. Komplex poslušnosti zo základnej školy treba už konečne nechať za hlavou.
Sústreďte sa radšej na seba, svoju jazdu, na cestách na ukazovanie jám a v lese si užívajte pokoj, peknú prírodu a zbytočne sa nerozčuľujte nad zbytočnými hlúposťami. A hlavne, ak neovládate bezpečne jazdu s jednou rukou, tak sa na zdravenie vykašlite.
Je to neexistujúci morálny problém, ktorý reálne riešia asi iba veľmi poslušní a zásadoví cyklisti.
My sa napriek tomu v lesoch i na cestách radi zdravíme s cyklistami aj turistami, nemáme s tým žiadny problém, rovnako ako nemáme problém ani s tým, keď niekto neodzdraví.
Vzájomné zdravenie cyklistov by sa nemalo brať ako povinnosť, skôr ako pekný prejav náklonnosti k športu, ktorý všetci tak radi robíme.
Hlasujte v ankete: Zdravíte druhých cyklistov?
Rozoznáte mýty a fakty
o cyklistoch zo slovenských ciest?
Cyklista môže predísť vozidlo aj z pravej strany
„Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.“ Tak znie jedno z pravidiel zákonu o cestnej premávke. Ak vás teda cyklista obieha z pravej strany, či už keď stojíte na križovatke alebo v zápche, je to úplne legitímne.
Maximálna rýchlosť, ktorou môže podporovať e-bike šliapanie jazdca na to, aby nepotreboval byť registrovaný evidenčným číslom je 25km/h
Pri odbočovaní musíte ukázať rukou, do ktorého smeru odbočujete
Keď odbočujete vpravo, včas upažte pravú ruku, aby ste, či už cyklistom alebo autám za vami, ukázali, že budete meniť smer jazdy. Pri odbočovaní vľavo upažte ľavú ruku.
Cyklistovi môžu za jazdu pod vplyvom alkoholu zadržať vodičský preukaz
U cyklistu nemôže dôjsť k trestnému činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky. A preto nemôže byť pravdou tak často opakovaný mýtus, že opitý cyklista môže prísť o vodičský preukaz.
Váš bicykel musí byť vybavený zvončekom
Zvonček patrí medzi odporúčanú výbavu.
Osoba staršia ako 15 rokov môže na bicykli viezť osobu mladšiu ako 10 rokov
Na jednomiestnom bicykli nie je dovolená jazda viacerým osobám, avšak podľa zákon môže osoba staršia ako 15 rokov viezť osobu mladšiu ako 10 rokov
Na Slovensku nie je helma povinná pre nikoho
Po uplatnení poslednej novely, mimo obce už cyklisti nad 15 rokov nemusia nosiť prilbu. Mladším cyklistom však táto povinnosť ostáva.
Vodič má povinnosť dodržať pri predchádzaní cyklistu podľa zákona minimálne 1,5 metra
Národná rada SR síce nedávno schválila novelu Zákona o cestnej premávke, v ktorej sa píše o minimálnej vzdialenosti pri predchádzaní cyklistov 1,5 metra pri rýchlosti do 50km/h a 1 meter pri nižšej rýchlosti. Bohužiaľ, novela nezavádza povinnosť, ale žiada, aby vodiči dodržiavali odstup „spravidla“. Znamená to, že vodičovi pri porušení pravidla nehrozí pokuta a tento odstup reálne nie je povinný.
Váš bicykel musí byť vybavený odrazkami - bielou vpredu a červenou vzadu
Bicykel musí byť poľa zákona vybavený na prevádzku v cestnej premávke zadným odrazovým sklom červenej farby; predným odrazovým sklom bielej farby.
Cyklisti neplatia dane za cesty
Na Slovensku neexistuje cestná daň (pre súkromné osoby) a daň z motorového vozidla sa platí iba za vozidlá používané na podnikateľské účely. Tým chceme zdôrazniť, že argument „cyklisti nepatria na cesty, lebo si za ne neplatia“ na Slovensku v žiadnom prípade neobstojí. Cyklisti odvádzajú rovnaké dane, ako ktokoľvek iný a tých istých daní sa platí aj výstavba ciest.
Pri jazde skupiny od 6 cyklistov sa je povolená jazda vedľa seba
Pri jazde skupiny od 6 cyklistov sa podľa najnovšej úpravy Zákona o cestnej premávke umožňuje jazda vedľa seba, čo umožňuje bezpečnejšie predchádzanie najmä športových a rekreačných cyklistov. Jazda vo dvojici sa povoľuje aj na poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne.
Za zníženej viditeľnosti sú povinné svetlá vpredu aj vzadu
Svetlá sú povinné iba za určitých podmienok, podľa zákona: Bicykel počas jazdy za zníženej viditeľnosti musí byť vybavený svietidlom svietiacim dopredu bielym svetlom; dozadu červeným svetlom. V noci musia byť svetlá viditeľné minimálne na vzdialenosť 150 m.
Na chodníku nesmie jazdiť na bicykli nikto, chodník je iba pre chodcov
Po chodníku smú podľa zákona jazdiť na bicykloch osoby mladšie ako 10 rokov.
Cyklista nepatrí na cesty, má jazdiť iba po cyklochodníkoch
Či už sa vám to páči alebo nie, cesty patria cyklistom rovnako, ako autám. Samozrejme, platia pre nich rovnaké pravidlá o cestnej premávke.
Skvelý výsledok! Vidno, že pravidlá správnej jazdy cyklistu na Slovensku máte v malíčku.
Dobrá práca! Pravidlá správnej jazdy cyklistu na Slovensku máte dobre naštudované
Slabší výkon. Pravidlá správnej jazdy cyklistu na Slovensku by ste si mali doštudovať.
Pravidlá správnej jazdy cyklistu na Slovensku vám nič nehovoria. Radšej choďte autobusom.
Zdieľajte svoje výsledky s priateľmi
Vaše komentáre