Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nová Emonda 2021 od Treku má aero rám určený na šliapanie do kopcov (detaily, modely, ceny)

Je ľahšia, viac aero, má viac miesta pre široké gumy, integrovaný kokpit a je dostupná iba s kotúčovými brzdami.
Martin Sarvaš

Trek predstavil úplne novú a kompletne redizajnovanú Emondu 2021.

Doposiaľ išlo o čistokrvný bicykel určený pre vrchárov a plne sa sústredil na čo najnižšiu hmotnosť rámu. Nový model má úplne nový rám, ktorý má byť omnoho univerzálnejším bicyklom, a to najmä vďaka mohutnejším, no aerodynamicky tvarovaným trubkám.

Na univerzálnosti pridáva aj veľa priestoru pre široké gumy (neoficiálne až 32 mm), kotúčové brzdy či šróbované stredové zloženie, ktoré je pre každého omnoho praktickejšie na údržbu. Na novej Emonde predstavil Trek zároveň aj štyri páry nových kolies Bontrager a aerodynamický integrovaný kokpit.

Trendy a požiadavky v profi pelotóne, ako aj u širokej verejnosti, sa v súčasnosti dostali do stavu, kedy cyklisti chcú mať nielen ľahký, ale aj univerzálny bicykel a nepotrebujú ho zbytočne vymieňať.

Univerzálny pretekár

Aj keď potreby profesionálnych cyklistov sa iba zriedkavo podobajú na potreby bežných cyklistov, v tomto prípade sa spojili u novej Emondy.

Pretekári v profesionálnom cestnom tíme Trek Segafredo majú slobodnú voľbu, na akých bicykloch budú jazdiť, či už to je Emonda, Madone alebo Domane.

Podľa vyjadrení Treku si väčšina jazdcov vybrala vždy Emondu, avšak chceli niečo viac aerodynamické popri zachovaní nízkej hmotnosti, aby mohli využívať jeden model bicykla na väčšinu pretekov v rôznych profiloch, terénoch a podmienkach.

Rovnako ako každý iný cestný bicykel, ktorý si prešiel v posledných rokoch modernizáciou, aj nová Emonda je zásadne aerodynamickejšia a zároveň ľahšia ako jej predchodca s kotúčovými brzdami.

So všetkými uvádzanými zmenami Trek očakáva, že profesionálny jazdci si vyberú na preteky Emondu na sedem z desiatich dní.

Špeciálny aero vrchársky rám

Slová aero a vrchársky možno pri prvom počutí nejdú dokopy, avšak Trek ich pri vývoji novej Emondy spojil. Rám vyvíjali podľa terénu a priemernej rýchlosti, ktorou jazdci idú v ikonickom stúpaní Alp D’Huez vo Francúzsku.

Áno, čítate správne, aero-vrchársky bicykel sa stal s novou Emondou skutočnosťou.

Výsledkom vývoju sú mohutnejšie aerodynamické trubky a nová Emonda 2021 sa tvarom podobá omnoho viac na model Domane s tvarovaním hlavovej trubky, ktorá pripomína aero bike Madone.

Čas šetrí pri vysokom výkone

Podľa výpočtov a testovaní ušetríte na stúpaní Alp D’Huez (13,85 km) 15 sekúnd. Emonda 2018 má čas 47 minút, Emonda 2021 má čas 46:45 minúty.

Trek uvádza presné údaje a hodnoty šetrenia času u novej Emondy. Jazdec o hmotnosti 70 kg ušetrí 18 sekúnd na stúpaní s priemerným sklonom 8% a pri výkone 350 W v porovnaní so starou Emondou.

Pri jazde po rovine pri rovnakom výkone ušetrí jazdec každú hodinu jednu minútu.

Treba však podotknúť, že podať konštantný výkon 350W je pre priemerného cyklistu veľmi ambiciózne a skôr nereálne.

Podľa Treku je Emonda rýchlejšia (čo sa týka aerodynamiky) ako posledná generácia modelu Domane, ale nie veľmi. Čo však robí Emondu celkovo rýchlejšiu, je hmotnosť, keďže nie je vybavená systémom pruženia IsoSpeed.

Niečo medzi Madone a starou Emondou

Emonda 2021 je niečo medzi starou Emondou a aero bikom Madone, avšak je omnoho ľahšia.

Uvedené informácie vám dávajú predstavu o tom ako a s akým cieľom vyvíjal Trek novú Emondu – s cieľom vytvoriť ľahký, univerzálny bicykel, ktorý zvládne aj drsnejšiu jazdu a aero benefit prináša do širokého spektra rýchlostí.

Ľahší a tuhší karbónový rám

Kvôli aerodynamike musel Trek zhrubnúť profily trubiek rámu, čo by znamenalo aj pribratie na hmotnosti. To však dokázali eliminovať vývojom úplne novej zmesi karbónu.

Karbón OCLV 800 je podľa výrobcu až o (šialených) 30% pevnejší, pričom je o 8% ľahší ako OCLV 700. Výsledkom je nenastriekaný rám (SLR) s osadenou pätkou, ktorý sa dostal pod hodnotu 700 gramov. Nenastriekaná vidlica s 220 mm stĺpikom má 365 gramov.

Model bicyklov s rámom Emonda SL má úplnee rovnaké tvarovanie trubiek či vnútorné vedenie káblov ako SLR, ale je zhotovený zo zmesi karbónu OCLV 500. Tento rám váži bez nastriekania 1142 gramov, vidlica má 380 gramov.

Zásadná zmena geometrie
Stará Emonda v porovnaní s novou 2021.

Ako sa už dá pri toľkých zmenách očakávať, nová Emonda má aj úplne zmenenú geometriu rámu a je dostupná iba v prostrednej geometrii H1.5.

Geometria H1.5 je v strede medzi starou agresívnou pretekárskou geometriou H1 a viac výkonnostnou a pohodlnejšou geometriou H2.

Výsledkom je tvarovanie trubiek, ktoré je vhodné pre jazdenie bežného smrteľníka a zároveň sa dá nastaviť na nižší aerodynamickejší posed pre profíkov.

Veľa miesta pre široké gumy

Aero však nie je všetko, čo ponúka nová Emonda a u modelov 2021 je teraz oficiálne dostatok priestoru pre 28 mm široké plášte. Už pri pohľade s osadenými 28-mičkami je jasné, že sa do rámu vojdu aj omnoho širšie gumy.

S 28 mm plášťami Panaracer Race D Evo na kolesách Bontrager Aeolus Elite 35 je vpredu 9-milimetrová rezerva z pravej i ľavej strany a 8 mm z vrchu pod vidlicou. V zadnej stavbe je priestor okolo zadných vzpier 7 mm z oboch strán.

U širších plášťov bolo už mnohokrát za posledné roky dokázané, že majú menší valivý odpor pri veľmi malej strate na aerodynamike. Aj keď 28 mm plášte sú univerzálne a pohodlnejšie aj na nerovnostiach, je dobré vedieť, že do rámu (neoficiálne) sa zmestia asi aj 32 mm balóny.

Integrovaný aero kokpit

Najvyššie modely Emondy 2021 majú úplne nový aerodynamický integrovaný kokpit Bontrager Aeolus RSL VR-C, ktorý spája predstavec a riadidlá do jedného kusu.

Nový kokpit má ušetriť 65-kilovému cyklistovi 7 Wattov pri rýchlosti 45 km/h a s primernou rýchlosťou vetra 11 km/h na rovnej ceste v porovnaní so starším kokpitom Bontrager XXX.

Kokpit Aeolus RSL VR-C je dostupný v 14 rôznych veľkostiach a v najmenšej veľkosti 38 cm s dĺžkou „predstavca“ 80 mm váži 272 gramov.

Káble a hadice sú vedené spodnou časťou riadidiel a celého kokpitu, sú zospodu zakryté krytkou a vchádzajú v prednej časti do hlavovej trubky. Nie sú teda vedené vnútrom kokpitu, čo umožňuje omnoho jednoduchší servis.

Iba na kotúčoch

Smutná správa pre všetkých šetričov každého gramu, dobrá správa pre všetkých, čo majú radi efektívne brzdenie.

Zostalo už iba veľmi málo ľudí, ktorí si stoja za starými dobrými ráfikovými brzdami. Ľudia chcú brzdiť a výkon kotúčových bŕzd je neporovnateľne lepší ako ráfikových.

Široká verejnosť chce diskové brzdy a či sa vám to páči alebo nie, ráfikové brzdy už pomaly z trhu miznú. Nemožno teda Trek viniť za to, že spraví bicykel, ktorý si chcú ľudia kúpiť.

Modely, špecifikácie a ceny Émonda 2021

Trek ponúka novú Emondu v 10 rôznych modeloch a ceny sa pohybujú od 2 599 eur až po 10 999 eur za najvyšší model SLR 9.

Émonda SL 5

  • Cena: 2 599 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 500
  • Radenie: Shimano 105
  • Kolesá: Bontrager Affinity Disc 21 mm
  • Hmotnosť: 9,15 kg
  • Celá špecifikácia

Émonda SL 6

  • Cena: 3 299 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 500
  • Radenie: Shimano Ultegra
  • Kolesá: Bontrager Paradigm Disc 20 mm
  • Hmotnosť: 8,25 kg
  • Celá špecifikácia

Émonda SL 6 Pro

  • Cena: 3 799 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 500
  • Radenie: Shimano Ultegra
  • Kolesá: Karbónové Bontrager Aeolus Elite 35mm
  • Hmotnosť: 8,03 kg
  • Celá špecifikácia

Émonda SL 7

  • Cena: 5 499 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 500
  • Radenie: Shimano Ultegra Di2
  • Kolesá: Karbónové Bontrager Aeolus Pro 37 mm
  • Hmotnosť: 7,74 kg
  • Celá špecifikácia

Émonda SL 7 eTap

  • Cena: 5 999 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 500
  • Radenie: SRAM Force eTap AXS
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 37 mm
  • Hmotnosť: 7,95 kg
  • Celá špecifikácia

Émonda SLR 6

  • Cena: 6 199 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 800
  • Radenie: Shimano Ultegra
  • Kolesá: Karbónové Bontrager Aeolus Pro 37 mm
  • Hmotnosť: 7.26 kg (56)
  • Celá špecifikácia

Émonda SLR 7

  • Cena: 6 699 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 800
  • Radenie: Shimano Ultegra Di2
  • Kolesá: Karbónové Bontrager Aeolus Pro 37 mm
  • Hmotnosť: 7.18 kg (56)
  • Celá špecifikácia

Émonda SLR 7 eTap

  • Cena: 7 799 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 800
  • Radenie: SRAM Force eTap AXS
  • Kolesá: Karbónové Bontrager Aeolus Pro 37 mm
  • Hmotnosť: 7.33 kg (56)
  • Celá špecifikácia

Émonda SLR 9 eTap

  • Cena: 10 999 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 800
  • Radenie: SRAM RED eTap AXS
  • Kolesá: Bontrager Aeolus RSL 37 mm
  • Hmotnosť: 6.74 kg (56)
  • Celá špecifikácia

Émonda SLR 9

  • Cena: 10 999 eur
  • Rám: Karbónový OCLV 800
  • Radenie: Shimano Dura-Ace Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus RSL 37 mm
  • Hmotnosť: 6.72 kg (56)
  • Celá špecifikácia

Aktuality

12:27 Video: Quek Shio vytvoril úžasné video zo skladania jeho nového S-Works Stumpjumper.

Malajzijský cyklista a filmový režisér vytvoril skvelé video zo skladania jeho nového bicyklu, pri ktorom využil svoje kreatívne schopnosti strihu videa a montovanie komponentov vyzerá ako zázračný trik.

11:46 Lance Armstrong sa šesť rokov odmietal rozprávať s Tomom Boonenom: Mal som len 20 rokov.

„Každé preteky, kde sme sa stretli, som ho pozdravil: ‚Ahoj, Lance,‘ a on sa len pozeral pred seba, nahnevaný a zamračený. Ja som sa mu len smial – úprimne, to bol najlepší spôsob, ako to zvládnuť,“ opisuje legendárny belgický klasikár.

10:47 Traja jazdci tímu DSM utrpeli zranenia pri páde na tréningovom kempe.

Keď pretekári vracali po tréningu na hotel, Oscar Onley, Chris Hamilton a Tim Naberman spadli. Najhoršie dopadol Hamilton, ktorý má zlomenú kľúčnu kosť a musí podstúpiť operáciu. (DSM)

10:27 Video: Pozrite si, ako vyzerá deň tréningu belgického šampióna Arnauda de Lieho.

Mladý talentovaný Belgičan vám ukáže, ako trénuje tzv. FatMax intervaly a tiež VO2 Max šprinty.

10:09 Sledujte naživo: Mathieu van der Poel dnes štartuje na cyklokrosových pretekoch Svetového pohára v Gavere.

Majster sveta má zatiaľ za sebou dvoje cyklokrosové preteky a dvakrát dominantne vyhral. Preteky Svetového pohára v Gavere môžete sledovať naživo od 15:00 hod.

Zavrieť reklamu