Koronavírus spôsobil v New Yorku bicyklový ošiaľ
Ak by sme mali nájsť niečo pozitívne na pandémii spôsobenej koronavírusom Covid-19, a povedzme si úprimne, pozitívne správy v tejto dobe skutočne potrebujeme, je to fakt, že asi nikdy nebol lepší čas začať jazdiť na bicykli.
Samozrejme, s rozumom, ideálne osamote a omnoho opatrnejšie ako za normálnych okolností. Nemocnice a zdravotnícke zariadenia majú a v najbližšej dobe aj budú mať dosť práce. Ak by ste sa pri jazde zranili, zbytočne tým zaťažíte zdravotníkov.
V nedeľu zverejnil starosta New Yorku Bill de Blasio nový súbor opatrení pre občanov, ktoré majú pomôcť predísť prudkému prepuknutiu nákazy. Opatrenia zahŕňajú prácu z domu, vyhýbanie sa hromadnej doprave a metrám v dopravných špičkách a tiež odporúčajú dochádzať do práce pešo alebo na bicykli, aby sa predchádzalo preplneniu v prostriedkoch hromadnej dopravy.
Na Slovensku pred pár dňami požiadala vládu Asociácia slovenských výrobcov a dovozcov bicyklov o povolenie otvoriť bicyklové servisy. Svoju žiadosť odôvodnili tým, že bicykel je pre ľudí najdostupnejší dopravný prostriedok a v najbližšom období bude najdôležitejšou formou prepravy, pretože z hľadiska šírenia COVID-19 je najbezpečnejší.
- Návod: 10 rád pre cyklistov, ako efektívne využiť čas v koronavírusovej karanténe
- Koronavírus: Mám sedieť doma v karanténe alebo môžem ísť jazdiť?
Cyklisti starostu New Yorku skritizovali
Spočiatku bolo neisté, či si Newyorčania, ktorí nie sú zvyknutí jazdiť na bicykli v nekonzistentnej sieti cyklistických pruhov v meste, vezmú k srdcu rady starostu. Sám De Blasio pripustil, že si musel preveriť svoje cyklistické zručnosti predtým, ako sa pokúsi prechádzať mestom na dvoch kolesách.
Na toto pohotovo zareagovali cyklisti, ktorí sa oprávnene starostu pýtali, prečo sa nepokúša naliehať na budovanie pruhov pre bicykle, ktoré sú plynulé a dostatočne bezpečné, aby v nich mohli jazdiť aj neskúsení cyklisti.
O necelý týždeň neskôr, je zrejmé, že ani neskúsenosť či rôzne prekážky nezabránili Newyorčanom prijať hygienickejšiu formu dopravy, ktorá je priaznivejšia aj pre klímu.
Počet jázd na zdieľaných bicykloch sa zdvojnásobil
Ministerstvo dopravy v stredu oznámilo, že v porovnaní s marcom 2019 zaznamenalo 50-percentný nárast cyklistickej premávky na mostoch spájajúcich Manhattan s Brooklynom a Queensom.
Program zdieľaných bicyklov v New Yorku, Citi Bike, tiež zaznamenal obrovský nárast dopytu. Citi Bike informoval, že počet jázd stúpol o 67 percent v porovnaní s minulým rokom.
Aj keď je zrejmé, že preventívne opatrenia proti šíreniu koronavírusu spôsobujú výrazný nárast v používaní bicyklov, momentálny cyklistický ošiaľ v New Yorku tento rok možno pripísať aj priaznivému teplému počasiu. Nemôžeme tiež vylúčiť možnosť, že niektorí z cyklonováčikov hľadajú spôsob, ako vyriešiť svoje koronavírusové úzkosti bez toho, aby museli ísť do posilňovne.
Menej áut, viac nehôd
Momentálne je v uliciach New Yorku omnoho menej motoristov. Pandémia koronavírusov spôsobila za uplynulý týždeň 15-percentný pokles dopravnej špičky v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Bohužiaľ nepríjemnejšia štatistika je, že so zvýšeným počtom cyklistov sa zásadne zvýšil aj počet nehôd. Celkový počet nehôd síce klesá – zranených vodičov je o 27,6 percent menej, zranených chodcov o 17 percent menej. Počet nehôd cyklistov však stúpol takmer o polovicu, o 43 percent.
Ťažko povedať, či v New Yorku cyklistický boom prežije vypuknutie koronavírusu, ale kombinácia viac bicyklov a menej automobilov vytvára zatiaľ bezpečnejšie a zelenšie ulice v najväčšom meste v USA.
Vaše komentáre