Aký je skutočný rozdiel vo výkone pri jazde na elektrobicykli v porovnaní klasickým bicyklom?
Zo švajčiarskeho výskumu vyplynulo, že e-bikeri trávia na bicykloch viac času a prejdú väčšie vzdialenosti ako tradiční cyklisti. Ich výskum však porovnáva cyklistov, ktorí využívajú bicykel v mestách ako dopravný prostriedok.
Nás však zaujímalo, aký je skutočný rozdiel vo výkone a spotrebovanej energii pri jazde na elektrobicykli v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli.
Všetci máme toho jedného kamaráta s elektrobicyklom, ktorý vás zavolá jazdiť a pri šliapaní do kopca s vami s pulzom pod 100 bpm konverzuje zatiaľ čo vy sa trápite a ledva s ním držíte tempo.
Rozdiel je však ten, že si s pokojným svedomím môžete povedať, že ste pre svoje telo a fyzickú kondíciu spravili omnoho (približne dvakrát toľko) viac, ako váš kamarát na e-biku.
Jazda na e-biku je ako rýchla chôza
Výsledky výskumu z roku 2017 hovoria jasne: Jazdenie na elektrobicykli malo za následok kratšie najazdené vzdialenosti s nižšou intenzitou fyzickej záťaže v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli.
Výskum prirovnal spotrebovanú energiu na e-biku k rýchlej chôdzi: rozdiel v spotrebovanej energii pri jazde na elektrobicykli je v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli podobný, ako rozdiel v spotrebovanej energii pri behaní v porovnaní s rýchlou chôdzou.
- Sú rýchle, tiché, ekologické a nespotíte sa. Prečítajte si 10 pozitív elektrobicyklov
- Veľa defektov, málo pohybu, sú drahé a ťažké. Prečítajte si 10 negatív elektrobicyklov
Čísla neoklamete
Aby ste mali pri nikdynekončiacich diskusiách s e-bikermi reálne argumenty, poďme sa pozrieť na presné číselné údaje.
Pri jazde na bicykli s vyššou priemernou rýchlosťou ako 20 km/h spáli človek s hmotnosťou 68 kg približne medzi 430 – 560 kalórií za hodinu.
Asi to nebude prekvapujúce, ale pri jazde na elektrobicykli vás bude stáť hodina jazdy približne polovicu kalórií, približne 280 kalórií u jazdca s rovnakou hmotnosťou. To je hodnota, ktorá sa rovná spáleným kalóriám pri rýchlej chôdzi.
Pri teste na vzdialenosti 4,3 km vyvinul jazdec na obyčajnom bicykli výkon 118 Wattov, na elektrobicykli v móde ECO 101,8 Wattov a v silnejšom móde POW 94,2 Wattov. Zásadné rozdiely bolo vidno aj pri tepoch za minútu (bpm) – na obyčajnom bicykli bol priemerný tep 123,8 bpm v móde ECO 116,2 bpm a v móde POW 112,4 bpm.
V závislosti od toho, ako intenzívne šliapete, aký mód pomoci motora používate či aký „náklad“ so sebou veziete, môžete spáliť 390 kalórií za hodinu.
- Návod: 6 tipov, ako schudnúť a zbaviť sa tuku na bruchu bicyklovaním
- Návod: 6 tipov, ako nájsť svoju optimálnu jazdeckú váhu
Dá sa na elektrobicykli trénovať?
Samozrejme. A nielen trénovať, ale môže to byť napríklad aj skvelý spoločník, keď chcete po tréningoch regenerovať, jazdiť, ale nechcete telo veľmi zaťažovať.
Ak však chcete na e-biku skutočne trénovať s rovnakým efektom ako na klasickom bicykli, musíte rozmýšľať nad tým, že na dosiahnutie tohto musíte vynaložiť rovnaký výkon.
Vypnite si boost a jazdite s najmenšou pomocou motora, ale aj tak budete musieť na e-biku stráviť viac času, ako na obyčajnom bicykli, aby ste dosiahli rovnaký efekt. Čísla jednoducho neoklamete.
Faktom je, že elektrobicykle dostali mnoho ľudí z áut a e-biky používajú ľudia ako ekologický a rýchly dopravný prostriedok. A táto skutočnosť je veľmi potešujúca pre samotných e-cyklistov zo zdravotného hľadiska ako aj z ekologických dôvodov.
Je však mnoho ex-aktívnych cyklistov, ktorí svoj bicykel vymenili za e-bike, pretože je to pohodlnejšie a rýchlejšie. Avšak jediné, čo tým dosiahli je to, že majú o pár minút voľného času naviac na Netflix a horšiu kondičku.
A na koniec iba taká otázočka na zamyslenie. Myslíte si, že Nino Schurter, Loic Bruni či Peter Sagan niekedy trénovali na elektrobicykli?
Vaše komentáre