Návod: 6 tipov, ako sa naučiť „whipovať“
Peknú dávku whipov predviedli Kaos Seagrave a Kade Edwards vo videu Sound of Speed:
Dobrý whip – vyhodenie zadného kolesa do strany – je štýlovejší ako 8 z 10 náročnejších trikov.
1. Zistite svoju silnejšiu stranu
Správny whip pozostáva z jedného plynulého pohybu, ktorý sa začína ešte na zemi. Skúste zistiť, do ktorej strany vám whip príde prirodzenejší. Niektorí jazdci preferujú whipovať do tej strany, kde majú prednú nohu, iní presne naopak. Ide teda len o osobné preferencie.
2. Na skok si nadíďte zo strany
Ak chcete whipovať doľava (vytlačiť zadné koleso doprava), nadíďte si na skok sprava, aby ste si urobili miesto na zarezanie bicykla. Pred odrazom nasmerujte bicykel doľava, ako keby ste chceli dopadnúť naľavo od dopadu.
Na samotnom odraze zarežte bicykel späť doprava, a keď bicykel opustí povrch zemský, preneste ťažisko doprava, rajdy pritiahnite k sebe a zadné koleso vytlačte nohami do ľavej strany.
3. Vyrovnajte
Na vyrovnanie bicykla preneste hmotnosť späť doľava a dopredu. Strmšie odrazy a dopady sú preto na whipovanie vhodnejšie – môžete výraznejšie preniesť hmotnosť dopredu a bicykel tak napikovať do odrazu.
Poloha s predným kolesom nižšie ho prirodzene vyrovná späť. Najčastejšou chybou pri pokuse o whipy je odrážanie sa rovno. Ak bicykel nemá žiadnu zotrvačnosť do strany, bude letieť rovno a nepodarí sa vám ho dostať bokom.
4. Plných 90 stupňov
Ak chcete bike vo vzduchu dostať úplne bokom, musíte ho veľmi agresívne zarezať na odraze. Choďte na to postupne a vždy skúste o niečo rýchlejší nájazd s výraznejším zatočením na odraze.
5. Voľné pedále
Flaty sú na učenie whipov o niečo vhodnejšie. Pri whipovaní totiž mierne natáčate chodidlá, a tak sa môže stať, že vám nášľapné pedále vypnú. Náhodné vypnutie pedála uprostred skoku vás prekvapí oveľa menej, ak už ste sa naučili whipovať na voľňákoch.
6. Lavice
Na učenie whipov sú najvhodnejšie široké lavicové skoky, teda s vyplnenou medzerou medzi odrazom a dopadom. Nájdete ich napríklad v bikeparkoch. Široké preto, aby ste mohli bike výraznejšie zarezať na odraze a až tak neriešiť, či sa trafíte do dopadu, a lavice preto, aby ste nemuseli až tak riešiť, či trafíte presne do dopadu.
Vaše komentáre