Trek Fuel EX 2020 má upravený systém pruženia aj úložný priestor v ráme (zmeny, detaily, ceny)
Prvýkrát predstavený pred 15 rokmi, Trek Fuel EX si dokázal nájsť priaznivcov medzi úplnými začiatočníkmi aj medzi hardcorovými trail jazdcami, ktorí s ním chodia na celodenné jazdy.
Za tú dobu si bicykel prešiel mnohými zmenami, zdvih z pôvodných 100mm narastal, technológie pruženia ako FUll Floater, RE:aktiv, Mino Link a Thru Shaft prichádzali a niektoré aj odchádzali.
Starodávna XC geometria sa vyvíjala až do dnešnej progresívnej, s ktorou by mal bicykel zaujať naozaj každú kategóriu trail jazdca.
Trek dokonca vo svojich propagačných materiáloch spomenul aj slovíčko začínajúce en… . Myslíme, že tým optimisticky mohol myslieť lokálne preteky aj keď asi nie Svetovú enduro sériu EWS.
Aké konkrétne zmeny ale Trek spravil pre rok 2020?
Geometria
Tak ako sa jazdci stále zlepšujú a zrýchľujú, sa výrobcovia snažia poskytnúť im stále schopnejšie bicykle pripravené svojich jazdcov v tomto úsilí podporovať, nie im brániť. Preto sa ani Fuel EX nevyhol drobným zmenám geometrie v problémových miestach.
Dosah vzrástol o 10-20mm v závislosti na konkrétnej veľkosti, hlavový uhol spadol o jeden stupeň na 66° a čo bolo asi najnutnejšie, sedlový uhol vzrástol tiež o jeden stupeň na zaokrúhlených 75°. Stále však ide o veľmi univerzálny bicykel a jemné zmeny nemajú žiadny negatívny efekt pre začiatočníkov a menej odvážnych jazdcov.
Karbónové modely majú na spodnej časti rámu ochranný štít:
V ponuke Fuel EX nájdeme až 7 rôznych veľkostí od XS až po XXL, vo veľkosti XS je však ešte stále na výber medzi veľkosťou kolies 27.5” a 29”. Rozdelenie na veľkosti M, ML a L znamená presnejší výber pre ľudí, ktorý najčastejšie sedia na rozhraní dvoch veľkostí. Za to si Trek naozaj zaslúži pochvalu.
Mino Link umožňuje jemné nastavenie geometrie:
S ofsetovou podložkou Mono link možete zmeniť uhly na vyššie o pol stupňa a ovplyvňovať ním výšku stredu šliapania. Ostatné miery ako dosah, výška rámu, rázvor a dĺžka reťazových vzpier sa tiež nepatrne zmenia.
Geometria (L)
- Sedlová trubka: 450mm
- Sedlový uhol: 75/75.5°
- Hlavový uhol: 105mm
- Hlavová trubka: 66/66.5°
- Efektívna vrchná rámová trubka: 634/633 mm
- Výška stredu: 346mm
- Rázvor: 1,211/1,210mm
- Výška v rozkroku: 748/754mm
- Dosah: 470/754mm
- Výška rámu: 613/609mm
Detaily rámu
Trek neprepracoval len geometriu, ale dal si záležať na tom, aby uspokojil dnešného sčítaného cyklistu.
Kolesá sú štandardne osadzované plášťami Bontrager XR4 veľkosti 2.6”, no do rámu sa zmestia aj 29×2.6 palcov gumy, čo začína byť tiež akousi nepísanou normou.
Trek tiež rozšíril kompatibilitu s dlhšími teleskopickými sedlovkami. Veľkosti XS a S pojmú sedovku so zdvihom 100mm, medium a medium-large 150mm a všetky väčšie veľkosti dostanú 170mm zdvih.
Odkladací priestor vnútri rámu je naozaj veľmi úhľadný:
Príjemným a praktickým doplnkom je úložný priestor vo vnútri spodnej rámovej trubky. Vypadávacie dvierka tejto priehradky sú zároveň košíkom na fľašu podobne, ako to možno poznáte od konkurenčných bicyklov Specialized.
Bicykel je vybavený rolovacím puzdrom na náradie. Fuel EX je dostupný v hliníkovej aj karbónovej verzii, ktorá má z karbónu nie len predný trojuholník, ale aj zadnú stavbu. Karbónový rám má na spodnej časti ochranný štít
Knock Block systém zabráni, aby vám pri páde vidlica a páčky radenia poškriabali rám:
Každý rám tiež dostal systém Knock Block, ktorý fyzicky zabraňuje riadidlám, aby sa pretočili za určitý limit. To má ochrániť rám proti stretu s korunkou vidlice alebo naopak navrchu s páčkami radenia.
Tiež rýchlejšie nájdete správny smer a orientáciu riadidiel pri pádoch a neplánovaných výstupoch zo sedla. Na druhú stranu, to výrazne limituje orientáciu riadidiel pri ukladaní bicykla do kufru automobilu.
Rám má tiež trasovanie káblov Control Freak, ktoré je kompatibilné aj so systémom Di2, takže prípadný upgrade na elektronické radenie môže prebehnúť hladko a profesionálne. Všetky modely Fuel Ex sú, ako to je u Treku zvykom, chránené doživotnou zárukou.
Vnútorné vedenie káblov je úhľadné a kompatibilné s Di2:
Pruženie
Bolo trochu prekvapením, keď sa Trek začal zbavovať svojho známeho plávajúceho pruženia, ktorým bol známy už niekoľko rokov. Toto usporiadanie držalo tlmič medzi vahadlom a reťazovou vzperou, takže sa vôbec nedotýkal predného rámového trojuholníka.
S činnosťou zadnej stavby sa teda pohybovali priestorom oba konce tlmiča. Teraz vraj, kvôli zmenám v kinematike, už toto nie je nutné a tlmiče na nových bicykloch sú uchytené spodným koncom pevne k rámu.
Trek tvrdí, že tlmenie RE:aktiv a Thru Shaft (eliminácia tlakovej dusíkovej komory), prinášajú pruženiu jedinečné výhody:
Bez plávajúcej zadnej stavby môžu byť rámy tuhšie, zvýšila sa kapacita pre väčšie plášte bez stratách na výkone odpruženia.
Ak si však spomenieme, Full Float pruženie kázalo, jemný počiatočný chod, oporu v stredom zdvihu a hlboký pocit bezodného pruženia. Je teda zvláštne počuť, že aj keď sa Trek tohto systému zbavil, pruženie zostalo rovnako dobré. Prečo sa s tým teda unúvali? Jediným vysvetlením je asi stále sa zlepšujúca technológia a charakteristiky samotných tlmičov.
ABP alebo Active Braking Pivot je našťastie stále zachovaný, ide o čap oddeľujúci brzdu od reťazovej vzpery čím udržuje pruženie pri brzdení aktívne. Tento čap na prvý pohľad nie je vidno, keďže okupuje však rovnaké miesto ako os zadného kolesa.
Active Braking Pivot alebo skrátene ABP znižuje tuhnutie zadného pruženia počas brzdenia:
Vrcholové modely Fuel EX 9.8 a 9.9 sú obdarené tuhou vidlicou Fox 36, ktorá nabáda k naozaj agresívnej jazde. Zvyšok zástupu modelov je osadený vidlicami Fox 34, RockShox 35 Gold a Recon, takže tu nájdete vidlice aj pre pohodovejšie jazdenie a ľahšiu váhu.
Unikátny ventil tlmenia RE:aktiv nájdete všade okrem úrovní Fuel EX 5 a 7. Ten je navrhnutý tak, aby bol citlivý na začiatku zdvihu a uhol rýchlim nárazom, no zároveň poskytoval oporu v šliapaní automaticky, bez prepínania páčiek kompresie.
Zadná stavba je tiež celá zhotovená z karbónu, sedlové aj reťazové vzpery:
Od modelov 9.8 navrch sú tlmiče navyše obohatené o technológiu True Shaft. Trek natiahol piestnicu tlmiča naprieč celým telom tlmiča tak, že vychádza pri kompresii na druhej strane von. Tým sa mohla eliminovať kompenzačná dusíková komora a jej plávajúci ventil. Výsledkom je presnejšia reakcia tlmiča na pohyby vyvolané nerovnosťami.
Ženské modely
Trek tiež predstavuje plnú ponuku ženských modelov s dvoma vlastnými farebnými schémami, zníženou výškou rámu a širokým výberom veľkostí vrátane malej, ktorá bude mať na výber 27.5 a 29” kolesá.
Ceny a dostupnosť
Trek Fuel EX miery k zákazníkom ako trail, all-mountain a pre niektorých možno aj ako enduro stroj.
Cenovo sa Fuel EX pohybuje v rozhraní 2,099 € za najlacnejší EX 5 až po vrcholový model EX 9.9 X01 AXS za 9,099€. Nové bicykle budú k dispozícii od Októbra cez webové stránky a predajcov Trek.
Modely, ceny, špecifikácie
Trek Fuel EX 5
- Hliníkový rám 130 mm, radenie Shimano Deore M6000 – 10-speed, vidlica RockShox Recon RL 140mm, tlmič Fox Performance Float EVOL, kolesá hliníkové Bontrager
- Cena: 2 099 eur
- Celá špecifikácia
Trek Fuel EX 7
- Hliníkový rám 130 mm, radenie SRAM NX Eagle, 12-speed, vidlica RockShox 35 Gold 140mm, tlmič Fox Performance Float EVOL, kolesá Bontrager Line Comp 30
- Cena: 2 699 eur
- Celá špecifikácia
Trek Fuel EX 8XT
- Hliníkový rám 130 mm, radenie Shimano XT M8100, 12-speed, vidlica Fox Rhythm 34 140mm, tlmič Fox Performance Float EVOL, kolesá Bontrager Line Comp 30
- Cena: 3 199 eur
- Celá špecifikácia
Trek Fuel EX 8
- Hliníkový rám 130 mm, radenie SRAM GX Eagle, 12-speed, vidlica Fox Rhythm 34 140mm, tlmič Fox Performance Float EVOL, kolesá Bontrager Line Comp 30
- Cena: 3 199 eur
- Celá špecifikácia
Trek Fuel EX 9.7
- Karbónový rám OCLV Mountain 130 mm, radenie SRAM NX Eagle, 12-speed, vidlica Fox Rhythm 34 140mm, tlmič Fox Performance Float EVOL, kolesá Bontrager Line Comp 30
- Cena: 3 899 eur
- Celá špecifikácia
Trek Fuel EX 9.8
- Karbónový rám OCLV Mountain 130 mm, radenie SRAM GX Eagle, 12-speed, vidlica Fox Performance 36 140mm, tlmič Fox Performance Float EVOL, kolesá Bontrager Line Carbon 30
- Cena: 5 499 eur
- Celá špecifikácia
Trek Fuel EX 9.9
- Karbónový rám OCLV Mountain 130 mm, radenie SRAM X01 Eagle, 12-speed, vidlica Fox Performance 36 140mm, tlmič Fox Factory Float EVOL, kolesá Bontrager Line Carbon 30
- Cena: 7 499 eur
- Celá špecifikácia
Trek Fuel EX 9.9 X01 AXS
- Karbónový rám OCLV Mountain 130 mm, radenie SRAM Eagle AXS, 12-speed, vidlica Fox Performance 36 140mm, tlmič Fox Factory Float EVOL, kolesá Bontrager Line Carbon 30
- Cena: 9 099 eur
Trek Fuel EX 9.9 XTR
- Karbónový rám OCLV Mountain 130 mm, radenie Shimano XTR M9100, 12-speed, vidlica Fox Performance 36 140mm, tlmič Fox Factory Float EVOL, kolesá Bontrager Line Carbon 30
- Cena: nie je uvedená
Trek Fuel EX AL Rám
- Cena: 1 749 eur
- Celá špecifikácia
Trek Fuel EX Carbon Rám
- Cena: 3 299 eur
- Celá špecifikácia
Vaše komentáre