Nový Trek Domane 2020 je už iba na diskoch a v ráme má úložný priestor (detaily, foto, ceny)
Najnovší model Domane od Treku dostal nastaviteľnú vrchnú rámovú trubku postavenú na systéme IsoSpeed predstavenom prvýkrát na modeli Madone. K tomu navyše viac miesta pre širšie plášte a úhľadný úložný priestor.
Detaily Trek Domane 2020
- Vynovený systém IsoSpeed
- Priestor pre 38mm plášte
- Možnosť inštalácie blatníkov
- Integrovaný úložný priestor
- Vnútorné vedenie káblov
- T47 závitový stred
- Modely už nebudú rozdelené na ženské a mužské
- Všetky továrenské bicykle majú pohodlnejší vytrvalostný posed H2
- Iba kotúčové brzdy
Modely začínajú na cenovke 2 299 eur za verziu osadenú radou Shimano Tiagra, ale cena a výbava stúpa až na sumu 11 299 eur za najvyšší model.
Krátka história IsoSpeed
Pôvodná verzia vytrvalostného modelu Domane prišla na trh v roku 2012 a Trek vtedy prvý krát predstavil technológiu IsoSpeed decoupler (rozpájač).
IsoSpeed pridal do rozhrania medzi sedlovou a vrchnou trubkou čap, ktorý udržuje dve inak nespojené trubky na tom správnom mieste a dovoľuje sedlovej trubke voľne sa prehýbať po celej dĺžke pre nárazov od vozovky. Táto technológia si medzičasom našla cestu aj na aero model Madone a Horský bicykel ProCaliber.
Hoci ako samotný bol prvý IsoSpeed pôsobivý, v rámci celku bol často kritizovaný za kombináciu mäkkého zadku s nepomere tvrdým predkom bicykla.
Druhá generácia Domane z roku 2016 bola obohatená o obdobný systém v hlavovej trubke, kde dovoľoval priehyb stĺpiku vidlice spolu s vrchnými ložiskami hlavového zloženia. K zadnému „pruženiu“ bola tiež pridaná možnosť jemne do nastaviť úroveň prehýbania.
Rovnaké dvojité odpruženie si minulý rok našlo cestu aj na model Madone, no nastavovacia časť systému IsoSpeed bola premiestnená zo sedlovej trubky na vrchnú rámovú. Navyše rozhranie medzi trubkami bolo vyplnené elastickým “tlmičom”. Práve túto najnovšiu iteráciu teraz adoptuje aj tretia generácia Trek Domane.
Komfort je prioritou
Domane bol vždy o pohodlí a nový rám SLR je údajne tým najpohodlnejším s 27% nárastom poddajnosti, oproti odchádzajúcemu rámu USP. Cenovo orientované rámy SL, ktoré majú nastavovanie IsoSpeed stále na sedlovej trubke majú približne rovnakú úroveň poddajnosti ako ich minuloročné verzie.
SLR systém s nastavovaním na vrchnej rámovej trubke je možné nájsť pod vypadávacím panelom a následne odhaleným posúvačom citeľne zmeniť charakter jazdy.
Každá veľkosť má údajne do rámu navrhnutú špecifickú úroveň poddajnosti rôznymi rozmermi systému IsoSpeed a vrstvením karbónu. Rám je možné zvoliť vo veľkostiach 44 – 62 cm.
Podobne ako na odchádzajúcej generácii, predné odpruženie nie je nastaviteľné. Bicykel má však rovnaké riadidlá vyplnené elastomérom IsoCore pre lepšie pohlcovanie vibrácii.
Dámske rámy zanikajú
Opúšťa žensky špecifické osadenia a nový Domane jednoducho určuje všetkým ľudom. Rôzne potreby ľudí Trek uspokojuje širokým výberom veľkostí.
Zdá sa, že podobnou cestou sa vyberá aj konkurenčný Specialized, ktorý zavrhol Model Amira v prospech univerzálnej platformy Tarmac už v roku 2017.
Všetky továrenské bicykle Domane tretej generácie majú vytrvalostný posed H2 so stredným H1.5 ponúkaným iba v rámci zákazkového programu Project One. Trek pre model Domane úplne zrušil agresívny posed H1.
Všetky továrenské bicykle Domane tretej generácie majú vytrvalostný posed H2. Strednú verziu H1.5 predstavenú s novým Madone bude Trek ponúkať iba v rámci zákazkového programu Project One.
Trek pre model Domane úplne zrušil agresívny posed H1 a v číslach to znamená zhruba o 3 cm nižšie položené riadidlá, dlhší dosah a agresívnejší hlavový uhol. Mimo tohto zostáva geometria Domane rovnaká.
Rám Domane SLR vraj váži 1335g (bez špecifikovanej veľkosti) vrátane príslušenstva. Rám SL by mal vážiť iba o 30g viac, teda 1365g. To znamená nárast zhruba o 200g oproti predošlému bicyklu. Nie je jasné či sa tento nárast týka iba SLR rámu s novým usporiadaním IsoSpeed alebo aj rámu SL.
Aero rámy pre všetkých
Bicykel na seba očividne berie dizajnovú podobu aero zameraného modelu Madone. Každá trubka rámu sa zmenila, aby dohromady utvorili oveľa rýchlejší celkový produkt.
Aby sme to dali do kontextu, Trek tvrdí, že výsledky namerané v aerodynamickom tuneli a prepočítané na čas, znamenajú úsporu až jednu minútu počas hodinovej jazdy. Ak to je pravda, nový Domane je tak rýchly, že dokáž vrátiť čas.
Popri prepracovaných profiloch trubiek rám teraz schováva aj väčšinu káblov a hadíc. Tie opúšťajú riadidlá tesne pri predstavci a následne nasmerované za hlavovú trubku, kde na vrchu vstupujú do rámu. Týmto sa vraj znížil odpor vzduchu, no najme krásne upratal kokpit.
Popri mnohých nových bicykloch prichádzajúcich s kompletne plnou integráciou káblov a hadíc, ktoré nikdy nevidia svetlo sveta je prekvapivý tento polo tradičný postup.
Na druhej strane umožňuje výmenu komponentov kokpitu podľa vlastnej chuti, čo môže byť pre užívateľov iba výhodou. Tiež to znamená jednoduchšie rozloženie pri častom cestovaní.
Bicykel zdedil po modeli Madone tiež nový typ sedlovky. Tá sa nenavlieka na sedlovú trubku, ale vsúva do jej vnútra a to na rámoch SLR aj SR. Na výber sú dve možnosti s rôznymi odsadeniami.
Už iba disky
Nech im je zem ľahká. Ráfové brzdy už na Treku Domane nenájdete.
Nový Domane je postavený výhradne pre kotúčové brzdy. Nebazírujeme na tom nakoľko ide o toľko krát prepranú tému a neustupujúca dominancia kotúčových bŕzd sa už asi nedá zastaviť.
Nejde náhodou o gravel bicykel?
Pre veľký záujem všetkým cyklokrosárom a gravelistom, v novom ráme sa zväčšil priestor pre plášte do veľkosti až 38mm. Toto je papierovo udávaná veľkosť podľa štandardu Iso, čo znamená s ďalšími 4mm rezervného miesta okolo plášťa, takže pravdepodobne bude možné osadiť ešte väčšie plášte.
Bicykel má stále schované nadstavce pre blatníky ako to bolo aj na predošlom bicykli. S nimi nainštalovanými sa zmenší maximálna šírka plášťov na 35mm. Je len veľmi málo tak prvotriednych bicyklov s miestom pre blatníka a Trek si zaslúži potlesk za to, že od nich neupustil. Bicykle sú však štandardne osadzované 32mm plášťami, s výnimkou pretekársky zameraného SLR 9 eTap, ktorý prichádza s 28mm plášťami.
BB90 je mŕtve, nech žije T47
Jedna z vecí, ktorá bude veľmi zaujímať najmä mechanikov je pochovanie lisovaného stredu BB a adopcia závitových misiek T47. Tieto stredy boli prvý krát predstavené ako kolaborácia medzi značkami Argonaut a Chris King v roku 2015.
Tieto veľké misky, do ktorých sa vojdu osi kľúk s priemerom 30mm, nedávno prevzal cyklokrosový Trek Crockett. Dúfame, že tento trend bude pokračovať naprieč ponukou Treku aj ostatných značiek.
Vstavaná desiatová škatuľka
Nový Domane sa vraj dá používať ako ešus! V spodnej rámovej trubke nájdete pod vypadávacími dvierkami dutinu pre náradie, CO2 bombičky, montpáky a náhradnú dušu.
Malá taštička navrhnutá na to, aby tieto veci uskladnila sa dodáva s každým bicyklom, no náradie si musíte zakúpiť zvlášť.
Úrovne výbavy Trek Domane 2020
Modely začínajú na cenovke 2 299 eur za verziu osadenú radou Shimano Tiagra, ale cena a výbava stúpa až na sumu 11 299 eur za najvyšší model.
Zaujímavé je, že Trek zatiaľ neponúka žiadne jednoprevodníkové osadenia. S tým, ako schopný by mal tento bicykel byť aj mimo hladkých asfaltových ciest, pri myšlienke na moderné jednoprevodníkové systémy, pre cestné bicykle by mal byť Domane ideálny kandidát.
Ako je v Treku zvykom, nový Domane je tiež súčasťou programu Project One pre tvorbu zákazkovo stavaných bicyklov. Z tohto programu však boli vypustené súpravy Campagnolo, ktoré sa netešili veľkej popularite.
Modely a ceny Domane 2020
Trek Domane SL4
Cena: 2 299 eur
Trek Domane SL5
Cena: 2 699 eur
Trek Domane SL6
Cena: 3 599 eur
Trek Domane SL7
Cena: 5 599 eur
Trek Domane SL7 eTap
Cena: 5 799 eur
Trek Domane SLR6
Cena: 6 099 eur
Trek Domane SLR7
Cena: 6 999 – 7 599 eur
Trek Domane SLR7 eTap
Cena: 7 799 eur
Trek Domane SLR9
Cena: 11 099 eur
Trek Domane SLR9 eTap
Cena: 11 299 eur
Vaše komentáre