Test: Santa Cruz Bronson CC X01+ Reserve
Verdikt: Perfektne postavený všestranný horský bicykel schopný zdolať všetko od čiernych zjazdových trailov po celodenné výlety.
Plusy: Dobrý výkon v agresívnom teréne. Doživotná záruka na rám. Karbónové kolesá Santa Cruz sú excelentné.
Mínusy: Cena, samozrejme. Plášte 2.6 sú zraniteľné a jazda na nich je vágna. Konvenčnejšie 2.5/2.4 s dobrou oporou v stenách sú doporučené pre tvrdšie jazdenie.
Kúpte ak: Chcete bicykel, ktorý zvládne skutočne všetko.
Santa Cruz prerobil svoj model Bronson so 150mm zdvihu po vzore väčšieho súrodenca Nomada, enduro a freeride legende so 170mm zdvihu. Jeho charakterom to poriadne zakývalo a nový rám a odpruženie prechádza terénom viac ako tank a menej ako balerína.
S tuhými a ľahkými karbónovými kolesami z dielne Santa Cruz však bicyklu dokázali vrátiť dostatočnú dávku obratnosti a odozvy, aby opäť zapadol do stredu všetkých jazdných kategórii, verný nálepke All-Mountain.
Rám
Bronsom zdielaním svojej DNA s Nomadom posunul vrchné vahadlo dozadu rámu, zadná stavba dostala plné trojuholníky na oboch stranách pre vysokú tuhosť a rozdelená sedlová trubka s dutinou pri strede šliapania dáva priestor pre prácu spodnému vahadlu tlmiču.
Vizuálne aj pocitovo sa váha posunula nadol a do stredu rámu.
Bronson má oproti Nomadu o pol stupňa strmší hlavový uhol a sedlová trubka je strmšia zhruba o stupeň. Hodnoty dosahu aj rázvoru kolies sú však rovnaké (460mm a 1215mm vo veľkosti L). S offsetovou podložkou v uchytení tlmiča možno dodatočne meniť geometriu a bicyklu ešte viac znížiť uhly aj výšku stredu.
Na ráme nájdete gumené chrániče proti retiazke, klasické šróbovacie misky stredu šliapania a ďalší gumový chránič v dolnej časti rámu pre odrážanie odletujúcich kameňov.
V zadnej stavbe je miesto až pre masívne 27,5×2,8” plášte a v prednom trojuholníku zas dosť miesta pre košík a fľašu. Rám je okrem prémiového kompozitu “CC” ponúkaný aj s lacnejším “C” karbónom alebo v hliníkovej verzii.
Komponenty
O radenie sa stará plán zostava SRAM X01 a brzdy sú naše obľúbené SRAM Code RSC. 800mm široké karbónové riadidlá pochádzajú tiež z rúk Santa Cruz a k vidlici ich drží 50mm predstavec Race Face.
160mm vidlica Fox 36 Float Performance Elite GRIP2 nemá len pôsobivé meno, ale aj výkon. Konzistencia tlmenia a kontrola jazdy je vynikajúca. Testovaný bicykel mal okrem “štandardnej” výbavy aj dodatočné karbónové kolesá Santa Cruz Reserve, ktoré sú o dosť drahšie, no tiež o dosť ľahšie než sériové Race Face ARC. Ako kompenzáciu vysokej ceny ju ich však chráni doživotná záruka, rovnako ako rám. V šírke “+”, na ktorej sme jazdili majú karbónové ráfy vnútornú šírku 37mm, vďaka čomu sú 2,6” plášte extra nadýchané.
Jazda
Bronson je bicykel, ktorý sa dá ľahko podceniť, no čím viac na ňom jazdíte a skúšate nové extrémy, tým viac si získa váš rešpekt. 460mm dosah a 65.5 stupový hlavový uhol či 75,5 stupňový sedlový uhol nie sú nič radikálne, obzvlášť v porovnaní s takým Yeti SB150, ktorý sme tiež testovali.
V porovnaní s predošlými generáciami VPP systémov pruženia, sa spodné vahadlo tak nezaťahuje pri šliapaní, ktoré je teraz prirodzenejšie a jeho činnosť jazdec nevníma, čo je pozitívna zmena. Guľôčkové ložiská v bodoch uchytenia tlmiču robia zadnú stavbu ešte mobilnejšou, čo cítiť pri pokusoch šprintovať zo stoja.
Čím viac na Brnosonovy jazdím tým viac ma prekvapuje čo všetko zvládne. Ľahké kolesá rýchlo akcelerujú a široké plášte si nájdu trakciu aj na strmých koreňmi posiatych výšlapoch.
Neutrálne charakteristiky odpruženia a strmý sedlový uhol rovnako pomáhajú a Santa sa vyškriabal na vrch každou cestou, ktorú som našiel, aj takou, na ktorú som si predtým netrúfol.
Pri váhe pod 14 kg a hladkým chodom zadnej stavby vás Bronson s radosťou prevezie aj medzi tými extrémnejšími časťami vašej jazdy a to po celý deň. Ak by bola ochota pruženia na obtiaž, vždy sa dá siahnuť po páčke na boku tlmiča.
Bronson nie je až tak úderný ako 5010 s jeho vrchne uchyteným tlmičom, no stále je obratný, skákavý a bude vás prosiť o každý odraz do vzduchu a poriadne opretie sa do všetkých klopeniek.
Mierne progresívny chod pruženia neustále dáva najavo, čo sa pod zadným kolesom deje bez toho, aby ste stratili cit v nekonečnom zdvihu tak, ako sa to môže stať na Nomadovy. Pokúsil som znížiť tlak a pridať trochu tlmenia kompresie pre trochu tuhší pocit pri šliapaní a viac využíval plný zdvih a musím povedať, že Santa Cruz má oveľa neutrálnejšie pruženie ako spomínaný Yeti a Fox X2 a odpustí viac nepresnosti v nastavení.
S tuhým rámom, dobre zvolenou vidlicou a 2,6” plášťami sa bicykel nedostával do problémov, no v niektorých momentoch sa veľkoobjemové plášte zvyknú nečakane odrážať do rôznych smerov. So širokými dobre pružnými ráfmi však výborne prepájajú drifty medzi zákrutami a perfektne udržujú rýchlosť hrbolami.
Kvôli tenkým stenám však musíte precízne zvoliť tlaky tak, aby sa udržala rovnováha medzi komfortom a ochranou pred precvaknutím alebo vyzutím. Pre pokročilejších jazdcov, ktorý jazdia útočne alebo majú jednoducho radi komunikatívnejší bicykel by bola lepšia voľba plášťov 2.4”-2,5” na 30mm ráfoch.
Vaše komentáre