Test: Specialized Turbo Levo FSR Comp CE 6Fattie
BikerLevo u nás pobudlo približne šesť mesiacov a za ten čas som sa naučil ignorovať pohľady hejterov, užíval som si energiu, ktorú som mal navrchu kopca a zmenil som pohľad na to, čo sa dá na elektrobiku dokázať cestou dole z neho. Riešil som jednu roztrhnutú a aj tak skákajúcu reťaz, zavzdušnenú zadnú brzdu aj netesniacu sedlovku.
Tento bicykel však pre mňa zostáva naďalej jedným z najlepších e-MTB-čiek na trhu a jedno z tých, ktoré by som odporúčal vyskúšať si aspoň na hodinku všetkým zarytým odporcom elektromotorov.
Je až zarážajúce, koľko vecí trafil Specialized už v zárodku rozvoja tejto kategórie absolútne presne a že Levo FSR aj do sezóny 2018 vstupuje ako plnohodnotný konkurent napriek tomu, že za tie roky nezmenilo takmer nič. Tu je malé zhrnutie polroka registrovaného partnerstva s Levom.
3 veci, ktoré sa mi páčili
Absencia displeja – Niežeby som sa hanbil za to, že jazdím na elektrobiku, ale chcem, aby vyzeral čo najviac ako obyčajný bicykel. Absencia veľkého displeja na rajdoch s trčiacimi káblami tomu výrazne pomáha. Niekomu možno chýba, mne rozhodne nie.
Plusové kolesá – Doteraz si pamätám, ako sme sa na predstavovacom evente blbo uškŕňali nad kolesami. Specialized bol pritom svetelné roky pred ostatnými. Plusy sú na elektrobike tým správnym riešením a čoskoro ich začali používať všetci.
Appka Mission Control – Jedným z najväčších predajných argumentov, ktorými môže Levo zaujať oproti konkurencii, je smartfónová aplikácia, ktorá umožňuje priamo počas jazdy naladiť rôzne stupne podpory aj optimalizovať výkon motora tak, aby ste prišli až tam, kam potrebujete. Používal som ju často.
3 veci, ktoré mohli byť lepšie
Zbytočne široké plášte – Trojpalcové plášte boli rozhodne o osem levelov inde oproti klasickým úzkym, no po tom, ako som jazdil na niekoľkých tohtoročných elektrobikoch s 2,6- až 2,8-palcovými plášťami, držia rovnako dobre, no sú stabilnejšie. Specialized to vie a na rok 2018 ich obúva tiež.
Skákajúci pohon – Počas testovania som mal problém s preskakujúcou reťazou. Bike bol aj v servise a nikto mi nevedel povedať, čo to spôsobuje – reťaz bola nová, kazeta nie taká opotrebovaná, radenie nastavené a pätka rovná. Odporúčanie bolo „nedupať tak do tých pedálov“. Možno by tu pomohla niektorá zo sád špecificky dimenzovaných na elektrobiky.
Menšia batéria – Specialized ako jeden z mála výrobcov osádzal lacnejšie úrovne výbavy batériami s nižšou kapacitou – v tomto prípade 460 Wh oproti 504 Wh, ktoré sú dnešným štandardom. Výmena za lepšiu by pritom stála niekoľko stoviek eur. Našťastie, na sezónu 2018 už majú všetky modely Levo rovnako veľké batérie.
3 veci, ktoré som sa naučil o elektrobikoch
Treba vedieť radiť a brzdiť – Za plného ťahu by sa nemalo radiť ani na obyčajnom bicykli a nadľudský výkon motora môže napáchať na pohone veľké škody, ako demonštroval pánko z maratónu. Myslieť tiež treba na brzdy, ktoré sú poväčšine dizajnované na moderné trailbiky vážiace do 15 kíl. Aj keď sú dostatočne silné, rýchlejšie sa prehrejú.
Skákať nie je ťažké, no iné – Zotrvačnosť ťažkého bicykla má za následok, že na skoky netreba ísť rýchlejšie, práve naopak. Najmä na dropoch nie je problém zaletieť ďaleko za dopad, musel som si preto dávať pozor. Je tiež trochu ťažšie ukorigovať smer letu, no zároveň nejde o nič nezvládnuteľné.
Firmvér dokáže urobiť veľa – Približne v polovici môjho spolužitia s Levom vyšiel nový firmvér, ktorý som dal do biku nahrať. Podstatne zlepšil kedysi lenivejší nástup sily motora a rozdiel bol naozaj citeľný. Motor sa dal navyše ďalej ladiť prostredníctvom apky. Pri kúpe preto netreba pozerať len na samotné čísla. Veľmi záleží na vyladení motora a to sa líši od výrobcu k výrobcovi.
3 najzábavnejšie zážitky
Keď som bol donútený Levo požičať pánovi zodpovednému za vyznačenie trate maratónu, ktorý nikdy predtým na elektrobiku nesedel. Dával som mu ho so slovami, že určite roztrhne reťaz. Do polhodiny bola reťaz na dve časti. Ako bonus upiekol zadnú brzdu, lebo radiť v plnom záťahu motora a brzdiť 23-kilový bicykel celou cestou dolu kopcom je štýl.
Keď mi vo vinici pri vykladaní bicykla z auta vypadla nabíjačka. Bolo to blízko farmy, kam ju priniesol niekto okoloidúci. Odložili ju zatiaľ k ovečkám do stajne a napriek tomu, že som sa ju snažil čo najlepšie umyť, ešte pri vracaní bicykla o pár mesiacov neskôr jemne páchla po baranej riti. (Sorry.)
Keď som pri fotení opakovane skákal menší drop a pristavil sa pri nás bikerský párik. Počkali si, kým skočím, chalan zhodnotil, že: „Tak my radšej ideme.“ A odišli. Dodnes neviem, či to bolo z uznania alebo zo znechutenia.
Viac informácií na webe www.specialized.com
Vaše komentáre