Test: Dámsky Scott Contessa Spark 910
Verdikt: Schopný, celoodpružený bicykel s nízkym zdvihom, ktorý je efektívny a živý.
Plusy: Komunikatívne ovládanie, výborná výbava.
Mínusy: Vysoká cena, nie je tak univerzálny ako sa snaží naznačiť marketing.
Kúpte ak: Chcete bicykel zameraný na rýchlosť s bohatou spätnou väzbou od terénu.
Scott Contessa Spark 910 má karbónový rám, 29” kolesá, pretekársku DNA a je vraj pripravený na každý trail. Contessa je ženská rada bicyklov od Scottu a väčšina z nich je založená na unisexových rámoch so špecificky ženskými komponentami.
Produktová rada Spark je široká a pojíma všetko od pluskových trailbikov až po XC závodné bicykle, na ktorých vyhráva Nino Shurter Svetové Poháre a Šampionáty. Toto zameranie na závodenie je citeľne poznať vo všetkých bicykloch nesúcich meno Spark.
Spark 910 kombinuje vynaliezavosť pretekárskeho dizajnu s pohodlnejším osadením navrhnutím pre maratóny a lesné traily. Vznikol tak trailový bicykel so 120mm zdvihu, ktorý lieta po singletrackoch, vyšprintuje každý výšlap a tancuje dolu zjazdmi. Sľubuje, že zvládne všetko, no Sparkovo srdce zostáva naklonené jeho pretekárskym koreňom. Minimálne oveľa viac, ako niektoré ostatné bicykle z trailovej kategórie.
Navyše, hoci Scott nazýva farebnú schénu čierna/fialová, je rozhodne oveľa bližšie ružovej, čo je na ženskom bicykli mierne faux pas.
Geometria
Spark aj Contessa Spark zdieľajú ten istý rám rady 910 s tuhým karbónovým hlavným trojuholníkom a hliníkovou zadnou stavbou.
Spark má v 29” verzii hlavový uhol 67,2°, čo je relatívne štandardná hodnota v dnešnej dobe. Uhol sedlovej trubky je 73,8°, čo je opäť priemerná hodnota.
Scott navrhol naozaj tuhý rám skombinovaný s efektívnym systémom odpruženia vďaka čomu Contessa Spark 910 fantasticky šliape do kopca. Ostré zákruty zarezané do strmých svahov nie sú žiadnym problémom vďaka rýchlim reakciám riadenia a okamžitému prenosu síl.
Odpruženie
Jedným z hlavných elementov Scott bicyklov, vrátane Contessa Spark 910 je TwinLoc technológia. Ponúka diaľkové ovládanie páčkou z riadidiel, ktoré kontroluje chod tlmiču aj vidlice zároveň.
TwinLoc systému sekunduje exkluzívny tlmič Fox Nude EVOL, ktorý vyrába Fox iba pre bicykle Scott. Vpredu sa stará o pruženie Vidlica FOX 34 Float Performance so zdvihom 120mm. Na bicykli tejto cenovej kategórie by sa lepšie vynímala vidlica rady Performance Elite, alebo aj Factory verzia ponúkajúce kontrolovanejšie tlmenie a vačšiu citlivosť oproti základnej variante osadenej na tomto bicykli.
Tlmič má tradične 3 nastavenia, no stredná poloha zároveň redukuje zdvih na 85 mm zdvihu. Na vidlici ide o klasické 3 úrovne tlmenia kompresie.
Stredné nastavenie tlmiča so zdvihom 85mm je ideálne na pokorenie technických výšlapov, kde je potrebná trakcia a priľnavosť, ale je nutné obmedziť pohupovanie pre stabilný pohon bicykla a vždy predvídateľnú geometriu rámu.
Scott nepoužil čap pri ose kolesa na zadnej stavbe a namiesto toho navrhol sedlové vzpery dostatočne flexibilné vo vertikálnom smere nahradzujúce jeho funkciu. Toto riešenie prináša nižšiu váhu, vyššiu tuhosť a menej starostí so servisom. Na druhej strane, zadná stavba je stále akoby pod napätím, s presným chodom, ktorý dáva jazdcovi vždy vedieť koľko zdvihu používa. Takáto jazda, bohatá na spätnú väzbu nie je pre každého.
Ak sa však opriete do pumpovania terénu, Spark vás ocení prívalmi akcelerácie a túto zľahka nadobudnutú rýchlosť si udržíte preletením po vrcholkoch nerovností, kameňov a koreňov.
Veľké kolesá v tomto hrajú rámu výborne do kariet, zachovávajú hybnosť, nestrácajú trakciu a v zákrutách výborne držia zvolenú trajektóriu. Týmito vlastnosťami Spark vytvára stabilnú a na pocit až podozrivo rýchlu jazdu.
Komponenty
Maxxis Forekaster sú opisované ako agresívne cross-country plášte a fungovali dostatočne dobre na suchých aj vlhkých koreňoch v mieste kde sme Spark testovali. Tučné bočné štuple dodávajú zatáčaniu povzbudivé úrovne trakcie.
Ak však chcete dostať v technickom teréne zo Sparku čo najviac, budete k tomu pravdepodobne potrebovať robustnejšiu vzorku na prednom plášti. Našťastie sú kolesá aj plášte už pripravené na bezdušové jazdenie, takže možnosť získať viac priľnavosti nie je ďaleko.
Dvanásťrýchlostné radenie obstaráva SRAM GX Eagle so širokou kazetou 10-50 zubov. Môj názor, že bicykel je orientovaný viac na XC a závodenie potvrdzuje aj 32 zubový prevodník vhodnejší viac pre šliapanie vo vysokých frekvenciách ako pomalé motanie a relax v prírode. Veľkosť prevodníka je však individuálnou voľbou a jeho výmena je bežná a nenákladná.
Čo sa týka kokpitu, 720mm široké riadidlá sú na moderný trail bicykel už málo a na niektorých zjazdoch sú trochu vratké. Predstavce sú špecifické pre veľkosti bicykla s dĺžkou 50mm na veľkosti “S”, 60 mm pre “M” a 70mm pre veľkosť “L”. Brzdy Shimano SLX majú dostatok brzdnej sily pre trailové jazdenie a dodávajú ju hladko a plynule. Pri naozaj strmých a dlhších zjazdoch začínajú už mierne zaostávať.
Teleskopická sedlovka je nevyhnutnosťou na modernom trail biku a našťastie začína byť stále populárnejšia aj na XC bicykloch. Nie je teda prekvapením, že na Sparku v tejto cenovej skupine nájdeme sedlovku Fox Transfer.
Tá ponúka vo veľkosti “S” zdvih 100mm a vo veľkosti “M” a “L” 125mm. To je relatívne obmedzená miera zníženia sedla a osobne by som ocenila viac. Na všeobecné jazdenie a trail centrá je to však dostatočné. Možno práve kvôli nízkemu zdvihu Scott priložil na uchytenie sedlovky rýchloupínak, nie jednoduchú objímku.
Hoci TwinLoc je výborný doplnok, spolu s páčkami radenia, brzdovými pákami a ovládaním sedlovky riadne zapratali riadidlá a chvíľu trvá, kým si zvyknete ovládať všetky funkcie bicykla bez toho, aby ste ich hľadali. Po chvíli sa však stane plynulé stláčanie všetkých ovládacích prvkov súčasťou jazdenia a umožňuje bicykel využiť na plný potenciál.
Jedna maličkosť, ktorú ešte treba brať do úvahy je, že Scott vymenil skrutky na ráme a komponentoch z šesťuholníkových na typ Torx. Je teda nutné mať na cesty zbalený multiklúč, vybavený aj touto hlavicou.
Jazdné dojmy
Keďže Scott tento bicykel prezentuje ako univerzálnu trail kategóriu, vzala som ho do mojich miestnych lesov, nedočkavá ako sa bicykel s nižším zdvihom popasuje s traťami, ktoré som zvyknutá jazdiť na enduro bicykli.
Strmé a technické pasáže boli žiaľ mimo schopností Sparku, ktorý podo mnou citeľne znervóznel. Po presunutí na plochejší, vlnitý singletrack sa Spark začal cítiť ako doma.
Počas svižných cross-country výletov sa však spomínaná nervozita premenila na obratnosť komunikatívnosť a okamžitú reakciu na každý váš impulz. Contessa Spark 910 nie je univerzálny stroj, ktorý zvládne všetko, tak ako tvrdí Scott, ide však o úžasne rýchly bicykel pre tých, čo radi makajú.
Ľudia, ktorí si chodia vyšliapať na bicykel dušu na dlhé jazdy a chcú precítiť terén pod sebou budú tento bicykel zbožňovať. Zatlačte na pílu a bicykel na singletracku krásne ožíva. Naopak, tí čo majú radšej komfort, pohodu, alebo dúfajú v univerzálny bicykel, ktorý ich podrží pri zdolávaní nových technických prekážok budú pravdepodobne mierne sklamaný.
Vaše komentáre