Test: Specialized Chisel Expert 1X
Verdikt: Bleskovo rýchly stroj aj cez náročný terén, ktorý však nebude pre tých, čo si zakladajú na vysokých wattoch
Plusy: S tak ľahkým bicyklom je stúpanie a akcelerácia okamžitá a takmer nevyžaduje námahu. Poddajný rám a kolesá napomáhajú trakcii v rozbitom teréne.
Mínusy: Tí, čo sú posadnutí tuhosťou nebudú fanúšikmi pružného rámu, mäkkých kolies a približného navádzania dolu trailom bez teleskopickej sedlovky. Bicykel spadá iba do kategórie XC a nikam inam.
Kúpte ak: Ak preferujete minimalistické a ľahké bicykle.
Specialized berie Cross Country závody veľmi vážne a hoci väčšinu pozornosti strhol nový celoodpružený Epic, Chisel je ďalší super rýchly prírastok do rodiny.
Zaujímavé je, že táto rýchlosť prichádza najmä z konštrukčných technológii rámu namiesto komponentov a tak vytvára naozaj old-schoolový image rýchleho bicykla.
Je do očí bijúce ako tenký a minimálistický je rám. Vrchná trubka prechádza zo štvorcového do oblého v jemných krivkách, zatiaľ čo okrúhla spodná trubka smeruje priamo do klasického závitového stredu namiesto press fitt stredu.
Obe zadné vzpery nemajú klasickú priečnu výstuhu a ich zakrivenie prispieva k ohybnosti rámu. Vnútorné vedenie radenia a brzdy vychádza z malej diery v spodnej trubke. Kolesá držia šróbovacie osky pre spoľahlivé spojenie a minimálnu váhu.
Komponenty
Specialized zaodel Chisel do radenia 1×11 GX od sramu. Kľuky a prevodník sú však značky RaceFace s integrovaným prevodníkom (bez unášača). Tí, ktorí naozaj naháňajú váhu môžu ešte nahradiť ťažšiu kazetu PG-1130 niečím od Shimana alebo SunRace.
Vidlica RockShox Reba 2018 nedostala zamykanie z riadidiel, ale jednoduchšiu a ľahšiu páčku priamo na vidlici. Tento konkrétny model má v cene aj brzdy SRAM Level TL. Okrem najnutnejších komponentov nemá Chisel nič navyše a šetrenie váhy je vidno skoro všade. Aj predné koleso má iba 24 špicov.
Na jednom mieste našťastie gramy zbytočne nešetrili, nové ráfy od Specialized majú poctivých 25mm vnútornej šírky, takže sú vhodné aj pre moderné širšie plášte a zdôrazňujú komfort a trakciu. Nová zmes GRIPTON na plášťoch specialized má veľmi poddajnú konštrukciu a Fast Trak vzorka má oveľa viac priľnavosti ako by vás možno napadlo pri pohľade na jej nízky profil. Trochu zastaralo pôsobí 100mm predstavec a tenučká 27.2 mm sedlovka.
Dojmy z jazdy
Poddajný je slovo, ktoré perfektne vystihuje charakter tohto bicykla. Nemyslím tým mäkko a ústupčivo, ale ako pružina, ktorá vloženú energiu vracia naspať. Jazda je podobná titanovým rámom alebo super tenkých oceľovým rámom minulosti.
Celý bicykel pod váhou jazdca pracuje už pri tvrdom zošliapnutí pedálov. Nielen zadná stavba, ale aj predný trojuholník, pokiaľ zapájate aj ramená a ruky.
Pri takomto popise by mnoho wattovo posadnutých pretekárov bicykel okamžite zvrhlo. Možno aj štandardnejší jazdci, ak by sledovali prehýbanie rámu pri jazde zozadu. To ani nehovoríme o až tekutom pocite v riadidlách a kolesách, ktoré si vyberajú tak trochu vlastnú dráhu namiesto tej, ktorú máte na mysli vy.
Chisel však akceleruje s šokujúcou rýchlosťou a energiu, ktorú rám absorbuje pri zabraní do pedálu okamžite vráti naspať. Prehýbaním rámu, kolies a pneumatík bicykel nájde vždy tú správnu medzeru, kam ustúpiť pred hrboľmi tak, aby poskytol jazdcovi fantastickú priľnavosť, s ktorou sa tuhšie bicykle nemôžu zrovnávať.
To platí aj v zákrutách a vďaka XC kokpitu a ohybu komponentov je oveľa ťažšie dosiahnuť limity priľnavosti pneumatík a tak môžte lietať plnou parou zo zákruty do zákruty.
Spôsob akým Chisel vstrebe otrasy či už od trepania od malých kameňov, alebo poriadnymi údermi koreňov a balvanov znamená, že prechádzate terénom s konštantou rýchlosťou pripomínajúcou pluskové plášte, alebo e-bike. To ho zároveň robí veľmi pohodlným na dlhé trate, takže čím viac na ňom jazdím tým tento bicykel viac zbožňujem.
Vaše komentáre