Test: GT Zaskar Expert
Legenda pokračuje
Model GT Zaskar v sebe odzrkadľuje viac ako 25 rokov vývoja a zároveň sa môže pochváliť naozaj bohatou a úspešnou históriu. Nová verzia tak má pred sebou neľahkú úlohu udržať túto tradíciu.
Plusy: Pomer cena/výkon, Spracovanie rámu, Agilita
Mínusy: Predná vidlica nevyniká tuhosťou.
Rám
Odkaz na minulosť nájdeme na celokarbónovom ráme v podobe technológie Tripple triangle použitej pri napojení zadnej stavby a sedlovej rúrky. Táto technológia má za úlohu znižovať krútenie samotného rámu pri bočnom zaťažení a tiež znižovať vibrácie prenášané na jazdca, pričom zároveň vhodne dopĺňa vydarené dizajnové línie biku.
Geometria sa vyznačuje predovšetkým dlhou prednou časťou s reachom 462 mm vo veľkosti L a krátkou zadnou stavbou v dĺžke 440 mm. Všetky bowdeny sú na Zaskare upevnené na spodnej rámovej rúrke, čo uľahčuje prípadný servis bŕzd alebo prehadzovača. GT ostáva napriek aktuálnym trendom naďalej verné stredovému zloženiu typu Pressfit.
Komponenty
V prípade karbónových modelov je na výber hneď zo štyroch stupňov výbav, pričom nami testovaná verzia expert je druhá najvyššia z ponuky. Tá zahŕňa ľahké 29-palcové kolesá vyskladané z boostových nábojov All Terra a ráfikov Stans Crest S1, ktoré sú obuté do spoľahlivých plášťov Schwalbe Racing Ralph. Ďalej tu nájdeme kazetu Shimano SLX s rozsahom 11-46 a prehadzovač Shimano XT.
Z rovnakého radu sú aj silné a dobre dávkovateľné brzdy, ktoré spolupracujú so 160 mm kotúčmi. Nevšedným a najmä neokukaným kúskom výbavy sú bezpochyby kľuky amerického výrobcu Praxisworks. Vidlicu Fox Float 32 so zdvihom 100 mm je možné jednoducho uzamykať i odomykať zo 740 mm širokých rajdov.
Jazda
Práve rajdy All Terra dodávajú biku vďaka svojej rozumnej šírke v spojení s jeho geometriou potrebnú stabilitu, a to najmä pri svižnej jazde smerom dolu kopcom. Poloha v sedle je pre pomerne dlhú hornú rámovú rúrku natiahnutá a je z nej jednoznačne cítiť pretekárske ambície tohto modelu, no GT pri vývoji nezabudlo ani na dostatok komfortu.
Pri technických stúpaniach sa bike dobre ovláda a predné koleso ostáva aj v strmých častiach v kontakte s podkladom. Do kopca Zaskar naplno čerpá výhody 29-palcových kolies a najmä svojej nízkej hmotnosti, ktorá sa ľahko prehupla cez 11 kg. To oceníte aj v momentoch, keď narazíte na limity svojej kondičky a budete chcieť bike do kopca aspoň na chvíľku potlačiť.
Pri jazde smerom nadol nás toto GT-čko prekvapilo sebavedomým výkonom, s akým sa popasovalo s rozbitým terénom. Jazda bola aj napriek neodpruženej zadnej stavbe dostatočne komfortná a bike si poctivo držal zvolenú stopu s oboma kolesami prilepenými k zemi. Keď však príde pokyn na zmenu smeru, Zaskar ihneď ochotne vyhovie vášmu želaniu.
K fungovaniu jednotlivých komponentov nemáme žiadne výhrady, všetky si plnili svoju úlohu presne tak, ako sme aj očakávali. Jediná drobná výčitka smeruje na tuhosť vidlice Fox Float, ktorá sa pod záťažou citeľne krútila. GT Zaskar Elite je bike vhodný na pretekárske účely, no poskytne dostatočný komfort a dobrý výkon aj pri jazde po trailoch.
Viac informácii o GT Zaskar Expert nájdete na webe www.aspire.eu.
Vaše komentáre