Test: Specialized Epic Expert
Verdikt: Stroj pripravený vyhrávať XC preteky, s ovládaním trailbiku
Plusy: Sebavedomá geometria a ovládanie, skvelá výbava, možnosť vyladiť platformový systém Brain na ideálny kompromis medzi efektivitou pedálovania a komfortom
Mínusy: Na jednom biku počas testovania zlyhal Brain, a na ťukanie, ktoré vydáva pri jazde si treba chvíľu zvykať
Kúpte ak: Chcete pretekára, ktorý sa nestratí ani na trailoch
Epic má za roky v ponuke za opaskom už takmer celú stovku víťazstiev na svetovom leveli. Specialized sa rozhodol ho do novej sezóny poslať do boja ľahšieho, rýchlejšieho a múdrejšieho – tento bike totiž má mozog.
Epic Expert je vybavený systémom „Brain“. Vo vnútri malej tlakovej nádobky umiestnenej na zadnej stavbe a spojenej s tlmičom hydraulickou hadičkou nájdete vyladiteľný zotrvačný ventil, ktorý sám zapína platformu pre lepšiu efektivitu pedálovania. Kým doteraz bol Brain umiestnený ku koncu zadnej stavby, v novej sezóne sa posúva až za zadnú osku. Vylepšené je aj vedenie oleja smerom k tlmiču, a výsledkom by mali byť citlivejšie a pohotovejšie reakcie systému na to, čo sa deje pod kolesami.
Specialized výrazne skresal hmotnosť – len na samotnom ráme Epic Expert údajne ušetril až 525 g. Veľkú úlohu tu hrá odstránenie dvojice čapov na zadnej stavbe. Epic namiesto toho pruží pomocou ohýbajúcich sa vzpier zadnej stavby a dodáva biku 100 mm (oproti minuloročným 95 mm) zadného zdvihu.
Prepracovaná je aj geometria. Vo všetkých veľkostiach narástol reach o 10 mm. Hlavový uhol si o niečo viac ľahol na 69,5 stupňa. Kvôli zachovaniu obratnosti sa preto skrátil offset vidlice na 42 mm, ktorý nájdete len na Epicu. Nakoniec je tu nové vnútorné vedenie diaľkového ovládania na teleskopickú sedlovku, ktoré odzrkadľuje vývoj tratí na svetových pohároch v cross country. Ak ju na Epicu chcete, budete si ju ale musieť dokúpiť.
Výbava na modeli Expert je zvolená veľmi dobre. Okrem problému so systémom Brain, kvôli ktorému sme museli testovací bike vymeniť za iný (s tým už žiadne problémy neboli), fungovali všetky komponenty maximálne spoľahlivo. Osadené plášte Specialized Fast Trak sa však trápia v mäkšom blate a sú tiež celkom náchylné na defekty. Odporúčame vám preto rovno prekonvertovať ich na bezdušáky. Malou muchou je aj podsedlová objímka, ktorú sme museli uťahovať veľmi silno, aby pri jazde nevŕzgala.
Jazdné dojmy
Už pri prvom zatlačení do pedálov je jasné, že Epic je napriek strate hmotnosti krásne tuhý. Rapídne akceleruje a do kopca stúpa s minimálnou námahou. Prispieva k tomu aj vyladenie odpruženia. Systém Brain sa dá nastaviť v piatich stupňoch od mäkkého až po tvrdý.
V tom najtvrdšom Epic sedí vysoko vo svojom zdvihu a ani keď sa postavíte zo sedla a začnete miesiť pedále zo všetkých síl sa pod vami odpruženie neuhne. Stačí však aby zadné koleso narazilo na nerovnosť a odpruženie okamžite ožije. Automatické otvorenie tlmiča sprevádza tupé ťuknutie rezonujúce cez rám smerom k jazdcovi. Spočiatku môže byť otravné, no dá sa naň zvyknúť.
V tom najmäkkšom stupni nastavenia nie je pedálovanie tak efektívne. Epic však jazdí oveľa komfortnejšie a zároveň tichšie. Zvyšné tri medzi týmito extrémami rôzne vyvažujú efektivitu pedálovania a komfort. My sme najčastejšie používali druhé najmäkkšie a stredné nastavenie, najmä na trailoch, ktoré sme išli prvýkrát a nepoznali sme ich charakter.
Epic v akcii vo francúzskom Peille:
Systémom Brain je vybavené aj predné odpruženie. Vidlicu RockShox SID sme však nechávali v najmäkkšom nastavení. S ním sa bike ovládal najlepšie, najmä na technických výšľapoch, kde by tvrdšia vidlica občas dokázala vyhodiť zo stopy. V tvrdších nastaveniach terén až tak dobre nekopíruje, no má tendenciu preskakovať z nerovnosti na nerovnosť.
Akonáhle nájdete to svoje ideálne nastavenie, môžete žať benefity inteligentného odpruženia. Široké rajdy, prepracovaná progresívna geometria a kratší offset vidlice spolu vytvárajú výnimočne sebavedomého XC pretekára, ktorý presne drží stopu v zárkutách a pri rýchlej jazde nenaháňa strach. Nepôsobí tak nervózne, ako mnohí jeho pretekárksy konkurenti a nestratí sa ani v naozaj rozbitých úsekoch trailu.
Predný plášť s väčším objemom ako vzadu a rýchlym dezénom dokáže vpredu trochu pomôcť vidlici v tlmení nerovností, no v blate sa nespráva práve najlepšie. Okrem konverzie na bezdušáky by sme ho preto vymenili za nejaký s výraznejším vzorom. Zlepšil by tak ovládanie v teréne a pritom nesiahol na potenciál vyhrávať preteky.
Vaše komentáre