Tri základné body, ktoré väčšina z nás rieši pri voľbe motora a batérie u elektrobicykla
Jednotlivé typy motorov a batérií
V dnešnej dobe se používajú výhradne dva typy motorov – v náboji zadného kolesa a stredový motor. Motor v zadnom náboji disponuje výkonom 250W a používa sa najmä pre lacnejšie mestské a krosové bicykle. Reálny dojazd na plne nabitú batériu sa pohybuje v rozmedzí 60 až 120 km. Niektoré modely elektrobicyklov majú batériu na zadnom nosiči a niektoré umiestnenú v ráme.
U stredových motorov je ponuka výrazne väčšia, svetoví výrobcovia Bosch, Yamaha aj Shimano majú vo svojom portfóliu niekoľko typov motorov podľa hodnoty krútiaceho momentu. Z právneho hľadiska musí byť výkon 250W, avšak krútiaci moment u najvýkonnejších motorov je až 80 Nm. U drvivej väčšiny elektrobicyklov so stredovým motorom sa používa rámová batéria, vďaka ktorej má bicykel najlepšie ťažisko a je výborne ovládateľný. Kapacita batérií je zvyčajne 400 Wh alebo 500 Wh, na elektrobicykli s batériou 500 Wh najazdíte reálne na jedno nabitie v rozmedzí 80 až 160 km.
Čo všetko má vplyv na dojazd elektrobicykla?
Dojazd výrazným spôsobom ovplyvňuje kapacita batérie, výškový profil trate a typ povrchu, hmotnosť jazdca, ale zo všetkého najviac môžete dojazd ovplyvniť vy sami podľa zvoleného jazdného režimu – asistencie. Jazdné režimy sa prepínajú na riadidlách a určujú, akým výkonom motor aktuálne vypomáha.
Životnosť batérie
Tá sa pohybuje v rozmedzí 600 až 1000 nabíjacích cyklov, po tejto dobe je batéria zhruba na polovici svojej kapacity. Dôležitou informáciou je, že batéria nemá pamäťový efekt, čo znamená, že ju môžete nabíjať aj po krátkej jazde. Batéria nesmie byť skladovaná v mraze, a ak elektrobicykel nebudete využívať, je nutné batériu každé tri mesiace nabiť. Tým maximálne predĺžite jej životnosť. Pred samotnou kúpou nového elektrobicykla odporúčame absolvovať aspoň krátku testovaciu jazdu pod dohľadom odborníkov z dôvodu detailného zoznámenia sa s bicyklom.
Autor: www.lapierre-bike.sk