Nový systém iNVRS od 9point8 presúva piny na topánky a gumu na pedále (+video)
Po viac ako štyroch rokoch vývoja predstavila kanadská spoločnosť 9point8 nové riešenie pedálov a obuvi, ktoré mení zaužívaný prístup k priľnavosti a bezpečnosti. Systém iNVRS, ktorý čaká na patent, presúva tradičné piny z pedálov na topánky a pokrýva pedále gumovou plochou.
Táto netradičná kombinácia prináša výhody na bicykli aj mimo neho. Cieľom vývoja bolo vytvoriť pedále, ktoré poskytnú priľnavosť porovnateľnú s tradičnými platformovými pedálmi, no zároveň zlepšujú stabilitu pri chôdzi a znižujú riziko pošmyknutí či zranení spôsobených ostrými pinmi.
Kľúčovou súčasťou systému sú gumové plochy, ktoré nahrádzajú kovový povrch pedálov. Aby piny na topánkach mohli efektívne preniknúť do gumy, musela spoločnosť vyvinúť vlastnú zmes gumy s vysokou pružnosťou.
Táto guma zabezpečuje výnimočnú priľnavosť a odolnosť, pričom je cenovo dostupná a jednoducho vymeniteľná. Piny, ktoré si cyklisti môžu naskrutkovať na svoje obľúbené topánky alebo tretry, sú vybavené karbidovými hrotmi, ktoré zostávajú ostré aj po rokoch používania.
Pre obuv určenú na nášľapné pedále sú k dispozícii špeciálne SPD kufre s integrovanými pinmi.
Vývoj pedálov zahŕňal experimentovanie s rôznymi tvarmi a veľkosťami. Dizajnéri hľadali optimálnu platformu, ktorá bude stabilná a odolná voči nárazom, aby gumové plochy zostali pevne na svojom mieste.
Pedále prešli dlhoročným testovaním v extrémnych podmienkach – od mrazivej kanadskej zimy až po horúce letné dni. Testovalo sa na trailoch, v bikeparkoch a dokonca aj v laboratóriách, aby sa dosiahla maximálna funkčnosť a spoľahlivosť.
Systém iNVRS predstavuje netradičný, ale premyslený prístup, ktorý spája pohodlie, bezpečnosť a funkčnosť. Napriek tomu však zostáva otázka, či takáto zmena dokáže presvedčiť dostatok cyklistov.
Tradičné platformové pedále s pinmi ponúkajú osvedčený výkon a jednoduchú údržbu, pričom väčšina jazdcov je na ich používanie zvyknutá.
Okrem toho nie je jasné, ako sa nový systém osvedčí pri dlhodobom používaní v extrémne bahnitých alebo skalnatých podmienkach, kde môžu gumové plochy a piny čeliť rýchlejšiemu opotrebeniu alebo zníženiu priľnavosti.
Tento koncept však nepochybne prináša nové možnosti a je dôkazom, že pri technológii pedálov je stále priestor na inovácie.