60 000 fliaš, 1000 plášťov, 800 dresov a 200 bicyklov: Neuveriteľné čísla potrebné na fungovanie WorldTour tímu
Austrálsky cyklistický tím GreenEDGE Cycling, pod ktorým figuruje mužský tím Jayco AlUla a ženský tím Liv AlUla Jayco, zverejnil zaujímavé štatistiky o materiáli, ktorý spotrebujú počas jednej sezóny.
Je jasné, že na prevádzku dvoch WorldTour tímov je potrebné veľké množstvo rôznych vecí – bicyklov, komponentov, doplnkov či oblečenia. Čísla, ktoré uvádza austrálsky tím, sú však skutočne prekvapivo vysoké.
60 000 fliaš
Počas jedného roka spotrebuje tím cez 60-tisíc fliaš: „Keďže prípravy na nadchádzajúcu sezónu pokračujú, do servisného centra dorazili nové tímové fľaše na vodu. Celkovo je to viac ako 60 000 – veľká väčšina z nich skončí na konci dňa v rukách fanúšikov.“
800 dresov
Okrem bidonov tím rozdá viac ako 800 dresov, ktoré využívajú jazdci mužského aj ženského WorldTour tímu počas celej sezóny.
Každý jazdec dostane 18 dresov rozdelených do dvoch hlavných balíkov – zimná sada dorazí v decembri a letná pred Giro d’Italia.
Kabir Lenzi, ktorý je zodpovedný za distribúciu tímového materiálu, dodáva: „Ženský tím má trochu menej materiálu, keďže absolvujú menej pretekov, ale stále ide o obrovské množstvo oblečenia.“
1000 bezdušových plášťov
„Pri toľkých pretekoch medzi dvoma tímami WorldTour prichádza všetko vo veľkom meradle. V minulom roku bolo za celú sezónu použitých viac ako 1000 bezdušových pneumatík,“ uvádza austrálsky tím.
„Je to dobré číslo,“ hovorí Mattia Romanò, ktorý je zodpovedný za objednávky a vzťahy s technickými partnermi tímu.
„Vždy sa však snažíme dať športovcom to najlepšie. Existuje len jedno pravidlo: WorldTour a devo tímy majú k dispozícii rovnaké materiály.“
200 bicyklov
Podobne to vyzerá aj pri bicykloch. 20 mechanikov začalo s montážou nových bicyklov Giant a Liv už v novembri, niekoľko dní po skončení sezóny 2024.
„Poskladanie bicykla trvá asi tri hodiny, ale potom musíte urobiť aj nastavenie podľa meraní jednotlivých pretekárov,“ vysvetľuje Mattia Romanò, ktorý je zodpovedný za objednávky a vzťahy s technickými partnermi tímu.
Mužský tím WorldTour má k dispozícii viac ako 200 bicyklov Giant, pričom každý jazdec má priemerne sedem bicyklov na sezónu.
Výnimkou sú jazdci ako Ben O’Connor, ktorý bude mať k dispozícii deväť bicyklov vrátane dvoch cestných bicyklov a jednej časovky, ktoré si nechá doma na tréning.
„Byť efektívny je základ a z tohto dôvodu na pretekoch, najmä na Grand Tours, prinášame pre nášho lídra štyri cestné bicykle a dva bicykle na časovku,“ vysvetľuje Romanò. „Po každej etape je veľmi málo času, takže je vždy lepšie mať pripravené na použitie jeden alebo dva náhradné bicykle.“
Po sezóne pretekári a pretekárky bicykle vracajú resp. im zostávajú len bicykle na tréning a zvyšné bicykle idú do verejnej aukcie.
400 dní na pretekoch
Jazdci mužského aj ženského tímu GreenEDGE absolvovali minulý rok dokopy 400 dní na pretekoch.
Tím má k dispozícii tri kamióny, tri autobusy, dve kuchynské nákladné autá a 18 osobných áut.
„V sezóne 2025 muži prekročia 280 dní pretekania, a to vďaka niektorým novým pretekom, ako je Kodaňský šprint v júni a Tour of Hellas v apríli.“
Jacopo Scampini, ktorý má na starosti presuny vozidiel, opisuje každodenné nástrahy: „Sme prítomní na niekoľkých pretekoch súčasne, a to znamená koordinovať presun troch autobusov, troch kamiónov, 18 áut a dvoch kuchynských vozidiel. Nečakané situácie, ako zdržania na colnici alebo technické problémy vozidiel, sú na dennom poriadku.“
Ekologická stránka veci je však pre tím dôležitá. Aby minimalizovali svoj dopad, veľké vozidlá zostávajú v regióne, kde sa konajú preteky – napríklad počas Severných klasík trávia kamióny a ďalšie autá celý mesiac medzi Belgickom a Holandskom.
Takýmto spôsobom tím nielen šetrí náklady, ale aj znižuje svoj environmentálny dopad.