Fabio Jakobsen nesúhlasí s obmedzením prevodov: Dá sa to obísť použitím kratších kľúk
Bezpečnosť v cyklistike sa stáva čoraz častejšou témou diskusií. Wout van Aert, ktorý v roku 2024 utrpel početné zranenia pri páde na klasike Dwars door Vlaanderen a vážne si poranil koleno pri páde na Vuelte, nedávno povedal, že „obmedzenie prevodov by podľa mňa tento šport spravilo oveľa bezpečnejším.“
„Niektorí jazdci si to nemyslia, ale ja som o tom presvedčený. Ak by na tom zjazde bol limit, nikto by nemohol predbiehať,“ dodal Van Aert.
Súhlasí s ním aj štvornásobný víťaz Tour de France Chris Froome: „Obmedzenie prevodov by podľa mňa tento šport spravilo oveľa bezpečnejším. Niektorí jazdci si to nemyslia, ale ja som o tom presvedčený.“
„To neznamená, že všetci budú jazdiť na juniorských prevodoch, ale možno už za rok alebo dva neuvidíme chlapcov šprintovať s 60-zubovým prevodníkom, čo sa teraz na niektorých pretekoch deje,“ dodal Froome.
Jakobsen s obmedzením prevodov nesúhlasí
Holandský šprintér tímu Picnic PostNL Fabio Jakobsen však s obmedzením prevodov nesúhlasí a v rozhovore pre roadcode.cc.
„Nemyslím si, že obmedzenie technológií alebo prevodov je jediná odpoveď. Rýchlosť sa o trochu zvýšila, ale zase nešprintujeme v rýchlosti 85 km/h,“ hovorí Jakobsen.
„Ak obmedzíte prevody, jazdci to môžu obísť použitím kratších kľúk. Možno by to stálo za vyskúšanie. Na čo sa však musíme zamerať, je bezpečnosť dojazdov a typ trate, ale aj pravidlá pre šprintérske preteky, aby bolo presne stanovené, čo je povolené a čo nie,“ dodáva holandský šprintér.
Fabio Jakobsen vie o pádoch aj ich následkoch veľa, keďže pri hrozivom páde v roku 2020 na pretekoch Okolo Poľska takmer prišiel o život, keď v záverečnom šprinte po strete s Dylanom Groenewegenom narazil do bariér a utrpel vážne poranenia hlavy, rozdrvenú sánku, poškodené horné dýchacie cesty a stratil veľa krvi.
Jakobsen sa po páde zotavil, avšak po odchode z tímu Soudal Quick-Step sa mu už nedarí dosahovať výraznejšie výsledky, pričom v roku 2024 zaznamenal iba jedno víťazstvo.
Stefan Küng: Bezpečnosť by mohli zvýšiť špeciálne airbagy
Švajčiarsky špecialista na časovky Stefan Küng, ktorý sám už viackrát utrpel ťažké pády, sa tiež zamýšľa nad možnými riešeniami zvýšenia bezpečnosti.
„Jazdíme stále rýchlejšie a často ideme za hranice možností.“ Problém vidí aj v tom, že napríklad na rozdiel od Formuly 1 nemá cyklistika špeciálne trate navrhnuté pre bezpečné zvládanie vysokých rýchlostí.
Jednou z inovácií, ktorá by mohla zlepšiť bezpečnosť, sú airbagy vyvinuté na Univerzite v Gente. Küng ich hodnotí ako sľubný nástroj, no pripomína aj riziká.
„Medzinárodná lyžiarska federácia FIS chcela v určitom momente všetkých lyžiarov prinútiť používať airbagy. Mnoho z nich však požiadalo o výnimky, pretože sa báli zranení na krku pri aktivácii systému.“
Napriek tomu vidí airbagy ako riešenie, ak budú dobre navrhnuté: „Ak by airbag naozaj fungoval a stal sa povinným, mohol by byť riešením.“
„Samozrejme, bude to stáť peniaze, ale čo je 500 eur oproti tomu, ak by sme tým mohli zabrániť vážnym zraneniam alebo úmrtiam?,“ dodal Küng.