Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Colnago predstavilo pretekársky aero bicykel Y1RS so šialene agresívnym dizajnom

Talianska značka tvrdí, že jej radikálny dizajn rámu šetrí pri rýchlosti 50 km/h až 20 wattov v porovnaní s modelom V4RS. Ide o najdrahší produkčný model vo WorldTour s cenou až 16 500 eur.
Martin Sarvaš
Colnago predstavilo pretekársky aero bicykel Y1RS so šialene agresívnym dizajnom

Nový aero bicykel Colnago Y1RS. Foto: Colnago

Colnago predstavilo Y1RS – nový radikálny aero pretekársky bicykel, ktorý podľa tvrdení výrobcu nemá na trhu konkurenciu, pokiaľ ide o rýchlosť.

Y1RS využíva tvarovanie trubiek, ktoré zodpovedá najnovším pravidlám UCI o pomere hĺbky a šírky (8:1) a umiestnení sedlovej trubky.

Podľa Colnaga je výsledkom bicykel, ktorý je rýchlejší ako akýkoľvek iný model na trhu, čo môže poskytnúť Tadejovi Pogačarovi, lídrovi tímu UAE Emirates, najrýchlejší bicykel v pelotóne.

Colnago však tiež tvrdí, že Y1RS je rovnako tuhý ako V4RS, pričom jeho hmotnosť v pretekárskej konfigurácii vrátane pedálov a košíkov na fľaše je údajne 7,45 kg.

Hoci mnohí tvrdia, že ide o skôr „škaredé káčatko“, prinášame podrobnosti o jeho technológii a naše prvé dojmy.

Vylepšený aero výkon

Podľa dokumentácie Colnaga ponúka Y1RS významné aerodynamické vylepšenia, ktoré potvrdili aj testy vo veternom tuneli.

Colnago tvrdí, že Y1RS šetrí pri rýchlosti 50 km/h a nulovom náklone až 20 wattov v porovnaní s modelom V4RS. V porovnaní s nemenovaným konkurentom sa tento rozdiel zmenšuje na 1 watt.

Keď sme sa však Colnaga opýtali, kto je tento „najlepší konkurent“, odmietlo poskytnúť konkrétnu odpoveď.

Testy tiež naznačujú, že hlboké profily trubiek môžu fungovať pri bočných vetroch ako plachty. Hoci odpor stúpa pri náklonoch od 0 do 5 stupňov, od 7,5 do 10 stupňov opäť klesá.

Colnago tvrdí, že jeho dizajnéri maximálne využili nové pravidlá UCI o tvarovaní trubiek. Tie sa v roku 2022 zmenili z pomeru 3:1 na 8:1, čo umožňuje výrobcovi navrhovať výrazne hlbšie, no stále úzke trubky.

V rámci tohto prístupu Colnago prehĺbilo hlavovú trubku a zúžilo ju až o 19 % v porovnaní s modelom V4RS.

Revízie UCI sa týkajú aj miesta pripojenia sedlovej trubky k rámu. Podľa Colnaga má tento dizajn dve hlavné výhody:

  • Zlepšenie vertikálnej pružnosti: Teoreticky by mal byť jazdec schopný zostať v aerodynamickej polohe dlhšie, čo zvýši jeho komfort.
  • Efektívne zväčšenie hĺbky trubky: Colnago tvrdí, že tento dizajn zlepšuje lineárny prietok vzduchu v oblasti, ktorú už ovplyvňujú točiace sa nohy jazdca.

Aj keď je hmotnosť pri aero bicykloch menej kritická, Colnagu sa podarilo udržať hmotnosť tímovej konfigurácie na konkurencieschopných 7,45 kg (veľkosť M, pedále Dura-Ace PD-R9100 a košíky na fľaše).

Rám Y1RS je síce o 242 g ťažší ako V4RS, no v porovnaní s inými špičkovými aero modelmi, ako je Canyon Aeroad CFR, je jeho hmotnosť podobná.

Táto hmotnosť naznačuje, že Y1RS by mohol byť využiteľný aj na niektorých horských etapách, kde jazdci často optimalizujú svoje nastavenia nielen pre záverečné stúpanie.

Tuhý rám pre efektívny prenos sily

Keďže Y1RS je navrhnutý ako bicykel na rýchlejšie dni a šprintérske finiše, Colnago tvrdí, že jednou z hlavných priorít bola tuhosť, predovšetkým v prednej časti rámu.

Podľa Colnaga ponúka Y1RS zlepšenie prenosu sily o 3,5 % pri šprintoch zo sedla v porovnaní s modelom V4RS.

Tieto výsledky sú kombináciou viacerých faktorov, ako sú tuhosť zadného trojuholníka, stredového zloženia, vidlice a tiež vertikálna a bočná tuhosť riadidiel. Test simuloval šprint pri výkone 1 500 wattov pri hmotnosti jazdca 75 kg.

Zároveň Colnago tvrdí, že zadná časť rámu si zachovala rovnakú tuhosť ako V4RS, čo je dôležité pri stúpaní v sede.

Tento test simuloval jazdca s hmotnosťou 60 kg, ktorý produkuje výkon 390 wattov, pričom sa hodnotila kombinácia tuhosti stredového zloženia, vidlice, vertikálnej tuhosti riadidiel a sedlovej trubky.

Inšpirácie od konkurencie

Model Y1RS predstavuje výrazný odklon od tradične nenápadného dizajnu Colnaga, pričom ponúka agresívnu aerodynamiku a najmodernejšie inžinierske riešenia.

Pri pohľade na rám možno nájsť stopy inšpirácií od iných výrobcov.

Predná časť – ktorá je pre mnohé značky kľúčovou oblasťou pri minimalizácii odporu – je toho jasným príkladom. Colnago využíva dvojitú aerodynamickú stratégiu, ktorá zahŕňa hlavnú trubku s dizajnom, pripomínajúcim Cervélo S5.

Tento dizajn dopĺňa nový integrovaný kokpit CC.Y1 s dizajnom, ktorý opäť pripomína kokpit modelu Cervélo S5. Hoci Colnago neposkytlo konkrétne údaje o znížení odporu pre tento systém, jeho účel je jasne aerodynamický.

Dolná trubka tesne obopína 28 mm širokú prednú pneumatiku, pričom Colnago tvrdí, že rám má oficiálne priestor na pneumatiky až do 32 mm. To otvára možnosť nasadenia Y1RS na preteky ako Paríž-Roubaix, kde sa v posledných rokoch objavili víťazstvá na aero bicykloch.

Usadenie sedlovej trubky je nezvyčajné a pripomína časovkársky bicykel BMC Timemachine. Aby však bicykel spĺňal predpisy UCI, sedlovka je mierne odsadená od napojenia na hornú trubku, čo vytvára výrazný futuristický vzhľad.

Integrované košíky na fľaše, ktoré pripomínajú BMC Teammachine, zdôrazňujú snahu Colnaga minimalizovať aerodynamické straty spôsobené bežnými fľašami.

Na rozdiel od Trek Madone, ktorý používa špecifické vlastné fľaše, Colnago optimalizovalo prúdenie vzduchu okolo klasických okrúhlych fliaš. Podľa slov výrobcu to bola priama požiadavka tímu UAE Emirates.

Vizuálna atraktivita – otázka vkusu

Odvážna dizajnová filozofia modelu Y1RS rozdeľuje verejnosť. Systém integrovaného kokpit so svojou estetikou pripomína model Specialized Venge ViAS, ktorý vo svojej dobe taktiež polarizoval názory.

Podobne zadná časť rámu, s výrazne tvarovanou sedlovou trubkou, vyvoláva paralely s ostrými líniami modelu Bianchi Oltre RC. Tieto prvky síce môžu odradiť tradicionalistov, no zároveň naznačujú snahu Colnaga presadiť sa inováciami.

Napokon, krása je vždy subjektívna. Zatiaľ čo niektorí môžu považovať agresívne línie Y1RS za fascinujúce, iní sa môžu trápiť s jeho netradičnými tvarmi rámu.

Je Colnago Y1RS nový štandard?

Ak sú tvrdenia Colnaga pravdivé, Y1RS by mohol byť najrýchlejším bicyklom Tour de France. Napriek tomu mierne frustruje nejasnosť ohľadom konkurenčných modelov použitých pri testovaní.

Y1RS balansuje na hranici medzi konceptom a produkčným bicyklom. Jeho agresívna geometria so strmšími uhlami a dlhším dosahom v porovnaní s výškou je zjavne navrhnutá pre nižšie položené agresívne polohy jazdcov.

Aj keď niektoré dizajnové prvky, ako napríklad „krídlové“ riadidlá, nie sú podľa každého vkusu, Y1RS je nepopierateľne výnimočný model. Je to dôkaz snahy Colnaga posunúť hranice a vyzvať konvenčné predstavy o estetike a výkone.

Je však zrejmé, že tím UAE Emirates získal bicykel optimalizovaný na roviny a mierne zvlnené etapy, s potenciálom na výrazné výkonnostné zlepšenia v sólových únikoch.

Keďže sme už videli Pogačara útočiť z takmer nemysliteľných vzdialeností, mohlo by to viesť k ďalším víťazným etapám pre tohto Slovinca.

Momentálne je Y1RS dostupný iba pre jazdcov tímu UAE Emirates. Môže trvať mesiace, kým sa tento model dostane do širšieho obehu a podrobí nezávislému testovaniu.

Modely a ceny

  • Colnago Y1RS s radením Campagnolo Super Record Wireless a kolesami Campagnolo Bora Ultra WTO: 16 500 eur
  • Colnago Y1RS s radením Shimano Dura-Ace a kolesami Enve SES 4.5: 16 200 eur
  • Colnago Y1RS s radením Shimano Dura-Ace a kolesami Dura-Ace C50: 15 000 eur
  • Colnago Y1RS s radením Shimano Dura-Ace a kolesami Vision Metron 45: 13 200 eur
  • Colnago Y1RS s radením SRAM Red a kolesami Vision Metron 45: 12 300 eur

Aktuality

15:31 Red Bull sa stáva sponzorom tímu, do ktorého prestupujú Julian Alaphilippe a Marc Hirschi.

Švajčiarska pobočka Red Bullu bude sponzorovať švajčiarsky tím Fabiana Cancellaru Tudor Pro Cycling. Red Bull síce nebude titulným sponzorom Tudoru ako u tímu Bora-Hansgrohe, ale jasne dáva najavo svoje rastúce ambície vo svete cyklistiky. (Tudor)

15:02 Video: Fotografka Wende Cragg rozpráva o začiatkoch horskej cyklistiky.

Dokument Camera Corner je o spomienkach, ale najmä o unikátnych záberoch z tohto obdobia.

14:56 Limitovaná kolekcia oblečenia Biker x Slowatch je dostupná už aj cez e-shop.

Kolekcia obsahuje tričká, mikiny, zimné čiapky a šiltovky s unikátnym dizajnom.

13:50 Nino Schurter zostáva v tíme SCOTT-SRAM MTB Racing až do roku 2026.

Najúspešnejší XCO pretekár všetkých čias predĺžil zmluvu so švajčiarskym tímom o ďaľšie dva roky. (SCOTT-SRAM)

13:21 Tím Jayco-AlUla predstavil nové dresy. Značka MAAP tak bude mať premiéru vo WorldTour.

Fialové dresy sú inšpirované púšťami Austrálie a Saudskej Arábie, s rovnakým dizajnom pre mužov aj ženy.

Zavrieť reklamu