Scott predstavil nový ultraľahký cestný bicykel Addict RC s hmotnosťou len 5,9 kg
Značka Scott predstavila novú generáciu cestného bicykla Addict RC, ktorý vo svojej špičkovej verzii váži menej ako 6 kg, čím sa vyrovnáva hmotnosti legendárneho modelu Addict Limited z roku 2008.
Nový Addict RC dosahuje tento cieľ aj napriek dodatočnej hmotnosti moderných technológií, ako sú kotúčové brzdy, širšie plášte a väčšie kazety. Vývoj bicykla trval štyri roky a výsledkom je model Addict RC Ultimate s cenou 12 999 eur, ktorý váži o 800 gramov menej ako jeho predchádzajúca generácia.
„Chceli sme zistiť, kam až môžeme zájsť s ľahkým bicyklom, ktorý spĺňa moderné požiadavky na modernú aerodynamiku, integráciu a špecifikácie,“ vysvetľuje Christian Holweck, dizajnér projektu pre nový Addict RC.
Najlacnejší model novej verzie Scott Addict – RC 30 – stojí 4 999 eur, váži 7,7 kg a je vybavený radením Shimano 105 Di2 a karbónovými kolesami Syncros Capital 1.0.
Čo znamená ultraľahký?
Tím desiatich odborníkov, ktorí stáli za vývojom nového modelu, si na začiatku projektu položil otázku, čo vlastne znamená „ultraľahký bicykel“.
Inšpiráciou bol práve pôvodný model Addict Limited z roku 2008, ktorého hmotnosť bola 5,9 kg, pričom samotný rám vrátane sedlovky vážil len 790 gramov. S týmto bicyklom triumfoval Mark Cavendish na slávnej Champs-Élysées počas Tour de France 2010.
Cieľom pre novú generáciu Addict RC bolo dosiahnuť rovnakú hmotnosť, čo znamenalo, že rám musel byť ešte ľahší – ideálne okolo 600 gramov, keďže aj niektoré moderné komponenty prinášajú vyššiu hmotnosť.
Rám modelu Addict RC Ultimate, ktorý je jediný v ponuke vyrobený z exkluzívneho karbónu HMX SL, váži úctyhodných 640 gramov.
Kompletný bicykel v strednej veľkosti, vrátane pedálov, sedla a 28 mm plášťov, váži presne 5,9 kg.
O výnimočný výkon sa starajú kolesá Syncros Capital SL so 40 mm vysokými ráfikmi, obuté do ešte nevydaných plášťov Schwalbe Aerothan, a elektronická sada radenia SRAM Red AXS.
Výrobné technológie prebrali z horských bicyklov
Scott dosiahol nízku hmotnosť nového modelu Addict RC vďaka revolučnej technológii tvarovania karbónu nazvanej PP Mandrel. Tento proces, ktorý podľa Scottu jedinečný v cyklistickom priemysle, spočíva v tom, že karbónové vlákna sa ovinú okolo nafukovateľných jadier z polypropylénu (PP).
Po vytvrdnutí sa jadrá vyfúknu a odstránia, čo zanecháva hladký vnútorný povrch rámu. Tým sa zabráni nadmernému nahromadeniu živice a materiálu, čo šetrí hmotnosť.
Táto technológia sa už využíva pri elektrobicykloch a horských bicykloch Scott, najmä pri výrobe rámov s integrovanými tlmičmi, a teraz ju použili aj pri modeli Addict RC.
Použitie nafukovacích jadier je jednoduchšie pri rámoch, ale omnoho náročnejšie pri vidliciach. Tvar jadra vidlice, najmä v oblasti objemnej korunky, je ťažké extrahovať cez úzky priestor riadenia bez poškodenia alebo roztrhnutia.
Hlavný inžinier Maximilian Koenen však vysvetľuje, že po rozsiahlych testoch sa podarilo upraviť materiálové zloženie a hrúbku PP jadra tak, aby ho bolo možné bezpečne odstrániť.
Výsledkom je, že vnútorný povrch novej vidlice Addict RC obsahuje oveľa menej nadbytočného materiálu a živice ako predchádzajúce modely.
Pri porovnaní priečnych rezov staršej a novej vidlice sú v staršom dizajne viditeľné vrásky zo živice, zatiaľ čo nový model je vo vnútri úplne hladký.
Táto redukcia materiálu spôsobila, že nová vidlica váži u strednej veľkosti bicykla (M) len 270 gramov. „Podľa našich informácií je to najľahšia vidlica na trhu,“ dodáva dizajnér Christian Holweck.
Pri vývoji začínali od pevných osí
Scott venoval veľkú pozornosť počtu karbónových vrstiev potrebných na dosiahnutie cieľovej hmotnosti bicykla 5,9 kg.
Christian Holweck s humorom poznamenáva, že pri návrhu rámu tím začínal od pevných osí. Okrem vývoja nových, ľahších osí tím presne stanovil počet karbónových vrstiev, ktoré boli potrebné v okolí osí, ešte predtým, než sa pustili do návrhu samotných rúr.
Rovnaký prístup bol použitý aj pri hlavovom zložení. „Najskôr sme zistili, koľko vrstiev je potrebných na vytvorenie pevného sedla pre ložiská, a až potom sme prešli k návrhu rúr,“ vysvetľuje inžinier Maximilian Koenen.
Hromadné rozšírenie elektronických sád prinieslo tímu jednu jednoduchú výhodu. Nový Scott Addict RC má menšie a teda ľahšie hlavové zloženie v porovnaní s predchádzajúcim modelom, pretože už nepotrebuje priestor na interné vedenie laniek pre mechanické sady.
Táto zmena zároveň priniesla aerodynamickú výhodu. Menšie ložiská umožnili zmenšiť priemer hlavovej trubky, čo zredukovalo čelnú plochu bicykla o 15 %.
Voľba skladby karbónu v kombinácii s technológiou PP Mandrel navyše znamená, že rám Addict RC je na niektorých miestach hrubý len 0,6 mm, čo výrazne prispelo k jeho nízkej hmotnosti.
Počet prototypov znížili z 25 na 5
Holweck a Koenen zdôrazňujú, že moderné výskumné a vývojové kapacity značky Scott zohrali kľúčovú úlohu pri návrhu nového modelu Addict RC.
Spoločnosť dokáže vytvárať digitálne prototypy, ktoré umiestni na „digitálny pracovný stôl“, kde simuluje reálne hodnoty tuhosti, hmotnosti a pevnosti s maximálnou odchýlkou troch percent.
„Môžeme upravovať dizajn a skladbu karbónových vrstiev ešte predtým, ako začneme vyrábať prvé prototypy,“ vysvetľuje Koenen.
Tento prístup umožnil Scottu vyvinúť len päť reálnych prototypov, aby dosiahli požadované ciele pre nový Addict RC. To je o 20 prototypov menej ako pri predchádzajúcej generácii bicykla, čo ušetrilo množstvo času, energie a financií. „Je to jednoducho efektívnejšie, ak začnete reálnu výrobu prototypov na kvalitnom základe,“ dodáva Koenen.
Dizajn modelu Addict RC však nebol vedený výlučne technickými údajmi z digitálnych prototypov. Scott musel zohľadniť viaceré obmedzenia, napríklad pri návrhu znížených sedlových vzpier. Tie zahŕňali priestor pre brzdový strmeň v zadnom trojuholníku a reštrikcie zo strany UCI. Tím následne vytvoril krivku pomeru tuhosti k hmotnosti. Potom však nasledoval intuitívnejší prístup.
„Pozrel som sa na to čisto z estetického hľadiska a povedal som si: ‚Toto je ideálny bod, aby silueta vyzerala správne,‘“ vysvetľuje Holweck.
Tento princíp bol aplikovaný na celý bicykel. Holweck tvrdí, že Addict RC má takmer „skrytú aerodynamiku“, pretože trubky boli navrhnuté podľa aerodynamických princípov, ale ich tvary sú jemnejšie a zaoblenejšie ako u typických aero bicyklov.
Pri rýchlosti 45 km/h a rovnakom nastavení je rozdiel vo výkone medzi novým Addict RC a aero modelom Scott Foil iba 9 wattov.
Upravená geometria pre širšie plášte
Nový Scott Addict RC prináša väčšiu flexibilitu v použití širších plášťov. Zatiaľ čo predchádzajúca generácia umožňovala maximálnu šírku plášťov 28 mm, aktualizovaný model zvládne plášte až do 34 mm.
Podľa Christiana Holwecka bola táto zmena navrhnutá tak, aby bol bicykel „pripravený na budúcnosť“, keďže čoraz viac cyklistov, vrátane profesionálov, uprednostňuje širšie plášte.
Zväčšenie šírky plášťov však ovplyvňuje ovládateľnosť bicykla. „Jedným z príkladov je, že sa predĺži trail vidlice, čo spôsobí, že bicykel bude reagovať pomalšie,“ vysvetľuje Maximilian Koenen. Aby sa kompenzoval tento efekt, nový Addict RC má strmší uhol hlavovej trubky.
Pri menších veľkostiach rámu by však mohol strmší uhol hlavovej trubky spôsobiť problém s prekrytím špičky nohy s predným kolesom. Scott tento problém vyriešil použitím vidlice s dlhším offsetom, čo znižuje trail a zvyšuje priestor pre špičky chodidiel.
Zväčšenie šírky plášťov vytvára ďalšiu výzvu v zadnej časti bicykla, kde by sa plášť mohol dotýkať sedlovej trubky. Jedným z možných riešení by bolo predĺženie reťazových vzpier, ale Scott chcel zachovať ich krátku dĺžku na 410 mm, čo je minimálna hodnota odporúčaná spoločnosťou Shimano pre efektívne radenie.
„Aby sme tento problém vyriešili, posunuli sme sedlovú trubku dopredu o 5 mm,“ dodáva Koenen.
Integrované komponenty Syncros
Všetkých päť modelov novej série Scott Addict RC využíva komponenty od dcérskej značky Scottu, Syncros. Jednou z voliteľných súčastí je sedlovka Syncros SL alebo Comfort.
Sedlovka SL, vďaka prepracovanému systému upínania, je o 10 % ľahšia ako predchádzajúca verzia a poskytuje väčšiu flexibilitu pre pohodlnejšiu jazdu.
Model Comfort, ktorý je dostupný u modelu Addict RC 10, zvyšuje pohodlie o ďalších 30 % v porovnaní so sedlovkou SL. Navyše obsahuje magnetický kryt na zadnej strane, ktorý je možné nahradiť zadným svetlom Syncros.
Modely Addict RC Ultimate, Pro a 10 sú vybavené novým kokpitom Syncros IC-R100-SL. Scott pri jeho návrhu kládol dôraz na aerodynamiku a zároveň reagoval na zmeny v dizajne radenia.
„Prispôsobili sme riadidlá takým spôsobom, že sú v dolnej časti rozšírené. Napríklad riadidlá so šírkou 38 cm hore zodpovedajú šírke 41 cm v spodnej časti,“ hovorí Holweck.
Nový kokpit je o 40 g ľahší ako jeho predchodca vďaka vylepšenému dizajnu upínania predstavca a optimalizovanému karbónovému zloženiu, pričom si zachováva rovnakú pevnosť a tuhosť.
Scott dokonca vyvinul nový držiak na cyklopočítač, ktorý váži iba 12 gramov.
Jedinou pridanou hmotnosťou na bicykli je integrovaný v riadidlách, ktorý obsahuje 6 mm imbusový kľúč na pevné osi a T25 bit na ďalšie skrutky bicykla. Ale tento detail je skôr praktický, pretože väčšina cyklistov aj tak so sebou nosí viacúčelové náradie.
Scott Addict RC 2025: modely, ceny, hmotnosť
- Scott Addict RC Ultimate: 12 999 eur / 5,9 kg (špecifikácia)
- Addict RC Pro: 8 699 eur / 6,5 kg (špecifikácia)
- Scott Addict RC 10: 6 699 eur / 7,1 kg (špecifikácia)
- Scott Addict RC 20: 5 999 eur / 7,3 kg (špecifikácia)
- Scott Addict RC 30: 4 999 eur / 7,7 kg (špecifikácia)