Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Poradňa: Ako posúvať hranice schopností

Kľúčom k napredovaniu je posúvanie hranice komfortnej zóny, ale ako ďaleko by ste mali zájsť?
Biker
Poradňa: Ako posúvať hranice schopností

Najmä ak jazdíte už dlhé roky, nazdávate sa, že svoje jazdenie zlepšujete už len svojím častým jazdením. Do istej miery je pravda, že čím viac jazdíte, tým viac sa zlepšujete, no toto sa týka najmä kondície, vytrvalosti a sčasti odvahy niečo zdolať.

Ak sa bavíme o technike jazdy, s veľkou pravdepodobnosťou ste si časom osvojili zlé návyky, ktoré vám bránia v posúvaní vášho jazdenia ďalej. Ak teda budete robiť stále tie isté veci dookola, nikdy sa neposuniete ďalej.

Je ľahké zostať v zóne komfortu, zbytočne neriskovať a nezraniť sa, pretože všetci máme život, v ktorom musíme aj po jazdení pokračovať ďalej, napriek tomu sa chceme zlepšovať. Takže, ako môžete posunúť jazdenie za hranicu súčasných schopností a kedy je rozumnejšie zbytočne neriskovať?

VEĽKÉ ZAČIATKY A MALÉ CIELE

Chcieť sa zlepšiť v jazdení a posúvať hranice svojich schopností je dobrý začiatok, ale zlý cieľ. Čo vám môže naozaj pomôcť, je, že si stanovíte menšie ciele, ktoré sa dajú konkrétne pomenovať a rozvrhnúť na menšie a postupné kroky.

Chcete jazdiť plynulejšie a rýchlejšie? Super, ale na to sa potrebujete zlepšiť v prejazdoch zákrut, vo výbere stopy a zvládaní strmých pasáží, skokov a technických zjazdov. Nehovoriac o všeobecnom zlepšení jazdeckej pozície a ovládaní bicykla. Snažiť sa dosiahnuť všetko spomenuté len jazdením trailov na jeden šup od začiatku až na koniec a porovnávať si výsledný čas, je nemožné.

Preto si stanovte ciele, na ktoré sa budete sústrediť postupne a začnite sa venovať konkrétnym aspektom vašej jazdy, ktoré chcete najviac zlepšiť. Nemusíte to robiť len s trénerom, ale aj sami alebo s priateľmi. Ideálne je, ak ste už absolvovali nejaký tréning pod odborným vedením a viete, na čom a najmä ako by ste sa mali pracovať.

Nájdite si miesto a čas a trénujte.

STARAJTE SA O VÝBAVU

O funkčnosti bicykla naozaj nechcete počas tréningu pochybovať, najmä nie vtedy, keď sa snažíte posúvať svoje limity. Na bike sa musíte spoľahnúť, preto sa vždy snažte robiť všetko pre to, aby ste pravidelnou a dôkladnou starostlivosťou oň znížili aspoň jeden významný stresový faktor.

ZVLÁDNITE SVOJE OČAKÁVANIA…

Okrem toho, že stanovené ciele by mali byť konkrétne, je nemenej dôležité, aby boli dosiahnuteľné, inak budete frustrovaní z neúspechu. Snažte sa vybočiť zo svojej komfortnej zóny vždy len v malej miere a nepodstupujte hneď obrovské riziko, ktoré sa s najväčšou pravdepodobnosťou skončí katastrofou.

Sebadôvera je kľúčom k napredovaniu, ale jej budovanie trvá dlho a ak sa vám nedarí, môže vám okamžite klesnúť na nulu. Séria malých víťazstiev je najlepším spôsobom, ako si udržať motiváciu a udržať sa na hranici svojich možností, aby ste posúvali hranice svojich schopností.

… A NEPOROVNÁVAJTE SA

Porovnávať sa s lepšími síce môže byť motivačné, ale často vedie k pocitom, že sme „lúzri“. Je preto veľmi dôležité udržiavať rovnováhu medzi motiváciou a sebakritikou, zameriavať sa predovšetkým na vlastný progres a úspechy. Snažte sa byť každý mesiac lepšou verziou samých seba, to na začiatok bohato stačí.

JEDEN KROK VPRED A DVA VZAD

Ak jazdíte na obľúbenom traile relatívne dobre, ale nejaké konkrétne miesto vám už dlhší čas robí problém, tak je dosť možné, že sa musíte zamerať na zlepšenie prejazdu úseku alebo prvku, tesne pred ním.

Ak nemáte dostatočnú rýchlosť na zdolanie skoku, ktorý je rovnakej veľkosti, akú bežne zvládate na iných miestach, tak skúste zlepšiť prejazd klopenej zákruty pred ním. Ale nehrňte sa do toho bezhlavo! Zastavte, položte bike, prejdite sa a dôkladne si prezrite trail, aby ste mohli zvážiť všetky varianty.

Aby ste zo zákruty dokázali vyjsť čo najrýchlejšie, musíte ju prejsť ideálnou líniou, čo možno v danom prípade znamená trochu si na začiatku nadísť. Povedzme, že vám v tom bránia korene pred zákrutou, ktoré vždy prejdete tou najjednoduchšou, ale nie najoptimálnejšou stopou, lebo sa bojíte, že vás to rozhádže.

Opäť sa zamyslite, prezrite si koreňovú sekciu a začnite trénovať tam. Takto sa postupne dostanete k tomu, že problematický skok nakoniec zvládnete preletieť až na dopad. Každý prípad je síce špecifický, ale pointa, ako zlepšiť plynulosť a koniec koncov aj zvýšiť rýchlosť prejazdu trailom, je rovnaká.

V NAJLEPŠOM TREBA PRESTAŤ

Začína sa rozcvičkou, tempo a náročnosť prvkov sa počas dňa zvyšuje postupne, v najlepšom treba prestať a „posledná jazda“ sa nehovorí. Všetci poznáme tieto základné pravidlá jazdenia, ale málokto ich naozaj dodržiava. Lenže ono sa to naozaj oplatí.

Je jedno, či sa učíte novú zručnosť, chcete prvýkrát vyskúšať väčší drop alebo idete len tak jazdiť do bikeparku. Nebuďte hrdinom už pri prvej jazde a dovoľte telu, aby sa trochu zahrialo a pripravilo na výkon.

Nielen telo, ale aj myseľ musí byť v správnom nastavení, aby podala čo najlepší výkon. A k tomu z takzvaného studeného štartu nedospejete. Začnite zľahka a „hurásystém“ prenechajte tvrdohlavým pubertiakom. To isté platí poobede, keď ste unavení.

Dajte si radšej pauzu, pretože únava môže viesť k zhoršenému úsudku, slabšej koncentrácii a chybám s následkami, ktoré môžete oľutovať. Už bude neskoro ľutovať, že ste sa dali kamošmi „ukecať“ na „poslednú“ jazdu napriek tomu, že ste už chceli skončiť, pretože ste už ledva dokázali držať gripy.

NEPREMÝŠĽAJTE NAD TÝM

Ľahšie sa to povie, ako urobí, ale prílišné premýšľanie nad niečím je spoľahlivý spôsob, ako sa zacykliť v pochybnostiach, ktoré vás môžu úplne ochromiť. Namiesto toho sa snažte využiť, čo ste dokázali zvládnuť počas predchádzajúcich jázd a tréningov, aby ste sami seba presvedčili, že to, čo chcete skúsiť je dosiahnuteľné a zvládnete to.

Napríklad, ak ste predtým bezpečne zdolali malé dropy, a to opakovane, tak to jasne naznačuje, že ste pripravení zvládnuť aj o niečo väčšie. To isté platí pre väčšinu prekážok a situácií, do ktorých sa na biku budete dostávať neustále – ak sa budete spoliehať na to, čo už viete, a nie sa obávať toho, čo neviete (na tom treba pracovať), tak aj náročnejšie prekážky začnete postupne zvládať.

Najprv budete stresovať a prežijete niekoľko malých infarktových situácií, časom budete pokojnejší a nakoniec sa naučíte aj to, čo ste nedávno považovali za nemožné. Zvládli ste to! Posunuli ste hranicu svojich schopností zase o niečo ďalej.

Aktuality

22.11.2024 Na Kráľovu hoľu povedie najvyššie položená cyklotrasa svojho druhu v strednej Európe.

Cyklotrasa s dĺžkou 12 km a prevýšením 1000 metrov by mala byť dokončená do roku 2026.

22.11.2024 Päť etáp pretekov Okolo Álp 2025 ma celkové prevýšenie až 14 700 metrov.

Organizátori pretekov zverejnili trasy etáp, ktoré povedú cez  územia Euregia v Tirolsku, Južné Tirolsko/Alto Adige a Trentino. (Cyclingnews)

22.11.2024 Amatérsky cyklista prekonal rekordy v stúpaniach Mortirolo a Stelvio, a chcel by zmluvu s profesionálnym tímom.

„Dúfam, že z toho vyplynie nejaká príležitosť,“ hovorí Jack Burke po tom, čo dosiahol najlepší čas v aplikácii Strava (KOM) na Mortirole. Burke sa tiež vyjadril, že sa chce pokúsiť prekonať rekord Tadeja Pogačara na francúzskom stúpaní Col de la Madone.

22.11.2024 Slovensko zažilo historický cyklokrosový víkend európskej úrovne v Šamoríne.

Na pretekoch Európskeho pohára v cyklokrose zvíťazila Viktória Chladoňová a na európskom šampionáte mládežníckych kategórii získala zlato Karolína Hajduková.

22.11.2024 Vrátia sa bicykle Lapierre do WorldTour?

Zdá sa, že francúzska značka bicyklov sa po ukončení 22-ročného partnerstva s tímom Groupama-FDJ v roku 2023 vráti na najvyššiu úroveň cyklistiky s tímom dsm-firmenich PostNL. (Wielerflits)

Zavrieť reklamu